Film

Cop Mortem

  • Sepsi László
  • 2017. január 1.

Film

A hazai zsánerfilmnek egy lehetősége van: ha olyat kínál, amit az importmoziktól nem kaphat meg a közönség, vagy­is a ráismerés és az otthonosság örömét. Az író-rendező-vágó-producer Kovalik József szerelemprojektje mégsem akarja a közeghez igazítani a Reagan-éra zsarufilmjeiből kölcsönvett formulát, így a Cop Mortem nosztalgiától fűtött imitáció marad, és képtelen elérni azt a fordulatszámot, ami a Feláldozhatóktól a The Guestig élvezhetővé tette a nyolcvanas évek bűvkörében fogant retrómozikat.

A magyar filmgyártásban a szűk büdzsé miatt találkozhatunk a trashfilmre jellemző eljárásokkal, Kovalik filmjét mégsem a költségvetés kényszermegoldásai véreztetik ki, hanem a fanatikus ragaszkodás a megidézett műfaj harminc évvel ezelőtti formájához. A filmbeli Budapesten sátánista szekták, motoros bandák és bűnözői lángelmék élik keleti harcművészetekkel fűszerezett mindennapjaikat anélkül, hogy mindez a VICO-kazettákra irányuló nosztalgián kívül bármilyen módon egységes vízióba szerveződne. A Cop Mortem lokális identitását kiemelő gesztusok – a rendőrfőnök például magyar versekből idézget – különösebb feltűnés nélkül fakulnak bele a kétórás játékidő nagy részét kitöltő párbeszédáradatba. A Cop Mortem akkor vesz némi lendületet, amikor a teszetosza krimiszál helyett végre előrántják az aknavetőket. Illeszkedve a cím kellemetlen szójátékához, a Cop Mortem valóban olyan, mintha a készítők egy harminc éve kimúlt tradíció hullájával kezdtek volna játszadozni, de felhőtlen danse macabre helyett végül csak tanácstalanul böködik a tetemet.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.