A szvenkák

  • - minek -
  • 2006. november 2.

Film

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak.

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak. A történet ettől a ponttól kezdve szinte a legendás Hungária-szám, a Casino Twist világát idézi, csak emelkedettebben és poétikusabban. A szombat este közeledtével ugyanis előkerülnek a gondosan karbantartott zakók, selyemingek, pantallók, zoknik, nyakkendők, retrocipőcsodák, s kezdetét veszi a vetélkedő. A szvenkák (swenkas - az angol 'swankers' - kb. puccoskodók, gigerlik, dendik - rontott változata), vagyis e másfél tucat zulu férfi társasága ugyanis minden hétvégén megmérkőzik egymással: a versenyben egyszerre számít a tartás, a modor, az elegancia és a koreográfia. És számukra mindez nem csupán a hétvégén kötelező, de hétköznapokon is: bizonyos szabályokhoz melósruhában is tartják magukat, a kiállás, a büszkeség, a morális tisztaság és az önmaguk teremtette tradíció valósággal keretbe foglalja életüket. Ráadásul, s ez sem kis szó, legtöbb sorstársukkal ellentétben alkohol helyett inkább elegáns holmikra költik a pénzüket, ami - szemben a piával - az önbecsülésnek is jót tesz.

Jeppe Rsnde dán rendező különleges, egyedi munkájából teljes mértékben hiányzik a hagyományos doksik kérdezz-felelek dramaturgiája: csupán egy kvázi-narrátorunk van, maga is helybéli zulu, igazi mesemondó, aki összekötő szövegeivel már önmagában is szép, kerek történetté formálná a látottakat. Mindehhez azonban méltó társai maguk a szvenkák: vérükben van a szerepjátszás és az improvizáció - a rendező szerint nem volt szükség szövegkönyvre: mindig pontosan tudták, mit is kell mondaniuk. Szinte egy játékfilmre is elég cselekmény zajlik a vásznon: a fiatal hős elveszíti apját, a szvenkák vezetőjét, testvére börtönbe kerül - ő pedig válaszút elé. Rsnde rendkívül erős képekkel operál - néha olyan megrázó kontrasztokat épít fel (pontosabban örökít meg, elvégre ezeket a helyzeteket az élet kínálja), hogy az már szinte fáj.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.