Film

Hivatali karácsony

  • - kg -
  • 2017. január 15.

Film

A hivatali karácsony az élet megnyerhetetlen csatáinak fő terepe: ha van, az is kínos, ha nincs, az még kínosabb, miközben – ahogy azt brit tudósok kimutatták – az egésznek csak egy dolog adhat értelmet: ha a menedzsment szeretetnyilvánítása helyett „13. havi fizetés” feliratú borítékok sorakoznak a hivatali műfenyő alatt. Egy szó, mint száz, a munkahelyi karácsony a jobbnál jobb vígjátéki lehetőségek meleg­ágya: a dolgozói frusztrációk, a WC-ben szövődő szövetségek, az alkoholmámorban lefénymásolt péniszek és a 3D nyomtató abuzálásának elvárható minimumán túl még a magasztosan korszellemnek nevezett valamiről is el lehet valamit hadarni. Persze csak két, „nini, rénszarvasok isznak a klotyóból” kezdetű poén közt. Történelmi pillanat volt, amikor a Hivatali patkányok (r.: Mike Judge) három, a napi szívásban megfáradt öltönyös lúzere kivonszolta és az erdőszélen brutálisan, baseballütővel megnyomorította a hivatali nyomtatót. Ezt az­óta is emlegetik a „nyomtatók a filmtörténetben” és a „baseballütő helye a munka­pszichológiában” kurzusokon. Ehhez képest a Hivatali karácsony nemcsak hogy visszalépés, de egyben a nagy ’99-es nyomtatóverés megszentségtelenítése is. A Tapló télapó 2. azt bizonyította, hogy a karácsonyi dildofelmutatás nem vicces, a Hivatali karácsony meg azt, hogy a jégszoborból kiszopott tojáslikőr sem az, még ha Jason Bateman orális kunsztja valójában a munkahelyek megőrzését szolgálja. A film egyetlen poénját egy Jézusnak öltözött, névtelen statiszta követi el: neki mindenképp megítéljük a 13. havi fizut.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.