A szvenkák

  • - minek -
  • 2006. november 2.

Film

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak.

A helyszín Johannesburg, a hősök zulu férfiak, akik a környékbeli falvakból időközönként a hírhedt nagyvárosba mennek szezonmunkásnak. A történet ettől a ponttól kezdve szinte a legendás Hungária-szám, a Casino Twist világát idézi, csak emelkedettebben és poétikusabban. A szombat este közeledtével ugyanis előkerülnek a gondosan karbantartott zakók, selyemingek, pantallók, zoknik, nyakkendők, retrocipőcsodák, s kezdetét veszi a vetélkedő. A szvenkák (swenkas - az angol 'swankers' - kb. puccoskodók, gigerlik, dendik - rontott változata), vagyis e másfél tucat zulu férfi társasága ugyanis minden hétvégén megmérkőzik egymással: a versenyben egyszerre számít a tartás, a modor, az elegancia és a koreográfia. És számukra mindez nem csupán a hétvégén kötelező, de hétköznapokon is: bizonyos szabályokhoz melósruhában is tartják magukat, a kiállás, a büszkeség, a morális tisztaság és az önmaguk teremtette tradíció valósággal keretbe foglalja életüket. Ráadásul, s ez sem kis szó, legtöbb sorstársukkal ellentétben alkohol helyett inkább elegáns holmikra költik a pénzüket, ami - szemben a piával - az önbecsülésnek is jót tesz.

Jeppe Rsnde dán rendező különleges, egyedi munkájából teljes mértékben hiányzik a hagyományos doksik kérdezz-felelek dramaturgiája: csupán egy kvázi-narrátorunk van, maga is helybéli zulu, igazi mesemondó, aki összekötő szövegeivel már önmagában is szép, kerek történetté formálná a látottakat. Mindehhez azonban méltó társai maguk a szvenkák: vérükben van a szerepjátszás és az improvizáció - a rendező szerint nem volt szükség szövegkönyvre: mindig pontosan tudták, mit is kell mondaniuk. Szinte egy játékfilmre is elég cselekmény zajlik a vásznon: a fiatal hős elveszíti apját, a szvenkák vezetőjét, testvére börtönbe kerül - ő pedig válaszút elé. Rsnde rendkívül erős képekkel operál - néha olyan megrázó kontrasztokat épít fel (pontosabban örökít meg, elvégre ezeket a helyzeteket az élet kínálja), hogy az már szinte fáj.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.