Film

A rettegett potyautas

Alien – a rendezői változat

Film

Harmincöt év telt el azóta, hogy a nézőknek először kellett parázniuk korunk hőse, a tökéletes űrszörny miatt. Bár az eredeti, a tévécsatornák által is ronggyá sugárzott változattal sincs semmi baj, csak Ridley Scott rendezőnek volt néhány leforgatott, de fel nem használt jelenete; az első verziót meg nem találta elég feszesnek, ezért kivágott belőle vagy öt percet, négyet pedig hozzátett, így keletkezett a 2003-as, kissé még feszesebb rendezői verzió.

Voltaképpen semmi komoly nem történt, ahhoz viszont éppen elég, hogy az Alien (alias: A nyolcadik utas: a Halál) idén ismét moziba kerülhessen nálunk, és egy sötét teremben, profi hangrendszer mellett élvezhessük végig a filmet – ami forgalmazói ötletnek sem utolsó, elvégre estéről estére telt házat produkál.

Még azt sem mondhatnánk, hogy az utóbb bekerült futó epizódok túl sokat tennének hozzá a film érdeméhez. Akad itt elcsattanó pofon, no és (figyelmeztethetnénk holmi spoiler­veszélyre, de ne csináljunk úgy, mintha nem egy tizenegy éves változatról beszélnénk) megmutatják nekünk a szörny saját készítésű stelázsiját, ahol a legénység befogott tagjait rakta el befőtt, akarjuk mondani eleven tojás gyanánt. Látható, már Scott is megelőlegezte a Cameron-féle barbár, kommandósfilm-folytatás egyik kulcsjelenetét, ahol ezt végül elsüthették saját ötlet gyanánt. És talán a legérdekesebb: elhangzik a fekete humornak szánt megjegyzés a gyilkos szörnyről, aki éppen befogta első levadászott áldozatát: Kane gyermeke – elvégre az ő testéből robbant ki. Ha hinni lehet a sztoriknak, Ridley Scottnak voltak sokkal meghökkentőbb ötletei, melyek azonban nem valósultak meg – pedig ezek alapvetően megváltoztatták volna a film olvasatát.

A hírek szerint hosszasan győzködte a 20th Century Fox céget arról, hogy az amúgy is általa megfejelt sztori végén, a mentőkabinban a szörny ráadásként harapja is le egyetlen méltó ellenfele, Ripley fejét, majd az ő hangján hagyjon üzenetet – sajnos azonban a beszélő pöcsfej verziótól éppúgy megfosztattunk, amiként attól is, hogy Sigourney Weaver pucéran nyomja le az utolsó perceket.

De amit most a széles vásznon kapunk, az így is színtiszta vizuális élvezet, a képalkotás egyik mesterségbeli csúcsa, apróbb-nagyobb ötletek olyan halmaza, amit csak győzünk csodálni, majd a részletekben elveszni, újabb és újabb kis nüanszokat felfedezni. A kiterjedt
Alien-irodalom nyomán nagyon is jól tudható, hogyan mozgatták az űrhajókat, hozták létre a planetoid felszínét, tervezték meg az idegen űrhajót s benne a Prometheusban főszerephez jutó Space Jockey-t, rakták össze a nemrég elhunyt H. R. Giger által elképzelt szörnyet, mint finomítottak a küllemén, pontosabban a küllemein, hiszen tojástól az arcra cuppanó, szájba petézőn át a mellkasroppantó bébi Alienen keresztül a kész „nagyfiúig” a lény bejár néhány fejlődési fázist.

Az Alien-mozi ehhez képest is több helyen meglep: olyan apró motívumok is előtűnnek, melyek egyszerűen nem jönnek ki tévén nézve – legyen az bármily kiterjedt, fél falat elborító része háztartásunknak. Így lesz igazi élmény a hideg és meleg színekkel való játék, a fény és a sötétség, a megvilágított és a félhomályos terek kontrasztja – és az egész indusztriá­lis környezet, amely direkt arra teremtetett, hogy a tökéletes túlélő, a Lény elbújhasson rajta. S ha alaposan kinyitjuk a szemünket (ami e filmen nem mindig egyszerű), hideglelősen vesszük észre, hogy a szörny, akinek kontúrjai­ra nehezen jár rá a tekintetünk, már réges-rég ott hintázik a láncok között, mielőtt még le­ereszkedne az elveszett cirmost hajszoló Brett (Harry Dean Stanton) háta mögé. Az Alien-univerzumot már emlegettük két évvel ezelőtti cikkünkben az – amint azóta kiderült: első – Prometheus-film kapcsán (lásd: Landolnak már az idegen istenek, Magyar Narancs, 2012. június 14.) – nos, a prequel, az előzményfilm léte természetesen megadja a lehetőséget egy olyan értelmezésre is, hogy a ’79-es Alient is folytatásként nézzük, de sokkal valószínűbb, hogy még mindig erősebb a kortársakkal és a nemes elődökkel való összehasonlítás. Érdekes, hogy a film pontosan ott tűnik a legarchaikusabbnak, ahol a maga idejében korszerű próbált lenni, vagy legalábbis a maga korából extrapolálva ábrázolni a jelent – de azért meg kell hagyni, a hajó berendezései,
steampunk elektronikája és a vízözön előttinek tűnő fedélzeti komputere (a Halról mintázott Anya) a maga nemében szexi. Ahogy a lepattant, kissé roncsszerű űrhajó is sokat köszönhet olyan űrwesternelőképeknek, mint a Csillagok háborúja – amúgy meg a rozoga űrjármű ugyanolyan toposszá lett, mint a szőrös, borostás, koszos és szinte a vásznon/képernyőn át érezhetően izzadt-büdös revolverhős a Leone-westernek után. Utóbbi persze az Alienben is előkerül: talán soha ennyi, minden ízében remegő és minden pórusán át izzadó szereplőt nem látunk, mint e hét színésszel (és a szörnyben mozgó 2,18 magas nigériai diákkal, Bolaji Badejóval) felvett kamaradarabban. A filmes anekdota szerint szegény Sigourney a forgatás közben jött rá, hogy allergiás a macskaszőr és a hideg verejték szimulálására csepegtetett glicerin gyilkos elegyére.

A hangok, zajok, zörejek és zenék tökéletes felhasználása (például Jerry Goldsmith mesteri soundtrackje), miként az űrvilág más, hangsúlyos elemeinek megformálása, afféle tiszteletteljes biccentésként is felfoghatók az elődök, így a nagy Kubrick előtt – de ez a máig eleven rettegést szülő, alapvetően retrofuturista, klausztrofób és szinesztéziával terhes világ már a saját életműve (és egyben a biohorrorfilmek) azóta sem meghaladott csúcsát létrehozó Ridley Scott érdeme.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.