René Vautier ilyen: egy talált művész, akinek élete és műve elválaszthatatlan az algériai függetlenségi háborútól. Dokumentumfilmes, aki nem érte be honfitársa, Alexandre Astruc híres kamera-töltőtoll elméletével; Vautier nem állt meg a kényelmes töltőtollnál, az ő eszköze a csőre töltött kamera volt, azzal járt-kelt a frontvonalak mögött, ahol egészen más képeket talált, mint amelyek a francia propagandaosztály kirendelt munkatársainak tudósításaiba bekerültek. Míg a francia film leendő sztárja, Claude Lelouche fiatal süvölvényként műfajilag tisztességes háborús propagandadarabot rendezett, addig Vautier nem csak műfajilag volt tisztességes; nem a háborús érdekek, hanem egy felettébb ódivatú, lesajnált valami, az igazság szolgálatába állította a kamerát. Olyasmiket látott - ártatlanul legyilkolt civileket, bajtársaikat sirató katonákat, háborús hasznot (a gyilkolás pillanatát) leső haditudósítót -, melyek nemcsak a franciákat, de a függetlenségéért harcoló felet is kényelmetlenül érintették. Hogy is ne érintették volna, amikor köztudott; a francia katona civileket nem öl, a függetlenségi harcos arcán pedig nem csorognak a gyász könynyei. Minden olyan kép, ami ennek ellentmondott, nem Cannes-ba, hanem börtönbe juttathatta készítőjét; nem egy filmes tapasztalhatta meg, mennyit érnek a képei - letöltendő években. René Vautier ritka jelenség: egy elkötelezett filmes, aki nem békeidőben, s nem egy kávéházi asztal mellett lett ellenálló.
Figyelmébe ajánljuk
Adatok a Tiszától: a Lázár-birodalom visszavág
Németh Balázs házhoz ment – írjuk –, de a Promenad24 tömegével félemlíti meg az embereket Csongrád-Csanád megyében.
Tuzson Bence, a nagy mókamester, úgy verheti át a Facebook algoritmusát, mint senki más
Létrejött egy oldal, ami olyan, mintha nem politikai tartalmakat gyártana, de közben a térség fejlesztéseit tervezhetik bemutatni vele.
A Fidesz házhoz megy
Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.
Szétpikkelyesedett egység
Az előadás a kortárs művészet elérhetőségét és megérthetőségét szerette volna reprezentálni, ennek jegyében tánc és fényjáték keretezett négy kortárs zeneművet.
Méhünknek gyümölcse
Több oka is van, hogy Georgia a béranyaság egyik paradicsomává vált.
Mint az itatós
Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.
Minden meg akar ölni
- SzSz
Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.
S most reménykedünk
„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.
Még a sajtot sem szereti
A cím rejtett paradoxona előre jelzi a mű tétjeit: a „hazám” és az „otthonom” nem egymást fedő kifejezések, mégis egymásra simulnak.
Monokróm emlékek
Hamarosan eltelik a 21. század negyedrésze. Sejtettünk-e bármit abból 2000-ben, ami azóta következett?
A szürkeség ragyogása
Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

