Film

Az utolsó király

  • 2016. december 10.

Film

A megosztott s dánoktól fenyegetett Norvégia törvényes királyát saját, csak nem régen megözvegyült mostohaanyja mérgezi meg, annak reményében, hogy fiatal szeretője oldalán visszatérhet a trónra. Ám kiderül, hogy a királynak igenis van utódja, egy szerelemgyerek (a későbbi országegyesítő IV. Håkon még csecsemő), akit az egyik, a hódítók és az egyház segítségére támaszkodó tábor elpusztítani, a másik, a szabadságot és függetlenséget óhajtó tábor pedig megmenteni akar.

Semmi körülményes reflektálgatás meg divatos árnyaltság, semmi agyalás a motivációkkal, korszellemmel stb. Ez egy régi vágású kalandfilm. Intrikálnak, üldöznek, kardoznak, aztán kardoznak, intrikálnak, üldöznek, végül kardoznak, kardoznak, kardoznak. Nyilaznak is. Aki gonosz, az nagyon gonosz és úgy is viselkedik, laposan pislogva, száját összeszorítva, vagy fennhéjázó megvetéssel. Aki jó, az meg igen jó és az arcára is van írva. Bátorsága sosem inog meg, ha pedig családja kiirtását elkerülendő mégis eljár a szája, akkor kiköszörüli a csorbát. További különbség jók s rosszak között, hogy előbbiek sítalpon siklanak elképesztően vad és fenséges tájakon (eredetileg „Nyírfalábúak” volna a film címe), míg utóbbiak a hómezőt rosszul tűrő lovakat preferálják – ezzel is kidomborítandó, hogy a hazafiak otthonosan mozognak ott, ahol a hódítók csak fecsérlik erejüket. Jók s rosszak közös vonása viszont az igen erős nézés. A szemit azt mindegyik mereszti és állandóan fortyogó belső szenvedéllyel beszél, lehetőleg heves taglejtések kíséretében.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.