Tévésorozat

J. P. a bölcsészkarról - Olthatatlan

Film

Afelől semmi kétség, hogy Agnieszka Holland nagyon tud filmet csinálni. Bármilyen környezetben, bármelyik történelmi korban szúrja is le a kameráját, ott nemcsak a kor/hely hangulata lesz alaposan megidézve, de az ember sem vész el a drága díszletek közt. Szakmai berkekben ezt úgy hívják, hogy profizmus: amikor az is látszik, ki s hogyan fut át a macskaköves úton, és az is, hogy milyen érzelmek hogyan futnak át egy emberi arcon.


Egy szó, mint száz, Hollandnál alkalmasabb szakembert aligha lehetett volna találni Jan Palach történetét korszerű, igényes televíziós eszközökkel elmesélendő. Kell is, hogy minden részlet klappoljon, hogy Jan Palach látványos koreográfiára, thrillerbe illő módon gyújtsa fel magát, hogy a fiát elvesztő anya fájdalma több mint szívszaggató legyen, hogy a nyomozást vezető rendőr arcán a jellembeli összetettség okán ne csak a rendszert kiszolgáló cinizmus tükröződjön, s persze az, hogy a hatvankilences dekor is minden ízében stimmeljen. Azért nagyon fontos, hogy mindig történjék valami, és ez a valami tökéletes illúziót keltsen, mert egyébként a filmkészítők - régi szokásuk ez - semmit sem gondolnak a rájuk bízott tények halmazáról, azon túl persze, amit néhány mondatban is le lehet írni. E tekintetben Jan Palach és az utána jövők története a Hitlerrel szembeszálló Sophie Scholl vagy A Baader-Meinhof csoport rokona: profi munka, a maga nemében élvezetes mozgóképes segédanyag.

Egyébiránt ez a nemgondolás nem ördögtől való: úgy is lehet nézni, hogy most még nincs idő gondolkodni, most még mesélni kell, lefektetni az alapokat, és ha majd évente készülnek a filmek Jan Palachról, majd akkor lehet leülni merengeni. Egyelőre azonban a feszített tempójú történetmondás folyik, az anya, a báty, az ügyvédnő, a rendőr és a cseh társadalom alsó-felső szereplőinek mozgatása egy önmagát felgyújtó fiatalember történetében.

Március 3-tól az HBO műsorán.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."