8. Verzió

A súlytalanság állapota

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Tudták önök, hogy a világűr nem is fekete, hanem szürke? De azt biztosan, hogy Gagarin hős volt; megelőzte korát, de legfőképpen Amerikát. S ha azt kérné valaki, hogy soroljanak fel néhány űrhajóst, hány lenne köztük az elmúlt húsz-harminc évből, s hány korábbról.

Az űrutazás mára természetes dolog, nem hétköznapi ugyan, még mindig misztikus egy kicsit, de nem rendülünk meg tőle, hisz már milliárdos fajankók is befizethetnek rá, s valamelyik Szojuz fölviszi őket egy körre. Mehetnénk mi is, ez már nem sci-fi. Hány űrhajós film fut napjaink mozijában?

De vajon ennyire természetes dolog-e mindez a valódi űrhajósoknak is? Most elmesélik. Ülnek egy szobában, s mondják. Aztán persze kitágul a világmindenség, s e film horizontja is; lélegzetelállító képeken ismerjük fel, hogy oly kedvelt fikciós filmjeink nem is jártak annyira messze a valóságtól. Inkább közel, ha nem tűnik ez kicsit eufemisztikusnak odafenn. A névtelennek látszó hősök pedig elmesélik, hogy mi mindenen mentek keresztül égen és földön, s mondókájuk bizony megerősít néhány régi keletű összeesküvés-elméletet, a sok közül például azt, hogy a ruszkik kábítószereket próbáltak ki ezeken a szerencsétleneken, s többen teljesen bele is golyóztak a kísérletekbe. Ugyanakkor részesei lehetünk egy másfajta kísérletnek is, melynek során agyonképzett, de végső soron mégiscsak egyszerű katonaemberek próbálják szavakba önteni a földlakóknak oly elképzelhetetlen élményt, az űrutazást. De arra sajnálatosan ebből a filmből sem kapunk megnyugtató választ, hogy vajon Kubaszov lába tényleg olyan büdös volt-e.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.