Tévé

Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik

Munkaügyek - IrReality Show

  • Solymosi Bálint
  • 2012. május 26.

Film

Nagy valószínűséggel már azért is, mert magyar és mert IrReality Show, a tévésorozat sokkal futurisztikusabb, utópisztikusabb benyomást kelt, mint az általában vele együtt emlegetett társai, például az Office vagy a Városfejlesztési osztály. Hogy ez a "jövőkutatói" szemléletmód a kádári érára eredeztethető vissza, azt minden bizonnyal vegytiszta szerzői alapelgondolásnak tudhatjuk be.

Akkor az volt a terv, hogy ne változzon semmi, ám látszódjék minden úgy, mintha változna, azaz (többek közt) a munkahelyeken mindenki tegyen úgy, mintha mozogna vagy végezné a dolgát. Azóta változott a helyzet, minden fluktuál, és marad minden ugyanolyan, vagy valami hasonló, olyasmi, s így tovább. Ezt mutatná be a sorozat háromtagú íróstábja, Litkai Gergely, Kovács András Péter (KAP) és Hadházi László, akiknek neve nyilván mindenki számára ismerős a Rádiókabaréból, és már esetleg a kedvencei is. Arról semmiképpen sem győztek meg, hogy a "Kádárról" vagy erről a mai világunkról tudnának valamit is egyáltalán mondani, annak ellenére, hogy lehetnek tapasztalataik (voltak a munkaügyi hivatalban, és volt munkahelyük). Attól a helytől meg, ahol humorosnak találták magukat, esetleg mások őket, messze elkószáltak, amikor a Munkaügyek forgatókönyveit írták.

Miért nem érzünk csalódottságot és utána afféle könnyű bágyadtságot? Valami olyasmit tehát, amikor friss kapcsolatot teremt az ember, ahogy mondják, hiszen egy új sorozat is ilyen friss kapcsolat volna. Nem érzünk ilyesfélét, egyrészt mert veszítjük el az érzékenységünket, másrészt mert nincsenek elvárásaink a magyar tévésorozatokat illetően, a humorukat nem is említve. Messziről azokra az önkéntelen hazudozásokra, önreflexív baromságokra emlékeztet ez a humor, amiket az általános iskolai táblánál mondtunk, és idétlenségünk mély blamázsába süllyedve hallhattuk tanárunk ítéletét: feleletünkre a "tényektől nem megzavart éleslátás" a jellemző - és ez nem is volna annyira rossz ezt a sorozatot látva.

Az m1 szituációs komédiasorozatára két dolgot nem lehet mondani: hogy volna benne szituáció, és volna komédia. Ezt nem lehet elintézni annyival, hogy merő fikció; attól még minden lehet, attól is, hogy a Fővárosi Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelet élete az olyan, mint akiket ottfelejtettek valahol, már régóta senki sem dolgozik, senkinek nincs munkahelye, de nekik senki nem szólt, teszik a dolgukat. A színészek a legnagyobbjaink közül valók, és akik még nem azok, ők meg nagyon jók, ám úgy látjuk, minden kedélyességükkel együtt durva melót végeznek (nem tudnak felszabadultan játszani). Szerepeik nem éppen hálásak, magától értődőn, nyeglén, szinte magakelletőn rosszindulatú magyar munkahelyi emberek, kollégák, kik például olyan égető problémában foglalnak állást, mint a cigarettaszünet vagy a dohányzásra kijelölt hely (forgatás óta a probléma megnyugtatóan megoldódott). Vagy az EU valamiféle bizottságát kell fogadniuk; egy pillanatra úgy fest, mintha volna lehetőségük a színészeknek a játékra, nem is akarják megúszni, dolgoznak - de nem. Megint nem.

"Professzionalizmus, kompetencia, szorgalom, hatékonyság, kollegialitás - ezek azok az értékek, amelyek hivatalnokaink számára örökké elérhetetlenek maradnak" - írja a sorozat ajánlója, és a mondást idézi, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Ezt nyilván mindazok messzemenően igaznak találják, akik teljességre törekednek, és ha lehet, nem dolgoznak. Ez a szórakoztató film a magyarok közismert, mert a mindenkori kormány által sugallt munka iránti herótját "igyekszik pellengérre állítani", valamit kihozni a végtelenített semmittevésből, de önmaga dugába dől. Eléggé nagy szar van, már csak az hiányzik, hogy ha valamit viccesre veszünk vagy viccesre szándékozunk venni, akkor arról azt higgyük, hogy valóban egy vicc! Mert nem az, viszont lehet vagy kell róla humorral beszélni, ám ha önvédelemből vagy szimpla gyávaságból mondjuk, hogy ez IrReality Show, mint ahogy az is, attól még hallatlanul opportunista és ostoba.

m1, április 22.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.