Film

Az ügyfél

  • 2017. január 15.

Film

A színészházaspárra egy éjjel csaknem rászakad az otthonuk. A hatóság kiürítteti a blokkházat, ők pedig fedél nélkül maradnak. S az, hogy a kollégájuk felajánlotta bérleményben korábban egy prostituált fogadta ügyfeleit, csak akkor derül ki, amikor egyikük felbukkan gyanútlanul – és a fürdőszobába is benyit. Aztán már a kórházban látjuk az asszonyt, vérző fejjel. Senki, még maga az erősen traumatizált nő sem tudja, mi is történt egészen pontosan, csak azt sejti, hogy a rendőrségen újabb megaláztatásokra számíthatna, ha feljelentést tenne. A férj kezd hát nyomozni. A férj, aki esténként Willy Lomant játssza, minden egyes alkalommal a folyvást jelen lévő cenzúrától s a betiltástól tartva, s egy művészeti iskolában tanít, ha épp el nem kobozzák tőle a károsnak ítélt könyveket.

A bosszú, amelyet szánalom s megvetés vált fel a bűnös nyomorúságát látva, vagy a bosszú, amely felemészti a bosszúállóban az érző embert, jó néhány film tárgya volt már. E téren nem mond újat a Nader és Siminnel nemzetközileg is jegyzetté vált Asghar Farhadi, napjaink iráni filmjének talán legmegbecsültebb alkotója. Sőt, minden drámaisága ellenére Az ügyfél valójában vontatott, akkurátusan leíró, feleslegesen részletező, itt-ott a logikával is hadilábon álló, ráadásul a kibontakozásban didaktikusan moralizáló mű. Mégis, túl az erkölcsi dilemmákon s a jellemek átalakulásának lélektani drámáján, van benne valami végtelenül nyomasztó, valami fuldoklásszerű. Ahogy két jóravaló ember az életét tölti az ezer módon ellenőrzött, behatárolt, lefojtott Iszlám Köztársaságban.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.