Borzalmas paródia lett a II. Lajosról szóló tévéfilm

  • Gera Márton
  • 2016. augusztus 30.

Film

Filmet forgattak az utolsó középkori magyar királyról. Nagyon nem kellett volna.

Alighanem annak van igaza, aki azt mondja, hogy nem állunk túl jól a történelmi filmek terén, és ha ráadásul valami évforduló kapcsán készül egy, akkor meg egyenesen katasztrófa a végeredmény (vö. Honfoglalás). Szomorú hipotézisünket egyértelműen erősítheti ez a most forgatott tévéfilm, amely elvileg a mohácsi csata 490. évfordulójára készült, és a tartalomismertetőből sajnos csak ez igaz, ugyanis azzal a kitétellel mindenképpen vitába kell szállni, hogy a film „látványosan, izgalmasan, nem utolsó sorban hitelesen” szeretné bemutatni II. Lajost, valamint a mohácsi csatát megelőző eseményeket.

false

 

Fotó: MédiaKlikk/Szabó Adrienn

Nos, A király halála ehelyett elpazarolt ötven perc az életünkből, és valójában arra sincs magyarázat, mi is akart ez lenni. Ugyanis a rendező, Pajer Róbert láthatólag azzal sincs tisztában, hogyan néz ki egy film, ezért van az, hogy miközben a jelenetek peregnek, néha kimerevedik a kép, besétál a narrátor, Kálloy Molnár Péter, hirtelen meg is áll Werbőczy István és II. Lajos között, és felteszi a nagy, patetikus kérdést: mi is történt a királlyal? Nem mintha a film különösebben foglalkozna a válasszal; itt leginkább arról van szó, hogy a költségvetésből megpróbáltak valamennyire látványos jeleneteket kihozni, de mindössze odáig jutottak, hogy A király halála simán elmenne a szerencsére régen kimúlt Irigy Hónaljmirigy show büdzsékímélő folytatásának. Legalábbis nehéz mással magyarázni már magát a nyitó képsort is, amely olyan, mintha egyszerre eresztették volna a kamerák elé Gáspár Győzikét (= a háttérben ordítozó statiszta) és az iskolai drámatagozatból kiszelektált delikvenseket (= a főurak, akik megtalálják a király holttestét).

Ez a szappanoperás hangulatot árasztó, rosszul fényképezett tévéfilm tele van hasonlóan nevetséges jelenetekkel: a király vízbe fulladása olyan, mint egy átmulatott éjszaka utáni pancsolás a Balatonban, előtte meg néhány jelenetben úgy majszolja a csirkeszárnyat, mintha csak a helyi KFC-ben ülne. A színészek olykor indokolatlanul kiabálnak, csak pillanatokra vagyunk attól, hogy belenézzenek a kamerába, és akkor máris úgy éreznénk magunkat, mintha a Szomszédok előtt ülnénk.

Azért is igazán fájó ez, mert a tévéfilmnek van egy-két pillanata, amikor mintha komolyan akarna szólni, ekkor történész és orvosszakértő beszél, és nem az évek óta keringő legendákat akarják sulykolni a királyról. A tanulság így hát csak annyi, hogy dokumentumfilmet kellett volna forgatni, nem ilyen borzalmas keveréket. Azzal mindenki jobban járt volna.

A király halála – II. Lajos élete és rejtélyes halála, augusztus 29., Duna Tv


Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.