Film

Beépített tudat

  • Szabó Ádám
  • 2016. május 28.

Film

90-es évekbeli akciófilmeket és animéket idéz a sztori: egy CIA-ügynök a világ sorsát befolyásoló információ birtokába jut, ám mielőtt ezt megoszthatná másokkal is, megölik. Gary Oldman, aki ezúttal az ügynökség főnökét alakítja – legalább annyira karakán, mint amennyire karikatúraszerű figura – előkapja farzsebéből az öreg, okos tudóst, hogy az ügynök emlékeit ültesse át valaki másnak a fejébe. A szerencsés nyertes egy Jericho nevű fazon lesz, aki véletlenül épp egy pszichopata-szociopata bűnöző.

Egy filmről sok mindent elmond, hogy főszerepét még Nicolas Cage is elutasította, de szerencsére jött Kevin Costner, aki ezúttal egészen markáns a vásznon. Szakállán és fejsebén kívül viszont nem kapott más eszközt az alkotóktól, hogy élettel töltse meg a figurát. Pedig a filmnek ez lenne az egyik tétje: az érzelmek nélküli bűnöző a betáplált emlékektől, szexi feleségtől és aranyos kislánytól egyszer csak elkezd érző emberré válni. A másik fontos szál a világ megmentése lenne egy egzotikusan értelmiségi kinézetű embertől, aki a nukleáris fegyverek irányítása felett szeretné átvenni a hatalmat. Ehhez egy fekete bőrtáskányi pénzen, egy polcnyi George Orwell-könyvön és rengeteg, összehúzott szemöldökű, bősz hekkelésen át vezet az út, de mivel mindez kevésbé izgalmas, néha felrobban valami, esetenként autós üldözés tör ki, Kevin Costner pedig a Terminatort megidézve próbál szocializálódni az emberek között, jó néhány szerencsétlent összeverve.

Mindez nem old meg semmit, a film talán pont akkor a legunalmasabb, mikor akciódús próbál lenni.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.