Film

Az orvvadász

  • 2012. augusztus 5.

Film

Thrillerfronton határozott törekvés mutatkozik az ún. társadalmi mondanivaló beemelésére. Hátha így becsalogatható a moziba a magát egyébként pl. környezettudatos, globálisan gondolkodó értelmiséginek tekintő fogyasztó, aki könnyebben gerjed izgalomra, ha a vásznon megjelenő fenyegető eseményeket egy úgyszintén környezettudatos és globálisan gondolkodó vagy a film folyamán azzá váló hős éli túl, s a felmerülő akadályokat ennek tudatában (környtud + globgon) győzi le.

Így van ez itt is: a kihaltnak tekintett, ám egyes források szerint néhány példányban mégis létező erszényes farkasra (másképpen: tasmán tigrisre) profi orvvadászt küld az állat által termelt méregre pályázó biotechnológiai (vagy annak álcázott) cég. A környék ellenséges: a helybéli munkások az őserdei fakitermelésből élnek, gyűlölik a tevékenységet helytelenítő zöldeket. A terep vad: a tasmániai őserdő. A feladat szinte megoldhatatlan, hiszen a csíkos állatot még csak nem is látták az elmúlt nyolcvan évben, továbbá igen veszélyes is: akik mégis látni vélték, váratlanul - valamely embertársuk hathatós közreműködésével - elhaláloztak.

Itt csak Willem Dafoe segíthet, akinek baltával faragott arcából olyan komoran néz ki a szeme, hogy kétség sem lehet elszánt szakértelme felől. A felszíni meccs a különös állat körül zajlik, ám a mélyben nagy változások érlelődnek a zord zsoldos lelkében. Hogy rokonszenves vendéglátóinak rejtélyes balsorsát látva vajon átáll-e a jók (zöldek) oldalára, s hogy ezért meghozza-e a csakis tőle várható nagy áldozatot, azért se árulom el.

Az ADS Service bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.