tévésmaci

A sas nem fogdos eleget

  • tévésmaci
  • 2012. április 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché a közeli világvárosban berendezett új irodájuk könyvtárszobájában idézték fel a sorrentói emlékeket, Ómafa avval állított be, hogy egy utcányira nyílt egy türkmén pékség, valami katlan falára tapasztott kenyeret árulnak, viszik, mint a cukrot, de a döner is kelendő portéka, mert csak a tulaj - egy figyelemre méltó ifjú hölgy - a türkmén, a dolgozók törökök.

Azt mondják, nincsenek nyelvi nehézségeik, tette hozzá "mafa. S ezzel már rá is fordult az őt valójában érdeklő témára, vagyis hogy kik is voltak ténylegesen a nápolyi öböl türkmén turistái, mert ő azt gyanítja, hogy aligha lehettek ártatlan globetrotterek. Nos, igazad van, hagyta helyben Sztupa, türkmének voltak, de nem turisták, az elnök emberei inkább. Mágnások és volt párttitkárok, azért érkeztek, hogy nagy mennyiségű ingatlant vásároljanak fel a főnök megbízásából. Rengeteget kellett itatni őket, míg valaki kibökte. Felfektettünk egy dossziét, s annyi - mondotta Troché, de bár ne tette volna, mert a dosszié szó rossz ómennek bizonyult. A kopogás után mit sem várva Romonade - a frissen szerződtetett titkárnő - tépte fel az ajtót, s elfúló hangon csak annyit mondott, ügyfél, itt az első ügyfél! Sem Sztupára, sem Trochéra nem ragadt át a lelkesedése, Sztupa egyenesen kitérő választ adott, mondja, fiam, hogyan szólították magát a kedves szülei, mert ez a romonádozás nekem nem megy. Romonade egy pillanatra meghökkent, nem bizalmaskodás-e ez (egy amerikai szakszervezetnek volt a tagja), de aztán mégis kibökte, hogy Juliskának. Ettől persze zavarba jött, s ugyanavval a levegővel folytatta: nagyon furcsa ember - ekkor már az ügyfélnek vélt egyénre gondolt. Olyan, mint egy nagy béka... Troché közbevágott: nem mondta, hogy mit akar? "mafa urat azonnal vezesse ki a hátsó kapun! "mafa nem tiltakozott, Romonade is elindult, de még visszaszólt: a Vonyarc-dosszié iránt érdeklődik. Na ja, mi meg a tévéműsor iránt.

Pénteken (16-án) este fél kilenckor az m2-n egy Móricz-adaptáció 1971-ből Kozák Andrással és Venczel Verával, a Pillangó. 21.20-kor a ViaSat3-on Brad Pitt még mindig szétjátssza a Blöfföt, de utána rögtön jön a nagy Gregory Hickory, és bosszút áll mindenért, hol máshol, mint Gun Hill városában, illetve a Lőpárbaj c. na jó, B film kockáin.

Szombaton is csupa sztenderd meg egy hazai - az persze (a Vespa) mindjárt éjjeli negyed kettőkor a közszolgálatiság jegyében a film+-on. S az állandó számok: délután negyed ötkor A nagy Waldo Pepper a Dunán, este tízkor a ViaSat3-on Hetedik, és fél egy előtt szintén a Dunán Clint Eastwood Savannah-ban játszódó hangulatfilmje, az Éjfél a jó és a rossz kertjében.

Vasárnap sem fordulnak sokkal jobbra a dolgok: újabb magyar sorozatot indít az m1 este fél tíz előtt, Munkaügyek - Irreality show címmel. De várjuk már! Nyolckor posztünnepi Ludas Matyi a Dunán, azért én ki nem hagynám. Előtte Johnny Depp-est: 19.10-től Ollókezű Edward a Filmmúzeumon, 19.45-től pedig Cry Baby a story4-en - ennek még lesz folytatása.

Hétfőn este kilenckor a Fem3-on Cry Wolf.

Kedden 19.40-kor Indiába sóért mezítláb megy Gandhi... ám a folytatás sajna nem tudható meg a Filmmúzeumon leküldött Oscar-díjas képeskönyvből, mert az úgy van, hogy vegyen nálunk telket, Jóska, Pista, Bandi! Tizenegytől ugyanitt Michael Collins, negyed kettőtől Macska a forró bádogtetőn. Ha önök két Tennessee W. között választhatnának, Williamset vagy a whiskeyt kérnék? Igazuk is lenne.

Szerdán Cry Freedom! kilenc után a Dunán - mondjuk úgy: a heti tévéműsor a szerkesztettség látszatát kelti.

Csütörtökön új csatornát avat jó rovatunk, alig hinném ugyanis, hogy a Comedy Centralról már ajánlottunk volna valamit, mondjuk a Susogós mackókon kívül. Most meg háromnegyed nyolckor A nagy Lebowski, az ám az antré! Nem mintha megnézném, de akkor is. A 15.40-kor a Filmmúzeumon kezdődő Richard Lester-remekművet (Pénzt vagy életet!) meg azért említjük, mert a szlovákiai választásokra Dzurinda Mikulásék abból a filmből vették a plakátjukat. Majdnem kizúgtak vele: hát, így éri meg tévézni!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.