Film

Cop Mortem

  • Sepsi László
  • 2017. január 1.

Film

A hazai zsánerfilmnek egy lehetősége van: ha olyat kínál, amit az importmoziktól nem kaphat meg a közönség, vagy­is a ráismerés és az otthonosság örömét. Az író-rendező-vágó-producer Kovalik József szerelemprojektje mégsem akarja a közeghez igazítani a Reagan-éra zsarufilmjeiből kölcsönvett formulát, így a Cop Mortem nosztalgiától fűtött imitáció marad, és képtelen elérni azt a fordulatszámot, ami a Feláldozhatóktól a The Guestig élvezhetővé tette a nyolcvanas évek bűvkörében fogant retrómozikat.

A magyar filmgyártásban a szűk büdzsé miatt találkozhatunk a trashfilmre jellemző eljárásokkal, Kovalik filmjét mégsem a költségvetés kényszermegoldásai véreztetik ki, hanem a fanatikus ragaszkodás a megidézett műfaj harminc évvel ezelőtti formájához. A filmbeli Budapesten sátánista szekták, motoros bandák és bűnözői lángelmék élik keleti harcművészetekkel fűszerezett mindennapjaikat anélkül, hogy mindez a VICO-kazettákra irányuló nosztalgián kívül bármilyen módon egységes vízióba szerveződne. A Cop Mortem lokális identitását kiemelő gesztusok – a rendőrfőnök például magyar versekből idézget – különösebb feltűnés nélkül fakulnak bele a kétórás játékidő nagy részét kitöltő párbeszédáradatba. A Cop Mortem akkor vesz némi lendületet, amikor a teszetosza krimiszál helyett végre előrántják az aknavetőket. Illeszkedve a cím kellemetlen szójátékához, a Cop Mortem valóban olyan, mintha a készítők egy harminc éve kimúlt tradíció hullájával kezdtek volna játszadozni, de felhőtlen danse macabre helyett végül csak tanácstalanul böködik a tetemet.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.