A SZEMÉTHEGYEN TÚL

  • - kg -
  • 2010. október 28.

Film

Egyik ember szemete a másik ember kincse - tartja a mondás, és mintha csak a kairói zaballinok ihlették volna e szólást. Kairó szegényei ők, szemétgyűjtésből élő, dolgos nincstelenek, akik a város peremén tengődnek tisztes szegénységben, és abból a szemétből élnek, amit a 18 milliós nagyváros nap mint nap megtermel.
'k felszedik, begyűjtik, és saját romkerületükben, ahol a kerítés is szemétből van, reciklálják a mások szemetét. A szemétfeldolgozás apáról fiúra szálló mesterség: szeretni senki sem szereti, de zaballinnak is kell lennie valakinek, és ha már így esett, az a három, későkamasz fiatalember, akiket elkísér a kamera, elfogadják a sorsukat, és nem kérik a jóistent, bár viszonyuk bensőséges, hogy most már legyen valaki más zaballin, ők már voltak eleget. Aztán az történik, mint minden kisiparral: jön a nagyvállalat, ismertebb nevén a multi, és a zaballinok furgonos-szamaras-kétkezi módszerei nem állhatják a versenyt, miért pont a szemétbetakarításban lenne ez másképp? Nincsen önsajnálat a három fiatalban, de indulat sem, naivitás és hit annál inkább. Meg önérzet. És ettől lesz a szemétről való beszéd, a szemetelő többség páholyából hallgatva, egészen rendkívüli. Mert mint identitásképző tényező jelenik meg benne a szemét, a mondás tehát az egyik ember szemetéről és a másik kincséről többszörösen is érvényes. Arról persze szó nincs, hogy egy jól csengő szlogenhez lenne rendelve a történet: annak kirostálása, kézben tartása és az a közelítés, melyben nyoma sincs a messziről jött ember kíváncsiskodásának, színtiszta dokuértékek.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”