DVD

Lev Tolsztoj: Éjszakai nap

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Az író neve természetesen nem része az eredeti címnek, csak a kiadó nem bízott a Taviani testvérek mai PR-jában; hisz az art tékák közönségén kívül aligha keresi ma bárki a társaságukat. Ugyanakkor Tolsztoj neve sem az a kimondott húzónév a Véres kés2 és az Ali Böbe és a negyven medencetisztító című filmek polcán. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy olyan helyek, mint "art téka" nem is léteznek a mai Magyarországon, legfeljebb kölcsönzők, ahol bizonyos artfilmek is elérhetők, hát, borítékolható a rétegérdeklődés. Mindig is így volt, pedig a veterán (manapság a nyolcvanat környező) toszkánai páros a hetvenes-nyolcvanas években a hazai mozik kapós kedvencének számított, méltán. A szocialista forgalmazás nagy figyelmet fordított ugyanis a világ haladó, baloldali filmeseinek munkásságára. Olaszországgal külön szerencsénk volt, ott - jó okkal - majd' minden filmművész baloldalinak számított (leszámítva Zeffirellit). Ilyenformán az aranypálmás Apámuram, az Allonsanfan, A rét, az amerikaiakkal készített Jó reggelt, Babylonia! alkotta láncot éppenséggel ez az 1990-ben készült film (és a rendszerváltás) akasztotta meg. De kár volt húsz évig várni: ennek a műnek, hiába Julian Sands, Charlotte Gainsburg kiváló játéka, de akár Nasstassja Kinski villámcsapásszerű jelenléte, egészen más a dramaturgiája, a tér- és időszemlélete, mint a ma használatos. Hiába a festői olasz táj képei, át kell állítanunk magunkon valamit ahhoz, hogy kiderítsük, mit is akartak Tavianiék a hazai pályára csalt orosztól. Az ördög tudja, hogy ez kinek éri meg.

Forgalmazza az Etalon Film


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.