„Azért csak óvatosan ezzel a fickóval” - Tchéky Karyo színész

Film

Ő adott fegyvert Nikita kezébe, ő jósolta meg a jövőt Nostradamusként és őt lőtte lábon Will Smith a Bad Boysban. A 63 éves legendával Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Elérték a nagypapaszerepek. A Belle és Sébastien-filmekben van minden: gyerek, kutya, alpesi táj…

Tchéky Karyo: Öt kutya játszotta a címszereplőt, de mind közül Garfield volt a legjobb színész. Már az első filmben is szerepelt. Nagy megtiszteltetés volt, hogy felismert. A szagomról. Az arcomról mostanában a gyerekek ismernek fel, néha megállítanak az utcán, hogy nini, a bácsi a Sébastianból. Louise-t, a lányomat háromévesen elcipeltem az első részre, s teljesen összezavarodott, hogy ott voltam a vásznon.

MN: Most örülnek a gyerekek, ha meglátják, de volt idő, hogy az alakításaival még a felnőttek körében is félelmet tudott kelteni.

TK: Azt azért nem mondanám, hogy bárkit is elijesztettem volna, csak mert megláttak az utcán, de benne volt a levegőben, hogy azért csak óvatosan ezzel a fickóval, fene tudja, mire képes. Voltak azért közeledések is, volt, hogy lelkesen fejbe csaptak, a külvárosokban járva sokszor megállítottak a fiatalok, hogy hé, hé, tudom, ki vagy, én is sztár akarok lenni, segítsek már ebben. Mit is mondhattam volna erre? Azt tanácsoltam, hogy előbb inkább a színészettel foglalkozzanak, csak utána a sztársággal.

false

MN: A filmtörténet híres gonoszai közül kik állnak közel a szívéhez?

TK: Amit Anthony Hopkins művelt A bárányok hallgatnakban, azt például nagyra tartom. A hétköznapiság fogott meg az alakításában. Ahhoz, hogy tisztességesen eljátsszunk egy gonoszt, a legkevésbé arra van szükség, hogy az ember az erejét fitogtassa. Nem izmozni kell, nem vicsorogni, hallgassa csak meg, mit mondanak az igazi gonosztevők szomszédai: ó, hát igazán kedves-csendes embernek tűnt. Ugyanezt hallja a terroristákról is, azokról, akik egyszer csak robbanóövet csatolnak magukra. Ó, hát, éveken át ismertük, mindig olyan udvarias volt, előre köszönt, segített az időseknek. Aztán egy nap ezek a csendes-rendes emberek felrobbantják magukat a tömegben. Ezért is volt nagyszerű, ahogy Jonathan Demme A bárányok hallgatnakot megrendezte.

MN: A Nikita tette nemzetközi sztárrá. Luc Bessonnal továbbra is jóban vannak?

TK: Igen, persze.

MN: Akkor miért nem hívta, hogy szerepeljen a most készülő méregdrága sci-fijében?

TK: Ó, nagyon is hívott. Egy vad, groteszk, már-már karikatúraszerű alakot játszottam volna, aki repülni is tud. De nem így lett, mert a The Missing című tévésorozat miatt nemet kellett mondanom. Rájöttem, hogy ha helyt akarok állni az újabb nyolc epizódban, le kell mondanom Luc Bessont. Francba, mondtam, ez nem fog összejönni. Egyébként voltak már ilyen köreim: egyszer Guillermo Del Toro azt akarta, hogy vámpírt játsszak abban a filmjében, amiben Wesley Snipes volt a fő vámpírvadász. De Neil Jordannak már előbb elígérkeztem a Jó rabló című filmjéhez. Remélem, Guillermo azért nem nagyon rágott be rám. Hátha egyszer még ad munkát. Persze azért nem panaszkodom: a The Missing a BBC és a franciák közös produkciója: nagy becsben tartanak, vörös szőnyeget terítettek elém.

MN: Sci-fiben mik a preferenciái?

TK: Ha a lányom kellő korba kerül, talán még a Star Wars-filmeket is hajlandó leszek megnézni vele. Be kell vallanom, még egyet se láttam. Ha sci-fi, akkor inkább Kubrick és a 2001: Űrodüsszeia. Meg Ed Wood, igen, az az Ed Wood. Ma divat lenézni őt, hogy béna giccs, amit csinált, de micsoda szabadságot élvezett! Egy kartonpapírral is csodákra volt képes, szárnyalt a képzelete. Ebben mintha Michel Gondryhoz hasonlítana egy kicsit.

MN: Neil Jordan filmje, A jó rabló Jean-Pierre Melville klasszikusának, a Bob nagyban játsziknak a remake-je. Az eredeti az egyik legmenőbb francia gengszterfilm.

TK: Az én kedvenc gengszterem Paul Muni, A sebhelyesarcúból. A régi változatból. Melville-t is nagyra tartom, tudja, melyik az abszolút kedvencem tőle? A szamuráj Alain Delonnal. Amikor Delon belép a lakásába, ahol csak egy kalitkába zárt madár várja – semmi látványos nem történik, és mégis, Delon magánya szívbe markoló. Sosem felejtem el. Ahogy azt sem, hogy A szamurájt a Cinéma Gaumont-ban láttam, a Place Voltaire-en. Ma szupermarket van a helyén, az oldalában cipőket árulnak. Az ötvenes években voltam gyerek, a kedvenc mozijaim nagy része így végezte. Azért a Latin negyedben még tartja magát néhány; ott a Christine, vagy az a másik a Rue Champollionon.

MN: Delont milyen színésznek tartja?

TK: Szerettem, ahogy játszott. Mert nem igazán játszott. Jó, persze, játszott, de valahogy mégsem. Mindig volt valami benne a kívülálló józanságából. És a természet nagy ajándékával rendelkezett: igazi férfiszépség volt. A Rocco és fivéreiben le se tudja venni róla a szemét az ember. Könnyű volt egy ilyen pasassal azonosulni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.