8. Verzió

A súlytalanság állapota

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Tudták önök, hogy a világűr nem is fekete, hanem szürke? De azt biztosan, hogy Gagarin hős volt; megelőzte korát, de legfőképpen Amerikát. S ha azt kérné valaki, hogy soroljanak fel néhány űrhajóst, hány lenne köztük az elmúlt húsz-harminc évből, s hány korábbról.

Az űrutazás mára természetes dolog, nem hétköznapi ugyan, még mindig misztikus egy kicsit, de nem rendülünk meg tőle, hisz már milliárdos fajankók is befizethetnek rá, s valamelyik Szojuz fölviszi őket egy körre. Mehetnénk mi is, ez már nem sci-fi. Hány űrhajós film fut napjaink mozijában?

De vajon ennyire természetes dolog-e mindez a valódi űrhajósoknak is? Most elmesélik. Ülnek egy szobában, s mondják. Aztán persze kitágul a világmindenség, s e film horizontja is; lélegzetelállító képeken ismerjük fel, hogy oly kedvelt fikciós filmjeink nem is jártak annyira messze a valóságtól. Inkább közel, ha nem tűnik ez kicsit eufemisztikusnak odafenn. A névtelennek látszó hősök pedig elmesélik, hogy mi mindenen mentek keresztül égen és földön, s mondókájuk bizony megerősít néhány régi keletű összeesküvés-elméletet, a sok közül például azt, hogy a ruszkik kábítószereket próbáltak ki ezeken a szerencsétleneken, s többen teljesen bele is golyóztak a kísérletekbe. Ugyanakkor részesei lehetünk egy másfajta kísérletnek is, melynek során agyonképzett, de végső soron mégiscsak egyszerű katonaemberek próbálják szavakba önteni a földlakóknak oly elképzelhetetlen élményt, az űrutazást. De arra sajnálatosan ebből a filmből sem kapunk megnyugtató választ, hogy vajon Kubaszov lába tényleg olyan büdös volt-e.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.