Film

Hivatali karácsony

  • - kg -
  • 2017. január 15.

Film

A hivatali karácsony az élet megnyerhetetlen csatáinak fő terepe: ha van, az is kínos, ha nincs, az még kínosabb, miközben – ahogy azt brit tudósok kimutatták – az egésznek csak egy dolog adhat értelmet: ha a menedzsment szeretetnyilvánítása helyett „13. havi fizetés” feliratú borítékok sorakoznak a hivatali műfenyő alatt. Egy szó, mint száz, a munkahelyi karácsony a jobbnál jobb vígjátéki lehetőségek meleg­ágya: a dolgozói frusztrációk, a WC-ben szövődő szövetségek, az alkoholmámorban lefénymásolt péniszek és a 3D nyomtató abuzálásának elvárható minimumán túl még a magasztosan korszellemnek nevezett valamiről is el lehet valamit hadarni. Persze csak két, „nini, rénszarvasok isznak a klotyóból” kezdetű poén közt. Történelmi pillanat volt, amikor a Hivatali patkányok (r.: Mike Judge) három, a napi szívásban megfáradt öltönyös lúzere kivonszolta és az erdőszélen brutálisan, baseballütővel megnyomorította a hivatali nyomtatót. Ezt az­óta is emlegetik a „nyomtatók a filmtörténetben” és a „baseballütő helye a munka­pszichológiában” kurzusokon. Ehhez képest a Hivatali karácsony nemcsak hogy visszalépés, de egyben a nagy ’99-es nyomtatóverés megszentségtelenítése is. A Tapló télapó 2. azt bizonyította, hogy a karácsonyi dildofelmutatás nem vicces, a Hivatali karácsony meg azt, hogy a jégszoborból kiszopott tojáslikőr sem az, még ha Jason Bateman orális kunsztja valójában a munkahelyek megőrzését szolgálja. A film egyetlen poénját egy Jézusnak öltözött, névtelen statiszta követi el: neki mindenképp megítéljük a 13. havi fizut.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.