tévésmaci

Compó, a mélabéla

  • tévésmaci
  • 2024. március 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché parasztok voltak, szekeret hajtottak.

Trochénak voltak a legjobb lovai, a Szellő és a Villám, a fakó meg a sárga. Voltak kocsisok faluszerte, akik nagyon odavoltak a lovukkal. Volt olyan is, aki folyton hajtotta, verte őket, a Bíró Jancsi – hogy mutassa mindenkinek, hogy az övéinél nincs szilajabb, gyorsabb paripa tán még megyeszerte sem – még a széna tetején ülve is csak az ostort csattogtatta, s úgy szaladt alatta a szekér. De a falusiak csak álltak az út szélén, ingatták a fejüket, hogy nem lesz ennek jó vége. Ha meglátták, kiköptek. A közmegegyezés az volt, hogy tartásra, munkára a Szellőnek, a Villámnak nincs párja, kihúzták azok már a sárból a téeszcsé minden traktorát, elvitték a homokot, a szenet, a fát, a mindent, a kövesúton éppúgy, mint a bakhátak felett. Úttalan utakon érkeztek nesztelen, ahonnan senki nem várta őket, mindenki csak Troché vidám kurjantására kapta fel hirtelen a fejét: nézd, az anyjuk szemit, csak megjöttek. Árkon-bokron, tűzön-vízen át. A Szellő meg a Villám. A szüreti bálon rajtuk állt legszebben a bokréta is. Troché felültette a bakra maga mellé a gyerekeket, akik egyre csak kiáltozták, gyí, Szellő, gyía, Villám, de az ustort nem adta ki a kezéből soha. Nem is tűzte ki maga mellé, nem hagyta soha a szekéren, vitte magával mindenűvé, összeröhögtek az öregek, tán még a menyecskékhez is. Sztupának viszont új volt a szekere, egy kerek esztendeig készült, s ő minden­nap a bognár nyakára járt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.