Dzsessz Sztálin alatt - Paweł Pawlikowski filmrendező

Film

A zsidó származásáról mit sem sejtő apácanövendék története tarolt az Európai Filmakadémia díjátadóján. A hatvanas években játszódó mű rendezőjével a lengyelek háborús bűneiről és a múltfeldolgozásra való hajlandóságukról is beszélgettünk.
false

Magyar Narancs: Hogyan érintette a hazai közönséget, hogy a filmje arra is kitér, mit tettek a lengyelek saját zsidó honfitársaikkal a holokauszt idején?

Paweł Pawlikowski: Nem okozott különösebb felhördülést. Számos könyv, újságcikk, tanulmány foglalkozott a lengyelek második világháborús bűneivel. Ez egy máig tartó, jó tizenöt éve folyó vita, vagy mondhatnám háborúskodásnak is, melyet azóta vívnak a felek, hogy Jan Tomasz Gross híres könyve, a Szomszédok (1941-ben egy lengyel falu zsidó lakosságát a falu lengyel lakosai kiirtották – a szerk.) megjelent. Ugyanakkor én nem egy vitaindító vagy vita-újraindító filmet akartam csinálni, a vita anélkül is zajlik, hogy én filmet készítenék. Nem üzenetfilmet csináltam. Ennek ellenére persze voltak, akik kikeltek ellene: a nemzeti érzelmektől kicsattanó jobboldaliak soraiból megkaptam, hogy lengyelellenes a film, s akadtak zsidó értelmiségiek, akik pedig antiszemitának bélyegezték.

false

MN: Holt tart ma ez az évtizedes vita?

PP: A közvélemény többé-kevésbé elfogadta, hogy a lengyelek sok más országgal ellentétben nem kollaboráltak a németekkel, de követtek el bűnöket a zsidókkal szemben. Ezek a gyilkosságok főleg vidéken estek meg: a vagyonukért gyilkoltak lengyelek lengyel zsidókat. A jedwabnei zsidók kiirtása a leghíresebb eset. A lengyelek, leszámítva talán a nagyon jobboldali nacionalistákat, elfogadják ezeket a tényeket. Ugyanakkor él, főleg külföldön, egy olyan Lengyelország-kép, mely egy az egyben az antiszemitizmussal felelteti meg Lengyelországot. Bevallom, engem ez a leegyszerűsítés nagyon felháborít. Ebben a képben a németek bűne meg sem jelenik. Lengyelország a holokauszt arcává vált. Sok más mellett ez is felháborít, hiszen sokféle hozzáállás létezett Lengyelországban.

MN: Azt azért árulja el, hogy a zsidó sztálinista vérbírónőt, akit csak Véres Wandának gúnyolnak, kiről mintázta?

PP: Főleg azokról a háború előtti baloldali értelmiségiekről, kommunista aktivistákról, akik a háború után fontos pozíciót vállaltak a sztálinista Lengyelországban, de 1956-ban kicsúszott a talaj és a rendszer a lábuk alól. Nemcsak a hatalmuktól lettek megfosztva, de a rendszerbe vetett hitüktől is. Sokan közülük disszidáltak, mások ellenzékbe vonultak, s voltak, akik a valláshoz menekültek. Julia Brystiger esete meglehetősen ismert minálunk: élete vége felé áttért a katolikus hitre, habár az ötvenes években a sztálinista állambiztonság magas rangú ügynökeként számos ember haláláért volt felelős. Még egyetemista voltam, amikor Angliában megismertem egy elragadó, rendkívül szellemes idős asszonyt, Helena Wolińska-Brust – később meglepve olvastam, hogy az ötvenes években ügyész volt, véreskezű, fanatikus sztálinista. Belőlük és másokból raktam össze Wanda alakját. A humorát például az apámtól kölcsönöztem neki.

MN: A dzsessz is fontos szerepet játszik a filmjében. John Coltrane munkássága ennyire népszerű volt a hatvanas évek Lengyelországában?

PP: Coltrane zenéje már az ötvenes évek végén beszivárgott. Nem kizárt, hogy már ’56 környékén is ismert volt Lengyelországban, de az biztos, hogy volt dzsessz már Sztálin alatt is. A cenzúra nálunk volt a leg­enyhébb abban az időben a kommunista országok között. Mi voltunk a legvidámabb barakk.

false

MN: Meddig tartott a vidámság?

PP: A cenzúra ’65-től szigorúbb lett, de a kultúra – leszámítva persze a tiltólistán szereplő rendszerellenes műveket – virágzott. Nem volt hiány rock’n’rollban, nyugati zenében. Kamaszként minden pénzem kalózlemezekre költöttem. Ezeket a bootleg lemezeket röntgenfelvételekből készítették. Tíz lejátszás után ki lehet dobni őket. Kulturálisan mindig is a keleti blokk előtt jártunk. Politikai­lag viszont ’65-től megint bekeményített a rendszer. A hatvanas évek lazasága a hetvenes évekre felszívódott; ez már a gdański vérengzés, a sztrájkoló munkások lemészárlásának és a Szolidaritásnak a korszaka volt. Az évtized végére az egyház újra jelentős befolyásra tett szert, és mindenre rátelepedett a komorság. Túl sok vér folyt ahhoz, hogy a hatvanas évek könnyedebb hangulata fennmaradjon. Persze itt-ott, a széleken azért akadtak derűs dolgok a hadiállapot idején is, ekkor indult el például Wrocławban a Narancs Alternatíva nevű mozgalom: abszurd happeningeket szerveztek, minden évben megünnepelték – persze a maguk egyedülállóan szatirikus módján – Lenin születésnapját.

Az Ida kritikája itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.