Film

Cop Mortem

  • Sepsi László
  • 2017. január 1.

Film

A hazai zsánerfilmnek egy lehetősége van: ha olyat kínál, amit az importmoziktól nem kaphat meg a közönség, vagy­is a ráismerés és az otthonosság örömét. Az író-rendező-vágó-producer Kovalik József szerelemprojektje mégsem akarja a közeghez igazítani a Reagan-éra zsarufilmjeiből kölcsönvett formulát, így a Cop Mortem nosztalgiától fűtött imitáció marad, és képtelen elérni azt a fordulatszámot, ami a Feláldozhatóktól a The Guestig élvezhetővé tette a nyolcvanas évek bűvkörében fogant retrómozikat.

A magyar filmgyártásban a szűk büdzsé miatt találkozhatunk a trashfilmre jellemző eljárásokkal, Kovalik filmjét mégsem a költségvetés kényszermegoldásai véreztetik ki, hanem a fanatikus ragaszkodás a megidézett műfaj harminc évvel ezelőtti formájához. A filmbeli Budapesten sátánista szekták, motoros bandák és bűnözői lángelmék élik keleti harcművészetekkel fűszerezett mindennapjaikat anélkül, hogy mindez a VICO-kazettákra irányuló nosztalgián kívül bármilyen módon egységes vízióba szerveződne. A Cop Mortem lokális identitását kiemelő gesztusok – a rendőrfőnök például magyar versekből idézget – különösebb feltűnés nélkül fakulnak bele a kétórás játékidő nagy részét kitöltő párbeszédáradatba. A Cop Mortem akkor vesz némi lendületet, amikor a teszetosza krimiszál helyett végre előrántják az aknavetőket. Illeszkedve a cím kellemetlen szójátékához, a Cop Mortem valóban olyan, mintha a készítők egy harminc éve kimúlt tradíció hullájával kezdtek volna játszadozni, de felhőtlen danse macabre helyett végül csak tanácstalanul böködik a tetemet.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.