Alienek, predátorok - Együtt és külön

Film

Alighanem a filmtörténet egyik legerősebb metaforája, s egyben legrusnyább, -undorítóbb és -félelmetesebb szörnye született meg, amikor Hans Rüdi Giger, a setét lelkű svájci képzőművész megalkotta az Alient, Ridley Scott azonos című filmjének kétségtelen főszereplőjét. Nálunk, mint azt minden honfitársunk tudja, a filmet Nyolcadik utas a halál néven játszották, ami a sequelek név- és címadását is predesztinálta - éppen ezért az Idegen neve nálunk ettől kezdve Halál, ami akár mélyebb társadalomlélektani meglátásokat is sugallhatna. Az Alienről sokat írtak már, és joggal: az óriásrovarra, savazó sárkánygyíkra egyaránt emlékeztető, de azért humanoid vonásokat is mutató szuperparazita figurája tényleg erős, s egyben szinte valamennyi félelmünket egyesíti - ezek közül, természetesen az élősködőfóbia mellett, a legfontosabb, hogy letaszíttatunk a tápláléklánc tetejéről, és rögvest előkelő helyre kerülünk mások étlapján.

Alighanem a filmtörténet egyik legerősebb metaforája, s egyben legrusnyább, -undorítóbb és -félelmetesebb szörnye született meg, amikor Hans Rüdi Giger, a setét lelkű svájci képzőművész megalkotta az Alient, Ridley Scott azonos című filmjének kétségtelen főszereplőjét. Nálunk, mint azt minden honfitársunk tudja, a filmet Nyolcadik utas a halál néven játszották, ami a sequelek név- és címadását is predesztinálta - éppen ezért az Idegen neve nálunk ettől kezdve Halál, ami akár mélyebb társadalomlélektani meglátásokat is sugallhatna. Az Alienről sokat írtak már, és joggal: az óriásrovarra, savazó sárkánygyíkra egyaránt emlékeztető, de azért humanoid vonásokat is mutató szuperparazita figurája tényleg erős, s egyben szinte valamennyi félelmünket egyesíti - ezek közül, természetesen az élősködőfóbia mellett, a legfontosabb, hogy letaszíttatunk a tápláléklánc tetejéről, és rögvest előkelő helyre kerülünk mások étlapján.

Az éppen ezekért nyugodtan hatásosnak mondható sztori és szinte hibátlan kivitelezése szinte garantálta az eljövendő folytatásokat, melyek annak ellenére emlékezetesek maradnak, hogy - különböző okokból - egyikük sem érte el az eredeti filmdarab szubtilis mélységeit; vagy az ízlésesen adagolt suspense, vagy az igazi borzalom hiányzott belőlük (egy elkésett jó tanács: nem ajánlatos a szörnyet túl sokat mutogatni premier plánban - mint mindent, őt is megszokja a szemünk).

Ahogy az közismert, 1986-ban, két Terminátor között, de határozottan a Piranha 2 után James Cameron csinálta meg a maga hiperprofi, szörnyes akciófilmjét. '92-ben (még jóval a Hetedik előtt) Dave Fincher rögvest az Alien a köbönnel nyitotta meg játékfilmes karrierjét (azért a korai Madonna-klipek már sokat sejtettek...); a hármas Halál... filmet nem is a szörnyek, hanem a végtelen melankólia teszi alig elviselhetővé. Végül jött Jean-Pierre Jeunet és az ő határátmenetekkel és különböző arányú ember-alien hibridekkel telepakolt darabja, egy igazi, mély szomorúsággal átitatott, már majdnem filozofikus akciófilm. Közben a történet a másik szálon is kezd kibontakozni - John McTiernan 1987-ben áll elő a Predatorral, amelynek különlegessége, hogy színész egyáltalán nem játszott benne (Carl Weatherst vagy Svarcit nem ezért szeretjük), viszont az amerikai nép a Szörny elleni helytállás jutalmaként előbb Jesse Venturát, majd a stájer vasembert is kormányzóvá emelte. A Predator-mondakör, hogy úgy mondjuk, kissé durvábban faragott az Alienhez képest, az idegen vadászok pedig, bár rútak és rovarfejűek, de mégiscsak antropomorfak - amúgy pedig, bár ránk vadásznak, ami szemét dolog, a fajtánkbéliekhez képest kifejezetten sportszerűek (pl. nem ölnek fegyvertelent). A Predator folytatását még 1990-ben elkészítette az eddigi pályafutása során jót és szart elegyesen összehordó Stephen Hopkins, immár valódi színészekkel, ennek dacára az eredmény csupán egy szokvány városi akciófilm, félig áttetsző embervadász idegennel megspékelve (akkor már az eredeti sokkal jobb volt). Hogy a két faj sorsát keresztezni kell, mintegy a korszellemből is adódott (vámpírok a farkasemberekkel, Jason pedig Freddie-vel vívja a további negyeddöntőket), de a nép azért ennél tán egy kicsit jobbat akart vagy legalábbis érdemelt volna. Az első AVP-ben (r.: Paul W.S. Anderson, többek között Mortal Kombat, Resident Evil) még értékelni lehet a szerzők kissé sutára sikeredett mítoszalkotó dühét: ja, persze, az alieneket préda gyanánt a predátorok tenyésztik, s e folyamatban nekünk csak az (egy ideig) eleven keltetőgép szerepe jut. Mellékesen megkaptuk tőlük az íráson alapuló magaskultúrát, piramisostul, maja naptárastul, melyek, mint tudjuk, csipiszt sem érnek - a bumerángszerűen visszatérő szuper dobócsillag szabványát bezzeg máig sem osztották meg velünk. E film még csak szolid csalódást keltett a kettős gyökerű mítosz rajongóiban - perfekt animáció, egy idő után (kb. fél óra) elfogyó ötletek, Götterdämmerung, na és a végén a predátor és az afroamerikai amazon stratégiai szövetségben küzdenek a nagyobbik rossz ellen, sőt, utóbbit előbbi fajtársai még ki is tüntetik (!) ami, meglehet, az antifasiszta népfront szép allegóriája, filmen viszont idétlenül hat.

Az újabb sequel (Aliens vs. Predator: Requiem) már nem is nagyon törődik semmi effélével - a szereplők motivációit nem kell szájbarágósan megmagyarázni, tudjuk kívülről: az egyik a dicsőségért és kötelességből öl, a másikat meg csak a szaporodás rút ösztöne hajtja. A rendezőként e filmmel debütáló, ám vizuális effektek tervezőjeként már jelentős reputációt szerzett Strause testvéreket láthatóan csak egy dolog foglalkoztatta, ami egyébként a korábbi Alien-szériadarabok nézőiben is felmerült: vajon mi történik, ha a szörnyek beszabadulnak közénk, a Föld sűrűn lakott részére. A baj csak annyi, hogy az eddig megismert logikát követve ez nem is kérdés - a szörnyek azt teszik, mint az egerek a sajtraktárban: zabálnak és szaporodnak, s mindkettő igencsak igénybe veszi a földi populációt. Épp, mint a barbár hordák, ezek az ártatlan gyermeket, a hajadont meg a terhes anyákat sem kímélik - ahogy ma este is láttuk a tévében. Ehhez persze nem kell forgatókönyv (amikor a sztori továbbzökkenne, máris észrevehetővé válik az ötlettelenség), s elég hozzá néhány B kategóriás teleszínész (lehet, hogy Venturát vagy Weatherst így is leverik, de ez nem is szempont), a jól animált modellek meg majd csak elfájtolgatnak egymással.

A predátor-alien mutánsról meg már sokan leírták, hogy milyen idétlen, s mennyire hülyén áll a kesudiófejhez a kábelkötegszerű séró, azt meg már fel sem vetnénk, mik is lennének a közös, leginkább egy szülészből lett böllért jellemző lelki tulajdonságok. Mindegy, ez még úgy is csak az elődöntő volt - a győztes a fináléban Freddie Krueger ellen küzd majd az életben (meg az ébren) maradásért.

Aliens vs. Predator - A Halál a Ragadozó ellen 2-t forgalmazza az Intercom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.