Film – Verzió 2013

A legszebb dal

Film

Smith nagyi a guyanai Georgetownban él, pontosabban immár nem él, hiszen éppen az ő utolsó hónapjairól-évéről szól Christy Garland tavaly bemutatott dokumentumfilmje, amely szerethető, nemes és komplex alkotás.

Az idült alkoholista asszony és családja ugyanis, akik a nyomorszint fölött - vagyis már-már a helyi középosztályban - érezhetik magukat, valóságos élet- és sorsközösséget alkotnak, s ez a közösség első pillantásra jószerint csakis megtévesztő látszatokat kínál a tájékozatlan külső szemlélő számára. Italért kolduló, otthonról rendszeresen elcsavargó öregasszony, az idős anyjukat tartós szobafogságra ítélő gyermekek, ráadásul véres kakasviadalok - ez a csalóka felszín. Egy költői tehetséggel megáldott, többszörösen méltatlan helyzetét humorral viselő matriarcha, egy zajos és szerető család, s annak legközepén egy igazi "fenntartó személyiség", az anyját, valamint harci kakasait és énekesmadarait egyaránt mélyen, sőt rajongással szerető férfiú - ez a zavarba ejtő és olykor megható valóság. S a háttérben a múlt traumája: egy durván erőszakos apafigura, akitől csak nehezen szabadult meg az így aztán csak még összetartóbbá kovácsolódott család. Én voltam a kedvence - fogalmaz Smith mami egyik asszonylánya, épp miután elmesélte, hogyan fojtogatta őt rendszeresen ájulásig az apja. A film két főszereplőjét, a saját verseiből is idéző idős asszonyt, Maryt és feltörekvő fiát, Muscle-t különösen erős érzelmi kapocs köti egymáshoz, hiába az elcsatangolások innen és a fegyelmező-óvó elzárások onnan. S hiába a már előre sejthető haláleset is a film végén, a fekete család történetéből bizakodó derű, sőt hovatovább életigenlés árad. Nem a gondosan castingolt és szépen bevilágított romantikus vígjátékok kiglancolt optimizmusa, mindössze az az őserő, amely a szegénység, a csúnyaság és a fájdalom felett is úrrá lesz időről időre.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.