Film

A szellemirtó

Rupert Sanders: Páncélba zárt szellem

Film

Próbálnék megengedőbbnek lenni az olyan szimpatikus vállalkozásokkal szemben, mint minden idők legfilozofikusabb és legvéresebb cyberpunk animéjének Scarlett Johanssonnal megspékelt, élőszereplős hollywoodi remake-je, elvégre fontos az ifjúság nevelő szándékú terelgetése a helyes irányba.
false

 

Amúgy is: mi bajunk lehet a futószalagon érkező szuperhős-blockbusterek mintájára legyártott, mégis valahogy a szokottnál vagányabbnak látszó akció sci-fitől, amiben izmos hősök futkosnak felfelé a házfalon, közben darkosan megrebben a bőrkabátszárny, leesik az orról az apró lencséjű VR-szemüveg, és töltényhüvelyek spriccelnek szét lassított felvételben? Hoppá, ez a Mátrix, de most már mindegy. A lényeg, hogy itt most egy földöntúli szépségű robotnő durván testhez álló, ráadásul testszínű kezeslábasban öldököl a szabadság nevében, már csak egy femenaktivista jelszó és/vagy egy #freethenipple felirat hiányzik a karrierjét pont Tokióban bájosan buflák bölcsészhallgatóként megalapozó (Elveszett jelentés), mostanra kísértetiesen tökéletes ötödik elemmé testesült (A nő, Under the Skin, Lucy, Bosszúállók) Johansson köldök nélküli hasáról. Ez el is vezet egy elég fontos, de még aggasztóbb kérdéshez: a kiborgoknak miért van mellük? Továbbá miért akkora, amekkora (épp ideális), és még egy szót sem ejtettünk a mellbimbó-paradoxonról. Látszólag elkalandoztunk, de igazság szerint a Páncélba zárt szellem épp ennyit nyújt, és ennyit is csak annak, aki nem menekül el előle egy külön bejáratú virtuális valóságba. Hasonlóan a ’95-ös eredeti animében a saját identitáskérdései elől az óceán sötétjébe merülő Kuszanagi őrnagyhoz, akit egy kollektív jelenés formájában maga Pál apostol szólít meg a merülés után, és biztat arra, hogy olvadjon össze a végtelen kábelhálózatban öntudatra ébredt hekkerprogram, az önálló személyiséggel rendelkező és menekültstátuszt követelő Bábjátékossal. Nem folytatom, a több mint húszéves remekmű nemcsak nem öregedett meg, hanem egyre aktuálisabb. Ijesztő, ahogy Rupert Sanders az összes érdekes megoldást és felvillanyozó filozófiai, társadalomelméleti kérdést, Pál apostolt és a Bábjátékost milyen lélektelenül lúgozta ki az eredetiből csak azért, hogy eladható tucatfilmmé alakítson egy korszakos remekművet.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.