Interjú

"A mindent elsöprő harag"

Lina Ben Mhenni blogger

  • - urfi -
  • 2012. február 23.

Film

A Frankofón Filmnapokon mutatják be a Többé már nem félünk című dokumentumfilmet a tunéziai forradalomról. Mourad Ben Cheikh kamerája az események több emblematikus alakját követi a tüntetések forgatagában, Ben Ali elmenekülése előtt és után is. Közülük Budapestre érkezik Lina Ben Mhenni emberi jogi aktivista, akit tavaly a Nobel-békedíj nagy esélyeseként emlegettek. Vele beszélgettünk félelemről, a nők szerepéről és az iszlamisták halállistájáról.

Magyar Narancs: A filmben édesapád elmeséli, hogyan vallatta a politikai rendőrség. Otthon nyíltan beszéltetek erről, illetve a politikáról általában? Természetes volt számodra, hogy te magad is ún. ellenzéki tevékenységet folytass?

Lina Ben Mhenni: Apámat még a házassága és a születésem előtt tartóztatták le és kínozták meg. De a cenzúra és a rendszeres lehallgatások ellenére az értelmiségiek egymás között gyakran folytattak heves politikai vitákat. Blogolni viszont véletlenül kezdtem el. Korábban papírra írtam a gondolataimat, aztán felfedeztem az internetet, és ott folytattam: fel akartam tárni az igazságot.

MN: Vállaltad a neved és az arcod.

LBM: Nekem eszembe se jutott, hogy ne így tegyek.


 

MN: A világ figyelme akkor fordult igazán feléd, amikor 2010 decemberében elindult a tüntetéssorozat, te az események sűrűjébe vetetted magad, a bejegyzéseid pedig fontos forrásaivá váltak a nemzetközi sajtónak. Melyiket tartod a legfontosabb posztodnak?

LBM: Amit 2011. január 9-én írtam Szidi Buzidból. Olyan civilek nevét és fotóit tettem közzé, akiket aznap gyilkolt meg a rendőrség. Ezután rengeteg ember és számos újságíró keresett meg, hogy információt kérjen a történtekről. A tüntetők elleni erőszak szemmel láthatóan sokkolta a közvéleményt, bár Ben Ali rendszere az előző hetekben sem éppen a megmozdulások békés támogatójaként lépett fel.

MN: A rendőrség nem érdeklődött?

LBM: Már korábban cenzúrázták a blogomat, de még a Facebook-profilomat és a Twitteremet is, egy proxyn keresztül tudtam csak kezelni őket. Nézd, voltak olyan blogger ismerőseim, akiket letartóztattak, engem is követtek és zaklattak, betörtek a lakásunkba. De magamon is azt éreztem, mint Tunézia népén: az elkeseredés túlnőtt a megtorlástól való félelmen. Már december végén forradalomról beszéltem, mert láttam: a hatósági erőszak nem állítja meg a tömeget, amelynek nem volt más vezetője, csak a mindent elsöprő harag. Nem mondom, hogy nem féltem közben, de végig optimista voltam.

MN: A Többé már nem félünk legkarakteresebb szereplői - te és Radhia Nasraoui ügyvéd - nők. Ez véletlen, vagy a nők valóban meghatározó szerepet vittek a forradalom alatt?

LBM: Igen, ott voltunk mindenhol, minden tüntetésen az első sorban.

MN: Ez magyarázza az Európában is példátlan női kvótát a választásokon?

LBM: Valóban, a civil társadalom nyomására a 2011. októberi első szabad választásokon minden párt kénytelen volt a választási listának legalább a felét női jelöltekkel feltölteni. De az alkotmányozó nemzetgyűlésbe jutott képviselők között a nők aránya már csak 24 százalék.

MN: Hogyan értékeled a jelenlegi helyzetet? Mik a céljaid most?

LBM: Az októberi választások előtt nyilvánvalóvá tettem, hogy bojkottálom a szavazást. Bojkottálom, mert a régi rendszer emberei nem tűntek el a közéletből, a rendőri erőszak visszatért az utcára, és a média továbbra sem szabad: a hatóságok újságírókat zaklatnak, az állami média pedig továbbra is nevetségesen manipulatív. A céljaim nem változtak: javítani a tunéziaiak szociális helyzetén, és kivívni a szólás szabadságát.

MN: Nemrég arról adtál hírt, hogy rákerültél egy iszlamista halállistára. Mennyire kell komolyan venni egy ilyen fenyegetést?

LBM: Hát nem is tudom. Ezek nagyon erőszakos emberek, akik elutasítják a párbeszédet. Tehát lehet, hogy valós a veszély, végül is támadtak már meg újságírókat.

A Többé már nem félünket február 26-án, vasárnap vetítik az Uránia moziban, 18.30-kor.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.