Borzalmas paródia lett a II. Lajosról szóló tévéfilm

  • Gera Márton
  • 2016. augusztus 30.

Film

Filmet forgattak az utolsó középkori magyar királyról. Nagyon nem kellett volna.

Alighanem annak van igaza, aki azt mondja, hogy nem állunk túl jól a történelmi filmek terén, és ha ráadásul valami évforduló kapcsán készül egy, akkor meg egyenesen katasztrófa a végeredmény (vö. Honfoglalás). Szomorú hipotézisünket egyértelműen erősítheti ez a most forgatott tévéfilm, amely elvileg a mohácsi csata 490. évfordulójára készült, és a tartalomismertetőből sajnos csak ez igaz, ugyanis azzal a kitétellel mindenképpen vitába kell szállni, hogy a film „látványosan, izgalmasan, nem utolsó sorban hitelesen” szeretné bemutatni II. Lajost, valamint a mohácsi csatát megelőző eseményeket.

false

 

Fotó: MédiaKlikk/Szabó Adrienn

Nos, A király halála ehelyett elpazarolt ötven perc az életünkből, és valójában arra sincs magyarázat, mi is akart ez lenni. Ugyanis a rendező, Pajer Róbert láthatólag azzal sincs tisztában, hogyan néz ki egy film, ezért van az, hogy miközben a jelenetek peregnek, néha kimerevedik a kép, besétál a narrátor, Kálloy Molnár Péter, hirtelen meg is áll Werbőczy István és II. Lajos között, és felteszi a nagy, patetikus kérdést: mi is történt a királlyal? Nem mintha a film különösebben foglalkozna a válasszal; itt leginkább arról van szó, hogy a költségvetésből megpróbáltak valamennyire látványos jeleneteket kihozni, de mindössze odáig jutottak, hogy A király halála simán elmenne a szerencsére régen kimúlt Irigy Hónaljmirigy show büdzsékímélő folytatásának. Legalábbis nehéz mással magyarázni már magát a nyitó képsort is, amely olyan, mintha egyszerre eresztették volna a kamerák elé Gáspár Győzikét (= a háttérben ordítozó statiszta) és az iskolai drámatagozatból kiszelektált delikvenseket (= a főurak, akik megtalálják a király holttestét).

Ez a szappanoperás hangulatot árasztó, rosszul fényképezett tévéfilm tele van hasonlóan nevetséges jelenetekkel: a király vízbe fulladása olyan, mint egy átmulatott éjszaka utáni pancsolás a Balatonban, előtte meg néhány jelenetben úgy majszolja a csirkeszárnyat, mintha csak a helyi KFC-ben ülne. A színészek olykor indokolatlanul kiabálnak, csak pillanatokra vagyunk attól, hogy belenézzenek a kamerába, és akkor máris úgy éreznénk magunkat, mintha a Szomszédok előtt ülnénk.

Azért is igazán fájó ez, mert a tévéfilmnek van egy-két pillanata, amikor mintha komolyan akarna szólni, ekkor történész és orvosszakértő beszél, és nem az évek óta keringő legendákat akarják sulykolni a királyról. A tanulság így hát csak annyi, hogy dokumentumfilmet kellett volna forgatni, nem ilyen borzalmas keveréket. Azzal mindenki jobban járt volna.

A király halála – II. Lajos élete és rejtélyes halála, augusztus 29., Duna Tv


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.