Film – Verzió 2013

A legszebb dal

Film

Smith nagyi a guyanai Georgetownban él, pontosabban immár nem él, hiszen éppen az ő utolsó hónapjairól-évéről szól Christy Garland tavaly bemutatott dokumentumfilmje, amely szerethető, nemes és komplex alkotás.

Az idült alkoholista asszony és családja ugyanis, akik a nyomorszint fölött - vagyis már-már a helyi középosztályban - érezhetik magukat, valóságos élet- és sorsközösséget alkotnak, s ez a közösség első pillantásra jószerint csakis megtévesztő látszatokat kínál a tájékozatlan külső szemlélő számára. Italért kolduló, otthonról rendszeresen elcsavargó öregasszony, az idős anyjukat tartós szobafogságra ítélő gyermekek, ráadásul véres kakasviadalok - ez a csalóka felszín. Egy költői tehetséggel megáldott, többszörösen méltatlan helyzetét humorral viselő matriarcha, egy zajos és szerető család, s annak legközepén egy igazi "fenntartó személyiség", az anyját, valamint harci kakasait és énekesmadarait egyaránt mélyen, sőt rajongással szerető férfiú - ez a zavarba ejtő és olykor megható valóság. S a háttérben a múlt traumája: egy durván erőszakos apafigura, akitől csak nehezen szabadult meg az így aztán csak még összetartóbbá kovácsolódott család. Én voltam a kedvence - fogalmaz Smith mami egyik asszonylánya, épp miután elmesélte, hogyan fojtogatta őt rendszeresen ájulásig az apja. A film két főszereplőjét, a saját verseiből is idéző idős asszonyt, Maryt és feltörekvő fiát, Muscle-t különösen erős érzelmi kapocs köti egymáshoz, hiába az elcsatangolások innen és a fegyelmező-óvó elzárások onnan. S hiába a már előre sejthető haláleset is a film végén, a fekete család történetéből bizakodó derű, sőt hovatovább életigenlés árad. Nem a gondosan castingolt és szépen bevilágított romantikus vígjátékok kiglancolt optimizmusa, mindössze az az őserő, amely a szegénység, a csúnyaság és a fájdalom felett is úrrá lesz időről időre.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.