DVD

Lev Tolsztoj: Éjszakai nap

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Az író neve természetesen nem része az eredeti címnek, csak a kiadó nem bízott a Taviani testvérek mai PR-jában; hisz az art tékák közönségén kívül aligha keresi ma bárki a társaságukat. Ugyanakkor Tolsztoj neve sem az a kimondott húzónév a Véres kés2 és az Ali Böbe és a negyven medencetisztító című filmek polcán. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy olyan helyek, mint "art téka" nem is léteznek a mai Magyarországon, legfeljebb kölcsönzők, ahol bizonyos artfilmek is elérhetők, hát, borítékolható a rétegérdeklődés. Mindig is így volt, pedig a veterán (manapság a nyolcvanat környező) toszkánai páros a hetvenes-nyolcvanas években a hazai mozik kapós kedvencének számított, méltán. A szocialista forgalmazás nagy figyelmet fordított ugyanis a világ haladó, baloldali filmeseinek munkásságára. Olaszországgal külön szerencsénk volt, ott - jó okkal - majd' minden filmművész baloldalinak számított (leszámítva Zeffirellit). Ilyenformán az aranypálmás Apámuram, az Allonsanfan, A rét, az amerikaiakkal készített Jó reggelt, Babylonia! alkotta láncot éppenséggel ez az 1990-ben készült film (és a rendszerváltás) akasztotta meg. De kár volt húsz évig várni: ennek a műnek, hiába Julian Sands, Charlotte Gainsburg kiváló játéka, de akár Nasstassja Kinski villámcsapásszerű jelenléte, egészen más a dramaturgiája, a tér- és időszemlélete, mint a ma használatos. Hiába a festői olasz táj képei, át kell állítanunk magunkon valamit ahhoz, hogy kiderítsük, mit is akartak Tavianiék a hazai pályára csalt orosztól. Az ördög tudja, hogy ez kinek éri meg.

Forgalmazza az Etalon Film


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.