Film

Az orvvadász

  • 2012. augusztus 5.

Film

Thrillerfronton határozott törekvés mutatkozik az ún. társadalmi mondanivaló beemelésére. Hátha így becsalogatható a moziba a magát egyébként pl. környezettudatos, globálisan gondolkodó értelmiséginek tekintő fogyasztó, aki könnyebben gerjed izgalomra, ha a vásznon megjelenő fenyegető eseményeket egy úgyszintén környezettudatos és globálisan gondolkodó vagy a film folyamán azzá váló hős éli túl, s a felmerülő akadályokat ennek tudatában (környtud + globgon) győzi le.

Így van ez itt is: a kihaltnak tekintett, ám egyes források szerint néhány példányban mégis létező erszényes farkasra (másképpen: tasmán tigrisre) profi orvvadászt küld az állat által termelt méregre pályázó biotechnológiai (vagy annak álcázott) cég. A környék ellenséges: a helybéli munkások az őserdei fakitermelésből élnek, gyűlölik a tevékenységet helytelenítő zöldeket. A terep vad: a tasmániai őserdő. A feladat szinte megoldhatatlan, hiszen a csíkos állatot még csak nem is látták az elmúlt nyolcvan évben, továbbá igen veszélyes is: akik mégis látni vélték, váratlanul - valamely embertársuk hathatós közreműködésével - elhaláloztak.

Itt csak Willem Dafoe segíthet, akinek baltával faragott arcából olyan komoran néz ki a szeme, hogy kétség sem lehet elszánt szakértelme felől. A felszíni meccs a különös állat körül zajlik, ám a mélyben nagy változások érlelődnek a zord zsoldos lelkében. Hogy rokonszenves vendéglátóinak rejtélyes balsorsát látva vajon átáll-e a jók (zöldek) oldalára, s hogy ezért meghozza-e a csakis tőle várható nagy áldozatot, azért se árulom el.

Az ADS Service bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.