Film – Verzió 2013

A legszebb dal

Film

Smith nagyi a guyanai Georgetownban él, pontosabban immár nem él, hiszen éppen az ő utolsó hónapjairól-évéről szól Christy Garland tavaly bemutatott dokumentumfilmje, amely szerethető, nemes és komplex alkotás.

Az idült alkoholista asszony és családja ugyanis, akik a nyomorszint fölött - vagyis már-már a helyi középosztályban - érezhetik magukat, valóságos élet- és sorsközösséget alkotnak, s ez a közösség első pillantásra jószerint csakis megtévesztő látszatokat kínál a tájékozatlan külső szemlélő számára. Italért kolduló, otthonról rendszeresen elcsavargó öregasszony, az idős anyjukat tartós szobafogságra ítélő gyermekek, ráadásul véres kakasviadalok - ez a csalóka felszín. Egy költői tehetséggel megáldott, többszörösen méltatlan helyzetét humorral viselő matriarcha, egy zajos és szerető család, s annak legközepén egy igazi "fenntartó személyiség", az anyját, valamint harci kakasait és énekesmadarait egyaránt mélyen, sőt rajongással szerető férfiú - ez a zavarba ejtő és olykor megható valóság. S a háttérben a múlt traumája: egy durván erőszakos apafigura, akitől csak nehezen szabadult meg az így aztán csak még összetartóbbá kovácsolódott család. Én voltam a kedvence - fogalmaz Smith mami egyik asszonylánya, épp miután elmesélte, hogyan fojtogatta őt rendszeresen ájulásig az apja. A film két főszereplőjét, a saját verseiből is idéző idős asszonyt, Maryt és feltörekvő fiát, Muscle-t különösen erős érzelmi kapocs köti egymáshoz, hiába az elcsatangolások innen és a fegyelmező-óvó elzárások onnan. S hiába a már előre sejthető haláleset is a film végén, a fekete család történetéből bizakodó derű, sőt hovatovább életigenlés árad. Nem a gondosan castingolt és szépen bevilágított romantikus vígjátékok kiglancolt optimizmusa, mindössze az az őserő, amely a szegénység, a csúnyaság és a fájdalom felett is úrrá lesz időről időre.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.