Borzalmas paródia lett a II. Lajosról szóló tévéfilm

  • Gera Márton
  • 2016. augusztus 30.

Film

Filmet forgattak az utolsó középkori magyar királyról. Nagyon nem kellett volna.

Alighanem annak van igaza, aki azt mondja, hogy nem állunk túl jól a történelmi filmek terén, és ha ráadásul valami évforduló kapcsán készül egy, akkor meg egyenesen katasztrófa a végeredmény (vö. Honfoglalás). Szomorú hipotézisünket egyértelműen erősítheti ez a most forgatott tévéfilm, amely elvileg a mohácsi csata 490. évfordulójára készült, és a tartalomismertetőből sajnos csak ez igaz, ugyanis azzal a kitétellel mindenképpen vitába kell szállni, hogy a film „látványosan, izgalmasan, nem utolsó sorban hitelesen” szeretné bemutatni II. Lajost, valamint a mohácsi csatát megelőző eseményeket.

false

 

Fotó: MédiaKlikk/Szabó Adrienn

Nos, A király halála ehelyett elpazarolt ötven perc az életünkből, és valójában arra sincs magyarázat, mi is akart ez lenni. Ugyanis a rendező, Pajer Róbert láthatólag azzal sincs tisztában, hogyan néz ki egy film, ezért van az, hogy miközben a jelenetek peregnek, néha kimerevedik a kép, besétál a narrátor, Kálloy Molnár Péter, hirtelen meg is áll Werbőczy István és II. Lajos között, és felteszi a nagy, patetikus kérdést: mi is történt a királlyal? Nem mintha a film különösebben foglalkozna a válasszal; itt leginkább arról van szó, hogy a költségvetésből megpróbáltak valamennyire látványos jeleneteket kihozni, de mindössze odáig jutottak, hogy A király halála simán elmenne a szerencsére régen kimúlt Irigy Hónaljmirigy show büdzsékímélő folytatásának. Legalábbis nehéz mással magyarázni már magát a nyitó képsort is, amely olyan, mintha egyszerre eresztették volna a kamerák elé Gáspár Győzikét (= a háttérben ordítozó statiszta) és az iskolai drámatagozatból kiszelektált delikvenseket (= a főurak, akik megtalálják a király holttestét).

Ez a szappanoperás hangulatot árasztó, rosszul fényképezett tévéfilm tele van hasonlóan nevetséges jelenetekkel: a király vízbe fulladása olyan, mint egy átmulatott éjszaka utáni pancsolás a Balatonban, előtte meg néhány jelenetben úgy majszolja a csirkeszárnyat, mintha csak a helyi KFC-ben ülne. A színészek olykor indokolatlanul kiabálnak, csak pillanatokra vagyunk attól, hogy belenézzenek a kamerába, és akkor máris úgy éreznénk magunkat, mintha a Szomszédok előtt ülnénk.

Azért is igazán fájó ez, mert a tévéfilmnek van egy-két pillanata, amikor mintha komolyan akarna szólni, ekkor történész és orvosszakértő beszél, és nem az évek óta keringő legendákat akarják sulykolni a királyról. A tanulság így hát csak annyi, hogy dokumentumfilmet kellett volna forgatni, nem ilyen borzalmas keveréket. Azzal mindenki jobban járt volna.

A király halála – II. Lajos élete és rejtélyes halála, augusztus 29., Duna Tv


Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.