tévésmaci

Compó, a mélabéla

  • tévésmaci
  • 2024. március 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché parasztok voltak, szekeret hajtottak.

Trochénak voltak a legjobb lovai, a Szellő és a Villám, a fakó meg a sárga. Voltak kocsisok faluszerte, akik nagyon odavoltak a lovukkal. Volt olyan is, aki folyton hajtotta, verte őket, a Bíró Jancsi – hogy mutassa mindenkinek, hogy az övéinél nincs szilajabb, gyorsabb paripa tán még megyeszerte sem – még a széna tetején ülve is csak az ostort csattogtatta, s úgy szaladt alatta a szekér. De a falusiak csak álltak az út szélén, ingatták a fejüket, hogy nem lesz ennek jó vége. Ha meglátták, kiköptek. A közmegegyezés az volt, hogy tartásra, munkára a Szellőnek, a Villámnak nincs párja, kihúzták azok már a sárból a téeszcsé minden traktorát, elvitték a homokot, a szenet, a fát, a mindent, a kövesúton éppúgy, mint a bakhátak felett. Úttalan utakon érkeztek nesztelen, ahonnan senki nem várta őket, mindenki csak Troché vidám kurjantására kapta fel hirtelen a fejét: nézd, az anyjuk szemit, csak megjöttek. Árkon-bokron, tűzön-vízen át. A Szellő meg a Villám. A szüreti bálon rajtuk állt legszebben a bokréta is. Troché felültette a bakra maga mellé a gyerekeket, akik egyre csak kiáltozták, gyí, Szellő, gyía, Villám, de az ustort nem adta ki a kezéből soha. Nem is tűzte ki maga mellé, nem hagyta soha a szekéren, vitte magával mindenűvé, összeröhögtek az öregek, tán még a menyecskékhez is. Sztupának viszont új volt a szekere, egy kerek esztendeig készült, s ő minden­nap a bognár nyakára járt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."