Konkurálni a gyémántbányászokkal? - Elekes Szentágotai Blanka fesztiváligazgató

  • Hungler Tímea
  • 2006. május 25.

Film

Május 29. és június 4. között második alkalommal rendezik Székesfehérváron az Alba Regia Nemzetközi Filmfesztivált.

*

Magyar Narancs: Komoly apparátust igényel egy nemzetközi filmfesztivál?

Elekes Szentágotai Blanka: Ha a kezdetektől mindenkit beszámítok, az ötlet alapvetően egy négyfős csapattól származik. Mindannyian fesztiváljárók vagyunk - én öt éven keresztül a Screen International kelet-közép-európai tudósítója voltam. Az építkezést alulról kezdtük - felmértük, hogy egyáltalán van-e igény itthon ilyen jellegű eseményre; azt is hamar felismertük, mennyire fontos, hogy a nemzetközi szakma tudomást szerezzen rólunk, és mellénk álljon, hiszen egy fesztivál igazán a külföldi vendégektől fesztivál. Az előkészítési szakasz csúcspontja volt, amikor a 2004-es cannes-i fesztiválon a kulturális miniszter bejelentette az eseményt. Ez tett hivatalosan is legitimmé bennünket.

MN: Miért Székesfehérváron?

ESZB: Amikor három-négy éve a gondolat megfogant, már tudtuk, hogy nem Budapesten szeretnénk rendezni, mivel csaknem minden kulturális esemény a fővárosban van. Budapesten maximum egy mozin belül lehet fesztiválhangulatot teremteni - Berlinben sem terjed túl a rendezvény egy kerületen, Cannes, Karlovy Vary pedig kisváros. Székesfehérvári lévén ismertem a helyi viszonyokat, tudtam, hová forduljak. A város mellett szólt, hogy közel van Budapesthez, a vendégeket a repülőtérről gyorsan a szálláshelyükre tudjuk szállítani.

MN: A nemzetközi filmfesztiválok közt milyen súlyú az Alba Regia?

ESZB: Nagyon leegyszerűsítve: vannak az ún. "A" kategóriás filmfesztiválok, és van az összes többi. "A" kategóriásból tíz-tizenkettő akad egy évben, Cannes, Berlin, Velence, Karlovy Vary, Moszkva, Tokió, Toronto stb. Ezeken premierfilmek szerepelnek - az egyéb fesztiválok jellemzően az "A" kategóriások programjából válogatnak. Bizonyos helyszíneken meghirdetik a fesztivált - kvázi a filmrendezők jelentkezhetnek, pályázhatnak az alkotásaikkal -, máshol pedig meghívásos alapon működik a rendszer, így nálunk is: mi, a szervezők járjuk a fesztiválokat, és meghívjuk a produkciókat. Akadnak ún. versenyfesztiválok és bemutató fesztiválok is - az előbbieknek nyilván nagyobb a presztízsük, főleg ahol nagyjátékfilmek is szerepelnek.

MN: Az idei válogatásban milyen szempontok érvényesültek?

ESZB: "hatatlan a szubjektivitás. Azokat a filmeket hívtuk meg, amelyekről százszázalékos egyetértés volt a stábban. Már a legelső fesztivál előtt tudtuk, hogy versenyprogramot szeretnénk, s hogy szűkítsük e filmek körét, ebbe a szekcióba csak európai alkotásokat válogattunk.

MN: Mi döntött az európai filmek mellett?

ESZB: Ragaszkodtunk ahhoz, hogy legyen egy amerikai független filmes szekció, a "66-os út", és tudtuk azt is, hogy szeretnénk majd egy "TérKép" szekciót, amelyben egy bizonyos ország terméséből válogatunk - ez tavaly Dél-Korea volt, idén Argentína -, a "Telitalálat" címszó alatt pedig fesztiválsikerek szerepelnek. Ezek után logikusnak tűnt, hogy az európai filmeket versenyeztessük. Természetesen magyar filmeket is meghívtunk - az első évben Hajdu Szabolcs a Tamarával versenyzett, idén pedig Pacskovszky Józseftől a Lopott képek. Ezekre a már "hagyományosnak" mondható szekciókra épülnek az alkalmi, tematikus szekciók - idén sportfilmek lesznek, ennek egyrészt a futball-világbajnokság ad aktualitást, másrészt az, hogy az elmúlt évben számos ilyen témájú film készült.

MN: A tavalyi fesztivált milyen tapasztalatokkal zárták?

ESZB: Megtanultuk, hogy egy filmes rendezvényt hogyan lehet jól kommunikálni a sajtó felé, és a szervezésben is sokat fejlődtünk. A nagy nemzetközi cégek csak a fesztiválok előtt egy hónappal adják ki a filmjeiket - nem tudjuk tehát hat héttel a kezdés előtt látványos körülmények között bejelenteni a teljes programot. Nagy tanulság, hogyan csöpögtessük az információkat, hogyan húzzuk az időt, amíg egy friss filmet fogadni tudunk.

MN: Rentábilis a rendezvény?

ESZB: A költségvetésünk félmillió euró. A fesztivált nem a város szervezi - bár a támogatóink között vannak -, és központi állami támogatást sem kapunk. A büdzsé döntő hányada cégektől származik, és nyertünk egy turisztikai jellegű pályázaton is. Egy "A" kategóriás fesztiválra mindig könnyebb összeszedni a pénzt, kialakítani az állandó szponzori kört, ami lassan már nálunk is fixálódni kezd. Egy ilyen kaliberű filmfesztivált nem lehet nullszaldóra kihozni, minden évben elő kell teremteni a szponzorokat. A filmfesztiválok sehol a világon nem rentábilisak - Berlin sem, Cannes sem. A berlini filmfesztivál esetében konkrét számokat is tudok mondani - jelentős bevételeik származnak ugyan a sajtóakkreditációból vagy a filmmarketből, ahol a forgalmazók adják-veszik a filmeket, és ahol az egyhetes belépő több száz euró, de még így is tízmilliós nagyságrendű hiányt kell pótolniuk évente.

MN: Nehéz megnyerni a külföldi vendégeket?

ESZB: Egyrészt azért járjuk a fesztiválokat, hogy filmeket nézzünk, másrészt pedig kapcsolatokat építünk, hiszen itt lehet összefutni a sztárokkal. Ha meg akarunk hívni valakit, informális csatornákat is mozgósítunk - a tavalyi fesztiválra Todd Solondz azért jött, mert a forgalmazójával jóban vagyunk. Idén eljön Maurice Jarre, Joe Dante, Zsigmond Vilmos, Andrew László.

MN: A fesztivál fődíja 10 000 euró. Mennyire átlagos ez?

ESZB: Az európai fesztiválok közt átlagosnak mondható - a díjak jellemzően 5-10 000 euró között mozognak, nagyon kevés kivétellel. A szibériai hanti-manszijszki filmfesztiválon a fődíj 150 000 dollár, de ez Oroszországnak egy olyan területe, ahol az olajmezőket gyémántbányák váltják, a meghívón magukat csak "a gyémánt földjének" nevezik, még a fődíjuk is gyémántokkal van kirakva. Hát, velük nem tudunk konkurálni.

Figyelmébe ajánljuk

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.