Film

Boszorkányvadászok

Film

Grimm-meséből horrorfilmet csinálni nem nagy ötlet, olvassunk csak bele valamelyikbe: gyerekeket sütögető boszorkány, lábukat kisebbre vágó mostohatestvérek vagy éppen Hófehérke, akinek a szívét és a máját akarná megfőzetni a gonosz királynő. Csupa vér és gyilok, ami alig is tűnik fel az esti mesélésnél, de a 3D mozivásznon mégis egyre többen igyekeznek meglovagolni ezt a tündérmesei önellentmondást. Mint most Tommy Wirkola rendezésében a Jancsi és Juliska felnőtt verziója, bár a magyar címből ügyesen kihagyták nevezetteket.

A film ott kezdődik, ahol a mese abbamarad: Jancsi és Juliska már gyerekkora óta űzik az ipart, jó hírű, sőt rajongott szakelemként járnak faluról falura a német középkorban, autogramot osztogatnak, és meggyilkolják, akit kell. Így kerülnek szembe egy csapat gyerekeket elrabló banyával, ám innentől fogva oda a nagy történet: anakronizmusok hada, modernre kalibrált képvilág, nagy csatajelenetek és némi vérengzés tölti ki a hátralévő időt. Ám ez csak arra elég, hogy a végéig találgassuk: paródiát látunk, vagy ezt komolyan egy ijesztő szupermozinak szánták? Ha az előbbi nyer, szórakozhatunk: Juliska emancipáltan rohangál lőfegyvereivel és kurblis defibrillátorával (tényleg!), Jancsi a gyerekkorában elfogyasztott mézeskalácsháztól cukorbeteg lett (mi sem egyértelműbb), így inzulininjekciózza magát a hősködés megfelelő pillanataiban. De a klisék nincsenek eléggé kifordítva ahhoz, hogy megnyugodjunk. Sokkal inkább valamiféle családi horror ez: Van Helsing és a Grimm testvérek násza az Alkonyatban.

Forgalmazza a UIP-Duna Film


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.