8. Verzió

A test, a test

Balkáni válogatás

  • - bbe -
  • 2011. november 3.

Film

A jugoszláviai háborúkról szóló öt filmből legalább három nem is elsősorban a jugoszláviai háborúkról szól, még csak nem is okvetlenül arról, hogy e háborúk hogyan élnek tovább az emlékezetben: hanem a testről. A test megtöretéséről.

Mindegyikben, kivétel nélkül, mindvégig az áldozatok beszélnek: amelyik szereplő netán nem csak áldozat volt, az is áldozatként szólal meg. A nyugat-boszniai szerb koncentrációs tábor, Omarska bosnyák és horvát áldozatai; a Szarajevó melletti falucska bosnyák áldozatai, a spliti katonai börtön szerb és crnogorác áldozatai - és elmondják, fogvatartóik, gyilkosaik, férjük gyilkosai hogyan gyötörték őket, és hogyan élvezték azt. Hogyan verték nagy szakértelemmel, hogyan elektrosokkolták, hogyan erőszakolták meg őket. Hogyan hajtották végre rajtuk a lassított halálos ítéletet, amelynek beteljesülésétől csak valami szerencsés körülmény mentette meg őket. A háború leglényege éppenséggel ez lenne: az ember ama késztetésének a szabad érvényesülése, hogy saját kezűleg okozzon szörnyű fájdalmakat a másik embernek. A kéj, amit ez a szenvedés, a másik testének a lerontása okoz. Talán minden háborúé - de ezé a háborúé, amely nem reguláris hadseregek csatáiból állt össze, hanem a védtelenül maradt kisebbségi közösségek elpusztításából, mindenképpen. A dokumentáció - e filmek elsődleges szándéka - ezen a módon, és csak ezen a módon válik többé önmagánál: csak errefelé tágul. Az erőszak titokzatos, mitológiai mélységei felé.

Hogy ez ma, majd' húsz évvel a történtek után elégséges tudással szereli-e fel az érdeklődő közönséget a jugoszláviai háborúknak akár csak arról az epizódjáról, amit tárgyuknak választottak, arra a válasz elég egyértelmű: nem. Ez persze aligha róható fel nekik teljes egészében: a Szellemidézés c. alkotás, mely az omarskai tábor két női túlélőjét mutatja be, például 1996-ban készült, így nem is tudhatott arról, hogy a tábor parancsnoka, Zeljko Mejakic 2003-ban feladta magát a hágai törvényszéknek, majd 2008-ban különféle emberiesség elleni bűnökért egy szarajevói bíróság 21 évre ítélte. És nem csak őt: a Prijedorban és környékén elkövetett háborús bűnök szinte összes tettesét a törvényszék rács mögé juttatta, a népirtás helyi politikai irányítóiig bezárólag. Ugyanígy: a spliti katonai börtön ugyancsak szadista őreit és áldozatait a róluk szóló film (A lorai tanúk) 2004-ben hagyja el, akkor, amikor a spliti bíróság épp meghozza felmentő ítéletét. Azóta a horvát igazságszolgáltatás újratárgyalta az esetet, és az ezúttal méltányos eljárás során viszonylag súlyos büntetéseket szabott ki; más kérdés, hogy az elítéltek közül kettő még mindig szökésben van. E történetek tehát folytatódnak, s minden fordulatuk újabb és újabb feladványokat, válaszért kiáltó kérdéseket szül.

Befejezett és végérvényes viszont a Jó férjem, drága fiam c. alkotás, ami abba a kis bosnyák faluba vezet el minket (2001-ben), ahol ma csak nők élnek, mert férfi népességét 1992-ben a szerb megszállók egészében lemészárolták. Minden időtlensége ellenére e film segíthet talán leginkább akkor, ha valamiféle magyarázatot keresnénk arra is, hogy miért történt mindaz, amit látunk (s e magyarázatnak elsődlegesen mindenképpen politikainak kell lennie). Hiszen a szerb területszerző háború egyik bevett módszere egy-egy falu, vidék férfinépességének teljes kiirtása volt: részben hogy a fegyverforgatókat még idejekorán kiiktassák, elsősorban pedig azért, hogy a bosnyák népcsoport reprodukciós potenciálját elpusztítsák. (NB. épp ez utóbbi miatt látta a hágai törvényszék az egyik srebrenicai perben - a Radoslav Krstic tábornokéban - bizonyítottnak a népirtás tényállását.)

Innen, a mi viszonylagos normalitásunkból nézve e filmeket, mi sem természetesebb, mint eltávolítani őket magunktól, s avval hitegetni magunkat, hogy attól a világtól erős, szilárd falak választják el a miénket. Minden híradás viszont, ami onnan érkezik, azt mondja: ez önáltatás; és előtte mi is ezt gondoltuk. Ha ez az öt film nem is a legfrissebb híreket magyarázza és nem a legutolsó tudást mutatja, ha időnként meg is csikordul bennük egy-egy klisé, tisztességük, esetenkénti bátorságuk megkérdőjelezhetetlen. De leginkább magunknak tartozunk annyival, hogy rábírjuk magunkat a befogadásukra.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.