East Side Stories

  • 2012. február 10.

Film

Ritka az olyan szkeccsfilm, aminek minden epizódja emlékezetes.

A híres ROGOPAG-ból is csak PAsolini remeklése, A túró mond ma is valamit a filmrajongóknak, pedig ROssellini, GOdard s egy Gregoretti nevű rendező is hozzátette a magáét - de hogy mit?

Alighanem hasonló sorsra jut majd a mérsékelten szellemes című magyar kvartett is. Pedig sok szép igyekezet és ügyes megoldás van ebben a kortárs magyar írók műveiből készült tévésorozatból mozifilmmé turbózott négyesben. Bollók Csaba (Balázs Attila írásai nyomán született) történelmi játéka nemcsak a balkáni "helyzetre" reflektál, különböző szituációkban (1914, 1971, 2006) ugyanazon szereplőket mozgatva, hanem formailag is az adott időpontokra jellemző mozgóképes referenciákat alkalmaz. De a kisfilm inkább koncepció, mint élmény. A Tar Sándorból dolgozó Hajdu Szabolcs kallódó, munkanélküli hősei más filmekben is bevált dramaturgia és formai megoldások segítségével tudatják velünk, milyen szomorú, milyen pusztító dolog fölöslegesnek lenni. Fölösleges ember a Spiró György-novella alapján filmmé fogalmazott Török Ferenc-epizód hőse, a Csomós Mari által minimalista eszközökkel megformált kisnyugdíjas is. A cselekmény mintegy mellékesen zajlik le az ő mindenen túlról néző tekintete előtt. Ez a tekintet maga a film. Értékes, érdekes darabok mind.

De a négyesre mégis a pályakezdő Bodzsár Márk kisfilmje miatt fogunk emlékezni, az valódi remeklés. Zoltán Gábor írásának abszurd stílusához a fiatal rendező megtalálta az adekvát képeket (a szintén friss diplomás Reich Dániel operatőr hideg kékjei, zöldjei, kontúros, kemény fényei tárják fel a saját versenyfüggő univerzumában kerengő menedzser belső világát), s pazar jutalomjátékot biztosított Rába Rolandnak, aki a főszerepben egyszerre megdöbbentően hülye és éles eszű, nevetséges és félelmetes, s a győzelemért szó szerint mindenre képes.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.