Verzió

A rendszerváltás muzsikája

Hogyan játszottunk forradalmárt

Film

A történet 1984-ben indul az akkor éppen szovjet tagköztársaságként senyvedő Litvániában, annak is régi fővárosában, Kaunasban, ahol építészhallgatók egy alkalmi zenekart gründolnak - eredetileg nagyjából egy szilveszteri buli idejére.

Az ügy azonban komolyra fordul és Algirdas "Pablo" Kauspedas vezetésével megalakul az Antis (azaz Kacsa, a magyar szóhoz hasonló kettős értelemben), a litvánok válasza a Talking Headsre és a Men At Workre (e két new wave-postpunk zenekar befolyásolta leginkább az Antis hangzását). A feldolgozások mellett, mily ismerős sztori, jönnek a saját számok, ehhez kellően provokatív és ironikus színpadi show társul - minden adott ahhoz, hogy a zenekar elérhesse a kultstátuszt. A szovjet valóságot ironikus-groteszk tónusban felidéző szövegek, műkedvelőkből lett profik, oh, hát ez a litván A. E. Bizottság (vagy inkább KFT?) - üthetne homlokára a párhuzamos magyar valóságon edződött megfigyelő, de sajna az efféle analógiák többé-kevésbé mindig sántítanak. Annyi biztos, hogy a rendszerkritikus zenekar első lemezét még 1987-ben (alighanem a peresztrojka jegyében) kiadja a nálunk is legendás emlékezetű Melogyija kiadó - igaz, addigra már Erdős Péter is a szárnyai alá veszi az Európa Kiadót.

A lényeg, hogy a nyolcvanas évek végén az első számú litván zenekar valóságos népi intézménnyé avanzsál, és hirtelen azon veszik észre magukat, hogy sokezres tömeget mozgató rockzenei rendezvények headlinerei. Ezek a helyi KISZ által is patronált össznépi karneválok mintegy a litván függetlenségi mozgalom bölcsőiként fungálnak, s mindez szépen fokozatosan elvezet a függetlenség visszaszerzéséhez. A rendező Giedre Zickyte páratlan értékű korabeli képi dokumentumokat (például klasszikus, különösen az utóbbi években tomboló, a nyolcvanas éveket idéző retrohullám tükrében is érdekes videoklipeket és koncertfelvételeket) ütköztet a nagy idők tanúinak vallomásaival. Ebben a dramaturgiában persze nincs semmi forradalmi (habár nem nélkülözi sem a melankóliát, sem az iróniát), ám e sajátos montázsokból mégiscsak kikerekedik a litván forradalom néha drámai sztorija, meg egy, a maga korában bízvást állíthatóan revelatív hatású rockzenekar története.

Hát bizony: ha a magyar rendszerváltás is (jóféle) zenére zajlik, tán nem is megy pocsékba az egész.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.