8. Verzió

A súlytalanság állapota

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Tudták önök, hogy a világűr nem is fekete, hanem szürke? De azt biztosan, hogy Gagarin hős volt; megelőzte korát, de legfőképpen Amerikát. S ha azt kérné valaki, hogy soroljanak fel néhány űrhajóst, hány lenne köztük az elmúlt húsz-harminc évből, s hány korábbról.

Az űrutazás mára természetes dolog, nem hétköznapi ugyan, még mindig misztikus egy kicsit, de nem rendülünk meg tőle, hisz már milliárdos fajankók is befizethetnek rá, s valamelyik Szojuz fölviszi őket egy körre. Mehetnénk mi is, ez már nem sci-fi. Hány űrhajós film fut napjaink mozijában?

De vajon ennyire természetes dolog-e mindez a valódi űrhajósoknak is? Most elmesélik. Ülnek egy szobában, s mondják. Aztán persze kitágul a világmindenség, s e film horizontja is; lélegzetelállító képeken ismerjük fel, hogy oly kedvelt fikciós filmjeink nem is jártak annyira messze a valóságtól. Inkább közel, ha nem tűnik ez kicsit eufemisztikusnak odafenn. A névtelennek látszó hősök pedig elmesélik, hogy mi mindenen mentek keresztül égen és földön, s mondókájuk bizony megerősít néhány régi keletű összeesküvés-elméletet, a sok közül például azt, hogy a ruszkik kábítószereket próbáltak ki ezeken a szerencsétleneken, s többen teljesen bele is golyóztak a kísérletekbe. Ugyanakkor részesei lehetünk egy másfajta kísérletnek is, melynek során agyonképzett, de végső soron mégiscsak egyszerű katonaemberek próbálják szavakba önteni a földlakóknak oly elképzelhetetlen élményt, az űrutazást. De arra sajnálatosan ebből a filmből sem kapunk megnyugtató választ, hogy vajon Kubaszov lába tényleg olyan büdös volt-e.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.