Film

A rettegett potyautas

Alien – a rendezői változat

Film

Harmincöt év telt el azóta, hogy a nézőknek először kellett parázniuk korunk hőse, a tökéletes űrszörny miatt. Bár az eredeti, a tévécsatornák által is ronggyá sugárzott változattal sincs semmi baj, csak Ridley Scott rendezőnek volt néhány leforgatott, de fel nem használt jelenete; az első verziót meg nem találta elég feszesnek, ezért kivágott belőle vagy öt percet, négyet pedig hozzátett, így keletkezett a 2003-as, kissé még feszesebb rendezői verzió.

Voltaképpen semmi komoly nem történt, ahhoz viszont éppen elég, hogy az Alien (alias: A nyolcadik utas: a Halál) idén ismét moziba kerülhessen nálunk, és egy sötét teremben, profi hangrendszer mellett élvezhessük végig a filmet – ami forgalmazói ötletnek sem utolsó, elvégre estéről estére telt házat produkál.

Még azt sem mondhatnánk, hogy az utóbb bekerült futó epizódok túl sokat tennének hozzá a film érdeméhez. Akad itt elcsattanó pofon, no és (figyelmeztethetnénk holmi spoiler­veszélyre, de ne csináljunk úgy, mintha nem egy tizenegy éves változatról beszélnénk) megmutatják nekünk a szörny saját készítésű stelázsiját, ahol a legénység befogott tagjait rakta el befőtt, akarjuk mondani eleven tojás gyanánt. Látható, már Scott is megelőlegezte a Cameron-féle barbár, kommandósfilm-folytatás egyik kulcsjelenetét, ahol ezt végül elsüthették saját ötlet gyanánt. És talán a legérdekesebb: elhangzik a fekete humornak szánt megjegyzés a gyilkos szörnyről, aki éppen befogta első levadászott áldozatát: Kane gyermeke – elvégre az ő testéből robbant ki. Ha hinni lehet a sztoriknak, Ridley Scottnak voltak sokkal meghökkentőbb ötletei, melyek azonban nem valósultak meg – pedig ezek alapvetően megváltoztatták volna a film olvasatát.

A hírek szerint hosszasan győzködte a 20th Century Fox céget arról, hogy az amúgy is általa megfejelt sztori végén, a mentőkabinban a szörny ráadásként harapja is le egyetlen méltó ellenfele, Ripley fejét, majd az ő hangján hagyjon üzenetet – sajnos azonban a beszélő pöcsfej verziótól éppúgy megfosztattunk, amiként attól is, hogy Sigourney Weaver pucéran nyomja le az utolsó perceket.

De amit most a széles vásznon kapunk, az így is színtiszta vizuális élvezet, a képalkotás egyik mesterségbeli csúcsa, apróbb-nagyobb ötletek olyan halmaza, amit csak győzünk csodálni, majd a részletekben elveszni, újabb és újabb kis nüanszokat felfedezni. A kiterjedt
Alien-irodalom nyomán nagyon is jól tudható, hogyan mozgatták az űrhajókat, hozták létre a planetoid felszínét, tervezték meg az idegen űrhajót s benne a Prometheusban főszerephez jutó Space Jockey-t, rakták össze a nemrég elhunyt H. R. Giger által elképzelt szörnyet, mint finomítottak a küllemén, pontosabban a küllemein, hiszen tojástól az arcra cuppanó, szájba petézőn át a mellkasroppantó bébi Alienen keresztül a kész „nagyfiúig” a lény bejár néhány fejlődési fázist.

Az Alien-mozi ehhez képest is több helyen meglep: olyan apró motívumok is előtűnnek, melyek egyszerűen nem jönnek ki tévén nézve – legyen az bármily kiterjedt, fél falat elborító része háztartásunknak. Így lesz igazi élmény a hideg és meleg színekkel való játék, a fény és a sötétség, a megvilágított és a félhomályos terek kontrasztja – és az egész indusztriá­lis környezet, amely direkt arra teremtetett, hogy a tökéletes túlélő, a Lény elbújhasson rajta. S ha alaposan kinyitjuk a szemünket (ami e filmen nem mindig egyszerű), hideglelősen vesszük észre, hogy a szörny, akinek kontúrjai­ra nehezen jár rá a tekintetünk, már réges-rég ott hintázik a láncok között, mielőtt még le­ereszkedne az elveszett cirmost hajszoló Brett (Harry Dean Stanton) háta mögé. Az Alien-univerzumot már emlegettük két évvel ezelőtti cikkünkben az – amint azóta kiderült: első – Prometheus-film kapcsán (lásd: Landolnak már az idegen istenek, Magyar Narancs, 2012. június 14.) – nos, a prequel, az előzményfilm léte természetesen megadja a lehetőséget egy olyan értelmezésre is, hogy a ’79-es Alient is folytatásként nézzük, de sokkal valószínűbb, hogy még mindig erősebb a kortársakkal és a nemes elődökkel való összehasonlítás. Érdekes, hogy a film pontosan ott tűnik a legarchaikusabbnak, ahol a maga idejében korszerű próbált lenni, vagy legalábbis a maga korából extrapolálva ábrázolni a jelent – de azért meg kell hagyni, a hajó berendezései,
steampunk elektronikája és a vízözön előttinek tűnő fedélzeti komputere (a Halról mintázott Anya) a maga nemében szexi. Ahogy a lepattant, kissé roncsszerű űrhajó is sokat köszönhet olyan űrwesternelőképeknek, mint a Csillagok háborúja – amúgy meg a rozoga űrjármű ugyanolyan toposszá lett, mint a szőrös, borostás, koszos és szinte a vásznon/képernyőn át érezhetően izzadt-büdös revolverhős a Leone-westernek után. Utóbbi persze az Alienben is előkerül: talán soha ennyi, minden ízében remegő és minden pórusán át izzadó szereplőt nem látunk, mint e hét színésszel (és a szörnyben mozgó 2,18 magas nigériai diákkal, Bolaji Badejóval) felvett kamaradarabban. A filmes anekdota szerint szegény Sigourney a forgatás közben jött rá, hogy allergiás a macskaszőr és a hideg verejték szimulálására csepegtetett glicerin gyilkos elegyére.

A hangok, zajok, zörejek és zenék tökéletes felhasználása (például Jerry Goldsmith mesteri soundtrackje), miként az űrvilág más, hangsúlyos elemeinek megformálása, afféle tiszteletteljes biccentésként is felfoghatók az elődök, így a nagy Kubrick előtt – de ez a máig eleven rettegést szülő, alapvetően retrofuturista, klausztrofób és szinesztéziával terhes világ már a saját életműve (és egyben a biohorrorfilmek) azóta sem meghaladott csúcsát létrehozó Ridley Scott érdeme.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.