Dunabeat, zanzásítva - Heaven Street Seven

  • Bihari Balázs - Hó Márton
  • 2006. május 25.

Film

Minden okunk megvolt rá, hogy leüljünk a HS7 két alapító tagjával, a gitáros-énekes Szűcs Krisztiánnal és a basszusgitáros Németh Róberttel, illetve az új gitárossal, Ábrahám Zsolttal. A zenekar januárban a cannes-i MIDEM zenei vásáron a European Breakthrough Award nyertese lett, most pedig kijött az új lemeze, Tudom, hogy szeretsz titokban címmel.

Minden okunk megvolt rá, hogy leüljünk a HS7 két alapító tagjával, a gitáros-énekes Szűcs Krisztiánnal és a basszusgitáros Németh Róberttel, illetve az új gitárossal, Ábrahám Zsolttal. A zenekar januárban a cannes-i MIDEM zenei vásáron a European Breakthrough Award nyertese lett, most pedig kijött az új lemeze, Tudom, hogy szeretsz titokban címmel.

*

Magyar Narancs: Volt előzménye a cannes-i díjnak?

Németh Róbert: Nem várt esemény volt. A tavalyi Sziget alatt a Magyar Könnyűzenei Exportiroda kért tőlünk egy pár számos válo-gatást, annyit tudtunk csak, hogy valami külföldi megmérettetésre készül. Ennek az eredménye lett, amiről karácsony táján értesültünk.

MN: Felfogható ez az exportiroda első sikeres lobbitevékenységének?

NR: Mindenféle külföldre szóló kiajánlás lobbizásnak tekinthető, szőrmentén. De magába a döntési folyamatba az irodának nem volt beleszólása.

Ábrahám Zsolt: Egy olyan válogatást küldtek ki, amin harminc együttes szerepelt. Aztán tíz új csatlakozó ország több száz zenekara közül egy független - többek közt az MTV Europe, az Európai Unió Zenei Irodája és a MIDEM szakembereiből álló - zsűri választotta ki a nyertest.

Szűcs Krisztián: Azonkívül, hogy a cannes-i díj az eddigi legnagyobb elismerésünk, annak is ígérete lehet, hogy a Lajtán túl is labdába rúghatunk. Ehhez persze nekünk is sokat kell tennünk. Első lépésként felveszünk az új lemezből négy-öt számot angolul, és azt küldjük ki a külföldi kiadóknak.

MN: A díjat a texasi South by Southwest Fesztivál meghívása követte, de oda végül nem jutottatok ki.

NR: A MIDEM-től kaptunk lehetőséget arra, hogy megmutathassuk magunkat azon a fesztiválon is, de annyi anyagi energiát kellett volna ráfordítanunk, ami nekünk soha nem állt rendelkezésünkre.

MN: Az európai piacon való jelenlét reális cél lehet?

NR: Amíg nincs egy zenekarnak olyan lemeze, amely több országban kapható és reklámozható, addig a befutásra semmi esélye nincsen. Cannes-ban is azt tapasztaltuk, hogy egy zenekar csak akkor igényelhet támogatást európai turnéra, ha van Európában terjesztett albuma.

MN: Paradox módon a külföldi megjelenésetek éppen azon bukott meg korábban, hogy egy multinacionális kiadónál vagytok.

NR: Ez egy bonyolult ügy. Míg idehaza a zenénk - a fősodorhoz képest - túl alternatív, a "nyugati" struktúrában populáris, és a nagy kiadóknál lenne a helye. Egyik-másik lemezünk ki is került valamelyikhez, de nem foglalkoztak vele, nem érte meg egy kis kelet-európai zenekarra különösebb figyelmet fordítani. A kisebb, független kiadóktól pedig azt a választ kaptuk, hogy túl popos, amit csinálunk. Most adódik egy sansz, hogy kitörjünk ebből a csapdából.

MN: A gitárosposzton váltottatok. Ábrahám Zsolt mennyiben viszi új irányba a zenekart?

NR: Egy zárt közösségben idővel rögzülnek a különböző megoldások; s egy új ember tükröt tarthat a társaság elé, vagyis kiderülhet, hogy mi az, aminek másképpen kell működnie. A zenében - és azon kívül is.

ÁZS: Régóta ismerjük egymást, a Tick Tock No Fear album óta hallgatom a Heveny-lemezeket. Mindig is tetszett ez a zene, de azon is sokat agyaltam, hogy mibe szólnék bele, hogy én mit csinálnék másképp. Szerencsére most megtehettem az új lemezen.

NR: Ez a lemez jóval "folyékonyabb", mint a korábbi dolgaink. Sokkal kevesebb tördelés vagy fölösleges kiállás van a számokban. Arra törekedtünk, hogy ritmuscentrikusabb legyen, ha van egy szám, akkor az húzzon az elejétől a végéig.

MN: Az elmúlt fél év során a HS7 két arcát is megismerhettük. Kijött az első, az 1995-ös lemezetek CD-n, és most itt van az új is. Gyakorlatilag két véglet, mégis azonnal felismerhető.

NR: Ha most hallgatom a Tick Tock lemezt, pont attól tűnik jónak, hogy a számokat teljesen ösztönösen írtuk, és úgy is vettük fel. Persze nem is volt időnk sokat pöcsölni, hiszen csak öt napot töltöttünk stúdióban.

SZK: A Tick Tocknál a technikai részletekkel abszolút nem foglalkoztunk, most pedig az ilyen hiányosságokat 99 százalékban sikerült pótolni.

MN: A zenekarra is igaz ez a két véglet? Úgy képzeljük, hogy Krisztián az ösztönös, Zsolt pedig a precíz típus.

ÁZS: Ez igaz is, meg nem is. Én is ösztönösen csinálom, ez a legfontosabb a zenében, de szeretek a végletekig foglalkozni a hangszereléssel és a hangzással. Mint ahogy egy szobrász sem áll neki a művének, amíg nem látja, hogy lesz belőle valami.

SZK: A tudatosság ideális esetben az ösztönösséget erősíti. Nem az volt a cél, hogy egy "matek" lemezt hozzunk létre. A tudatosságra azért van szükség, hogy maximálisan ki tudjuk aknázni azt az ösztönösséget, ami benne van egy dalban.

MN: Az új lemezből sok zenei idézetet lehet kihallani. Ezek szándékos utalások?

SZK: A Dunabeat című szám valamiféle zanzásított ars poeticának is felfogható, a szövegében és a zenéjében is, ráadásul utal azokra a gyökerekre, zenékre, amiket szeretünk.

NR: A Beatles együttes - mint örök kiindulópont - nemcsak attól érdekes, hogy meghatározó beatzenekar volt, hanem hogy egy attitűdöt is megalapozott. Azt, hogy nemcsak egyféle megközelítésben lehet dalokat írni, hanem sokfajta zenei forma és hangulat is létezhet egy programon belül. Mi is úgy gondoljuk, hogy egy zenekar repertoárjába beleférhet többféle irány.

MN: A kérdés nyilván az, hogy egy zenekarnak mennyire kell "egytálételt" kínálnia a közönségnek.

SZK: Van olyan zenekar, amely ugyanazt a stílust - sőt ugyanazt a néhány számot - variálja egész pályája során, és ettől még lehet nagyon jó és változatos, de mi másfélék vagyunk. Egy csomó zenét hallgatunk és szeretünk, és igyekszünk ebből ösztönösen és tudatosan is építkezni.

MN: Az eddigiekkel ellentétben az új albumhoz nem készült "beharangozó" kislemez.

NR: Két oka volt ennek a dön-tésnek. Egyrészt Magyarországon ma már nem létezik kislemezpiac, másrészt a hazai rádiók nem igazán játszanak olyan zenéket, amiket mi szeretünk. Így aztán arra gondoltunk, hogy inkább "virtuális kislemezként" - melynek a webcíme azonos a lemez címadó dalával - jelenjen meg az előzetesünk. Az internetes zenekultúrát különben sem lehet figyelmen kívül hagyni. Így remélhetőleg több emberhez eljutunk.

A HS7 lemezbemutató koncertje május 26-án lesz a Gödörben, az ausztrál The Church után

A popzene

Az angolszász gitárzene eddig nem tudott mély gyökeret ereszteni Magyarországon, de azért a HS7-nek sikerült izmos rajongótáborra - és szakmai elismerésekre is - szert tennie. Jó pár éve szállítja erőteljes popslágerekkel megpakolt lemezeit, és most megint azt igazolja, hogy a popzene felé vezető út minőségi és releváns megoldásokkal van kikövezve.

A korábban az Időrablókban és a Neóban játszó Ábrahám Zsolt olyannyira invenciózus gitáros, hogy gitárbontogatós és odalépős témái révén az új dalok a nemzetközi porondon is simán megállnák a helyüket. A szívtájékra irányuló Nem baj, a slágerfronton gyorsan durrantó Szörnyű gyerek vagy a Mikor utoljára láttalak (melyben a Paudits Béla-féle sanzon találkozik a "zseb-Muse" zenekarral) változatossága mind azt jelzi, hogy a Hevenynek sikerült felülemelkednie korábbi bizonytalanságain. Szűcs Krisztián is magára talált szövegileg: a földhözragadt sorok pont a földhözragadtságuk miatt rugaszkodnak el; a sajátos stílusgyakorlat, a Club 54-gyel ironizáló s a francia Phoenix zenekart idéző pszeudodiszkó (Yeah, yeah, yeah) pedig annak a bizonyítéka, hogy a HS7 továbbra is képes idézőjelbe tenni magát. Egyedül talán a Yonderboijal közös Menni kell tovább lóg ki a sorból, de ezzel együtt a Tudom, hogy szeretsz titokban a zenekar első igazán érett, egységes lemeze, első osztályú popslágerekkel.

Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.