Film

Az utolsó király

  • 2016. december 10.

Film

A megosztott s dánoktól fenyegetett Norvégia törvényes királyát saját, csak nem régen megözvegyült mostohaanyja mérgezi meg, annak reményében, hogy fiatal szeretője oldalán visszatérhet a trónra. Ám kiderül, hogy a királynak igenis van utódja, egy szerelemgyerek (a későbbi országegyesítő IV. Håkon még csecsemő), akit az egyik, a hódítók és az egyház segítségére támaszkodó tábor elpusztítani, a másik, a szabadságot és függetlenséget óhajtó tábor pedig megmenteni akar.

Semmi körülményes reflektálgatás meg divatos árnyaltság, semmi agyalás a motivációkkal, korszellemmel stb. Ez egy régi vágású kalandfilm. Intrikálnak, üldöznek, kardoznak, aztán kardoznak, intrikálnak, üldöznek, végül kardoznak, kardoznak, kardoznak. Nyilaznak is. Aki gonosz, az nagyon gonosz és úgy is viselkedik, laposan pislogva, száját összeszorítva, vagy fennhéjázó megvetéssel. Aki jó, az meg igen jó és az arcára is van írva. Bátorsága sosem inog meg, ha pedig családja kiirtását elkerülendő mégis eljár a szája, akkor kiköszörüli a csorbát. További különbség jók s rosszak között, hogy előbbiek sítalpon siklanak elképesztően vad és fenséges tájakon (eredetileg „Nyírfalábúak” volna a film címe), míg utóbbiak a hómezőt rosszul tűrő lovakat preferálják – ezzel is kidomborítandó, hogy a hazafiak otthonosan mozognak ott, ahol a hódítók csak fecsérlik erejüket. Jók s rosszak közös vonása viszont az igen erős nézés. A szemit azt mindegyik mereszti és állandóan fortyogó belső szenvedéllyel beszél, lehetőleg heves taglejtések kíséretében.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.