„Belmondó-párti vagyok” - Tahar Rahim színész

Film

Analfabéta, piti bűnözőből lett alvilági kiskirály A prófétában – azóta a filmvilág krémjével, Fatih Akinnal, Asghar Farhadival, Joaquin Phoenixszel forgat. A Szívvel-lélekkel című drámában decens kórházi alkalmazottat alakít. A francia színésszel telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nem hiányoznak az igazán gonosz figurák?

Tahar Rahim: De! Belebújni egy ilyen szerepbe olyan, mint gyereknek a játszótér. Három nagy kedvencem van az „olyan rossz, hogy az már jó” kategóriában. Az első nem is lehetne más, mint a teljesen őrült Joe Pesci a Nagymenőkből, de a Casinóban nyújtott játéka is példaértékű. Daniel Day-Lewis a Vérző olajban szintén ott van a legnagyobb gazemberek között. Ahogy Kevin Spacey is mint amerikai elnök a Kártyavárban.

false

MN: Egy valóban létező amerikai elnök nem olyan rég beutazási rendelettel sújtott hét muszlim többségű országot. Asghar Farhadi iráni filmrendező, akivel ön is forgatott, tiltakozásképpen nem jelent meg az Oscar-átadón. Jól tette, hogy nem ment el?

TR: Nagyon egyszerű az egész. Ha Trump holnap azzal jönne, hogy senkit sem akar az ön országából Amerikában látni, odautazna átvenni az Oscarját? Ugye, hogy nem! Amellett még alkotmányellenes is volt az egész.

MN: Ön algériai származású. Mennyire befogadó a francia filmipar az arab-francia színészekkel?

TR: Kénytelen az lenni, ha érdekli egy kicsit is a valóság. És a francia valóságot a fehérek és a feketék, a kínaiak, az arabok vagy a cigányok együtt alkotják. A helyzet, ahogy látom, javuló tendenciát mutat.

MN: Találkozott rasszizmussal a francia film­iparban?

TR: Nem, a filmiparban soha.

MN: És az utcán?

TR: Mostanában nem, tinédzserkoromban inkább.

MN: Mi volt a módja?

TR: Főleg szavak, csúnya szavak.

MN: A Szamba című filmben illegális bevándorlóként menekül a rendőrök elől a párizsi háztetőkön. Engedték kaszkadőr nélkül felmenni a magasba?

TR: Amennyire csak lehet, szeretek mindent magam elvégezni, de a biztonsági előírások eléggé szűkre szabják a lehetőségeimet. Egyszer egy lassan vánszorgó vonatról akartam leugrani, de hiába könyörögtem, hogy magam ugorhassak, hallani sem akartak róla a producerek. Bezzeg Belmondo a fénykorában mennyi mindent maga csinálhatott! Nagy korszaka volt ez a francia akciófilmeknek.

false

MN: Belmondo és Alain Delon uralták ezt a korszakot. Kihez húz a szíve?

TR: Belmondo-párti vagyok. A Majom a télben a kedvenc Belmondo-filmem. Jean Gabin is remek benne, de hát miben nem az?!

MN: Gabinnel szemben is elfogult?

TR: Egyike az örök nagy kedvenceimnek. Csak úgy áradt belőle a természetesség, a flasztervilág és ő összetartoztak. Leesett az állam, amikor először láttam Marcel Carné filmjében, a Mire megvirradban. Ahogy beszélt, ahogy mozgott, az egésznek valami utánozhatatlan ritmusa van. Nézze csak meg Gabin és egy másik nagyon nagy francia színész, a nála jó húsz évvel idősebb Jules Berry közös jeleneteit! Két külön világ, két színészgeneráció nagy találkozása. Bivalyerős pillanatok. Imádom a harmincas éveket, ezt a csodás fekete-fehér, filmes világot. Nézze csak meg, milyen kalapokat hordtak a színészek, a cipőkről már nem is beszélve! Lehet, hogy a nosztalgia beszél belőlem, de vállalom. Elismerem ugyan Renoir filmjének, A nagy ábrándnak a nagyságát, az talán minden idők egyik legnagyobb filmje, de az én kedvencem ezekből az évekből a Mire megvirrad.

MN: Még meg sem született, amikor Gabin meghalt. Az idoljai közül sikerült azért valakivel összefutnia?

TR: Dustin Hoffmanhoz például volt szerencsém. Egy, de az is lehet, hogy két percet beszélgettünk. És DiCaprióval is találkoztam. Az sem volt rossz. Hoffman arról mesélt, hogy mi mindennel kellett megküzdenie, amikor a Diploma előtt című filmmel befutott, a semmiből egyszerre csak sztárrá vált.

false

MN: Ami Hoffmannak a Diploma előtt volt, az önnek Jacques Audiard börtönfilmje, A próféta. Felkészülés gyanánt felkeresett egy-két keményebb büntetőintézetet?

TR: Lehet, hogy be sem engedtek volna, nem is nagyon ambicionáltam a dolgot. Az általam játszott fiú életében először kerül ilyen helyre, gondoltam, a legjobb, ha én sem tudok előre semmit. Hajléktalanokkal lógtam inkább, mivel a srác is hajléktalan. Sokat jártam az utcákat, igyekeztem belelátni a világukba.

MN: Az utcán is éjszakázott?

TR: Reggelig nem maradtam, de éjszakába nyúló előtanulmányok voltak ezek. Ehhez képest a Szívvel-lélekkel semmiség volt: a forgatás előtt egy hónapot töltöttem el egy kórházban.

A Szívvel-lélekkel című film kritikája a múlt heti lapszámunkban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.