A szvenkák

  • - minek -
  • 2006. november 2.

Film

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak.

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak. A történet ettől a ponttól kezdve szinte a legendás Hungária-szám, a Casino Twist világát idézi, csak emelkedettebben és poétikusabban. A szombat este közeledtével ugyanis előkerülnek a gondosan karbantartott zakók, selyemingek, pantallók, zoknik, nyakkendők, retrocipőcsodák, s kezdetét veszi a vetélkedő. A szvenkák (swenkas - az angol 'swankers' - kb. puccoskodók, gigerlik, dendik - rontott változata), vagyis e másfél tucat zulu férfi társasága ugyanis minden hétvégén megmérkőzik egymással: a versenyben egyszerre számít a tartás, a modor, az elegancia és a koreográfia. És számukra mindez nem csupán a hétvégén kötelező, de hétköznapokon is: bizonyos szabályokhoz melósruhában is tartják magukat, a kiállás, a büszkeség, a morális tisztaság és az önmaguk teremtette tradíció valósággal keretbe foglalja életüket. Ráadásul, s ez sem kis szó, legtöbb sorstársukkal ellentétben alkohol helyett inkább elegáns holmikra költik a pénzüket, ami - szemben a piával - az önbecsülésnek is jót tesz.

Jeppe Rsnde dán rendező különleges, egyedi munkájából teljes mértékben hiányzik a hagyományos doksik kérdezz-felelek dramaturgiája: csupán egy kvázi-narrátorunk van, maga is helybéli zulu, igazi mesemondó, aki összekötő szövegeivel már önmagában is szép, kerek történetté formálná a látottakat. Mindehhez azonban méltó társai maguk a szvenkák: vérükben van a szerepjátszás és az improvizáció - a rendező szerint nem volt szükség szövegkönyvre: mindig pontosan tudták, mit is kell mondaniuk. Szinte egy játékfilmre is elég cselekmény zajlik a vásznon: a fiatal hős elveszíti apját, a szvenkák vezetőjét, testvére börtönbe kerül - ő pedig válaszút elé. Rsnde rendkívül erős képekkel operál - néha olyan megrázó kontrasztokat épít fel (pontosabban örökít meg, elvégre ezeket a helyzeteket az élet kínálja), hogy az már szinte fáj.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.