8. Verzió

A súlytalanság állapota

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Tudták önök, hogy a világűr nem is fekete, hanem szürke? De azt biztosan, hogy Gagarin hős volt; megelőzte korát, de legfőképpen Amerikát. S ha azt kérné valaki, hogy soroljanak fel néhány űrhajóst, hány lenne köztük az elmúlt húsz-harminc évből, s hány korábbról.

Az űrutazás mára természetes dolog, nem hétköznapi ugyan, még mindig misztikus egy kicsit, de nem rendülünk meg tőle, hisz már milliárdos fajankók is befizethetnek rá, s valamelyik Szojuz fölviszi őket egy körre. Mehetnénk mi is, ez már nem sci-fi. Hány űrhajós film fut napjaink mozijában?

De vajon ennyire természetes dolog-e mindez a valódi űrhajósoknak is? Most elmesélik. Ülnek egy szobában, s mondják. Aztán persze kitágul a világmindenség, s e film horizontja is; lélegzetelállító képeken ismerjük fel, hogy oly kedvelt fikciós filmjeink nem is jártak annyira messze a valóságtól. Inkább közel, ha nem tűnik ez kicsit eufemisztikusnak odafenn. A névtelennek látszó hősök pedig elmesélik, hogy mi mindenen mentek keresztül égen és földön, s mondókájuk bizony megerősít néhány régi keletű összeesküvés-elméletet, a sok közül például azt, hogy a ruszkik kábítószereket próbáltak ki ezeken a szerencsétleneken, s többen teljesen bele is golyóztak a kísérletekbe. Ugyanakkor részesei lehetünk egy másfajta kísérletnek is, melynek során agyonképzett, de végső soron mégiscsak egyszerű katonaemberek próbálják szavakba önteni a földlakóknak oly elképzelhetetlen élményt, az űrutazást. De arra sajnálatosan ebből a filmből sem kapunk megnyugtató választ, hogy vajon Kubaszov lába tényleg olyan büdös volt-e.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.