Verzió

Börtöntöltelékek

A magyar merítés

  • - ts -
  • 2012. december 1.

Film

Amszterdam és a Balaton, Vác és Tököl, házfoglalók és a legnagyobb menekülttábor zárt szekciója, valamint a hamisítatlan honi bajusz: a magyar szekció - az eddigiek s az idei nemzetközi felhozatal tükrében is - különösen erősnek tűnik az idén...

Amszterdam a szabadság egy kétségtelen szimbóluma, a riksakuli meg a szolgaságé - mi hozható ki a kettőből egyszerre? Az utóbbi években Amszterdam belvárosának utcáit magyar riksataxisok lepték el; valakinek ez tiszta Amerika, másnak a végállomás (Riksaláz): két nyár napjaink disszidensei között, avagy hol sodorják még a világon kolbászból a sövényt? A Váci Börtön és Fegyház termeiben aligha, legalábbis azon hat rab elbeszélése szerint, akik a börtönsors személyiségre gyakorolt hatásairól beszélnek a kamerának; elmesélik, hogyan siklott ki az életük, mit várnak a jövőtől, de elsősorban azt, hogy milyen hatással van rájuk az intézmény református lelkésznője (A börtön ablakában). S ha nem lelkésznő, akkor egy zenei stílus: Tökölön, a fiatalkorúak börtönében tehetségkutató rapversenyt (Börtönrap) rendeznek. Felfoghatjuk anyanyelvi vetélkedőnek is, lévén a rap világszerte a börtön nyelve.

Maradván vagy épp nem maradván a szögesdrót, sőt a szögesdrót mögötti szögesdrót mögött, a legnagyobb magyarországi menekülttáborban ideiglenes zárt osztályán, ahol az 1992-es boszniai háború idején ide menekített pszichiátriai betegek várják türelmesen, hogy hazatérhessenek. A politika és a bürokrácia útvesztőjében rendre elakadó ügyük, íme révbe ér: 17 évvel a háború után mégis elindulhatnak hazafelé - már akik megmaradtak. S akik elindulnak, sem mind érnek haza, többen útközben vesznek oda. S mit tartogat a megtalált "haza"? A Bosznia, Bosznia 2003-tól 2011-ig követi történetüket.

S börtön adott esetben egy munkásszállóból lett lakóház is, amibe házfoglalók, hajléktalanok költöztek (Házgyári utca 1.), miként az lehet egy egész ország is (NémetEgység @ Balatonnál - Mézföld), csak a bajusz (Magyar bajusz) nem az. Talán. De mi van akkor, ha magát a nemzeti identitást fedezzük fel benne?

A magyar szekció az idén lemegy a bánya legszűkebb vájatába: egy végtelen és klausztrofób utazás az egész.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.