East Side Stories

  • 2012. február 10.

Film

Ritka az olyan szkeccsfilm, aminek minden epizódja emlékezetes.

A híres ROGOPAG-ból is csak PAsolini remeklése, A túró mond ma is valamit a filmrajongóknak, pedig ROssellini, GOdard s egy Gregoretti nevű rendező is hozzátette a magáét - de hogy mit?

Alighanem hasonló sorsra jut majd a mérsékelten szellemes című magyar kvartett is. Pedig sok szép igyekezet és ügyes megoldás van ebben a kortárs magyar írók műveiből készült tévésorozatból mozifilmmé turbózott négyesben. Bollók Csaba (Balázs Attila írásai nyomán született) történelmi játéka nemcsak a balkáni "helyzetre" reflektál, különböző szituációkban (1914, 1971, 2006) ugyanazon szereplőket mozgatva, hanem formailag is az adott időpontokra jellemző mozgóképes referenciákat alkalmaz. De a kisfilm inkább koncepció, mint élmény. A Tar Sándorból dolgozó Hajdu Szabolcs kallódó, munkanélküli hősei más filmekben is bevált dramaturgia és formai megoldások segítségével tudatják velünk, milyen szomorú, milyen pusztító dolog fölöslegesnek lenni. Fölösleges ember a Spiró György-novella alapján filmmé fogalmazott Török Ferenc-epizód hőse, a Csomós Mari által minimalista eszközökkel megformált kisnyugdíjas is. A cselekmény mintegy mellékesen zajlik le az ő mindenen túlról néző tekintete előtt. Ez a tekintet maga a film. Értékes, érdekes darabok mind.

De a négyesre mégis a pályakezdő Bodzsár Márk kisfilmje miatt fogunk emlékezni, az valódi remeklés. Zoltán Gábor írásának abszurd stílusához a fiatal rendező megtalálta az adekvát képeket (a szintén friss diplomás Reich Dániel operatőr hideg kékjei, zöldjei, kontúros, kemény fényei tárják fel a saját versenyfüggő univerzumában kerengő menedzser belső világát), s pazar jutalomjátékot biztosított Rába Rolandnak, aki a főszerepben egyszerre megdöbbentően hülye és éles eszű, nevetséges és félelmetes, s a győzelemért szó szerint mindenre képes.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.