„Egy fiatalabb nőre cseréli” – Trine Dyrholm színésznő

  • Szalkai Réka
  • 2016. április 28.

Film

A dán sztár hatalmasat alakít Thomas Vinterberg A kommuna című filmjében, mely a hetvenes évek kommunadivatjának és a rendező gyermekkorának állít emléket. Az Ezüst Medvével elismert színésznővel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: A koppenhágai kommunákról milyen emlékei vannak?

Trine Dyrholm: A kommunaélet nagy divat volt a hetvenes évek Dániájában. Erre még gyerekkoromból emlékszem. Izgalmas időszak volt, a szellemi és testi szabadosság világa. Ebben a közegben kellett valahogy a párkapcsolatokat, a közös felelősségvállalást menedzselni. Egyébként még ma is fellelhetők a hippilét nyomai, bár jórészt új formában. Szóval, a kor és a  téma nagyon izgalmas volt, a rendező személye nemkülönben. Thomas Vinterberggel a Születésnapot forgattam utoljára, ez már azért jó pár éve volt, úgyhogy alig vártam, hogy megint együtt dolgozzunk.

false

magyarnarancs.hu: A filmbeli férj a vele egykorú feleségét lecseréli egy fiatalabb nőre. Mennyire tudta beleélni magát a történetbe?

TD: Hál’ istennek, nincs ilyen jellegű személyes élményem, bár úgy gondolom, ez olyasmi, ami könnyen bekövetkezhet bármelyikünk életében. Miként az is, hogy valami olyasmibe kapaszkodunk, ami már nem okoz örömöt: Annáról, az általam alakított feleségről már a történet elején lerí, hogy unja az életét. Lehet, hogy nem egy ilyen változást képzelt el magának, mégis, azzal, hogy a feje tetejére áll a világa, új dolgok felé kénytelen nyitni. És ez jó. Ezt az érzést én is jól ismerem.

false

magyarnarancs.hu: A férjét régi, jó ismerőse, Ulrich Thomsen alakítja…

TD: Ulrich karaktere az ötvenes évek patriarchális rendszerének a terméke, számára már az is nagy lépés, hogy az „ez az enyém, ne nyúlj hozzá” mentalitásból képes átszokni a kommunába. Ugyanakkor épp ez a neveltetés teszi számára természetessé a döntését: a feleségét egy fiatalabb nőre cseréli. A kamaszlányuk az, aki nem engedi, hogy az anyja padlón maradjon.

magyarnarancs.hu: Ulrich Thomsennel nem most játszott először, házaspárt azonban még sohasem alakítottak. Milyen érzés volt?

TD: Ulrichot még a színművészetis éveimből ismerem, felettem járt néhány évfolyammal. Aztán nemcsak színpadon, hanem filmben is többször szerepeltünk együtt. Nagyon erős és jó kollegiális viszony alakult ki közöttünk. A kommuna tovább mélyítette a kettőnk munkakapcsolatát.

magyarnarancs.hu: Ha már egy kommunáról szól a film, mennyire volt jellemző a demokrácia a rendező és a színészek közti munkára?

TD: Nagyon is. Thomas Vinterberggel már azelőtt is voltak megbeszéléseink, hogy a forgatókönyv elkészült, megosztotta velünk az elképzeléseit. Ezt szeretem igazán, amikor kikérik a véleményem, amikor magam is hozzá tudok tenni valamit a karakteremhez.

false

magyarnarancs.hu: Szinte az összes dán rendező filmjében játszott már. Van kedvence?

TD: Szeretem, ha valakivel többször is dolgozhatok. Mélyül az együttműködés, én is jobban tudom, ki mit vár el tőlem. Ezért is örültem, hogy Vinterberg immár harmadszor bízott meg szereppel, de Susanne Bierrel is volt már két közös filmem, és Annette K. Olesenhez vagy éppen Pernille Fischer Christensenhez is három-három film fűz.

magyarnarancs.hu: Amerikai film azonban nincs a repertoárjában.

TD: Ebben a nyelvi tényező is szerepet játszik. Nekem nagyon fontos a dán nyelv, és bár játszottam már pár német filmben, meg valamennyit angolul is, mindig úgy éreztem, az anyanyelvemen megy legjobban a munka.

magyarnarancs.hu: Nem hiányzik a színház?

TD: Film és színház két külön dolog, az élmény, ha a fizikai jelenlétet nézem, a színházban sokkal erősebb, és ez nekem nagyon fontos, ezért is igyekszem az erős személyes jelenlétet a filmes szerepeimben is megteremteni. Sokat köszönhetek a színháznak, rengeteget játszottam improvizációs társulatban, és ez nagyban befolyásolja a színészi hozzáállásomat. Egyáltalán nem véletlen, hogy a generációnk rendezői, Vinterberggel az élen, minket, színházi színészeket kezdtek el alkalmazni a filmjeikben. Én itt is ragadtam, ma a televízió és a film tölti ki az életemet, de könnyen előfordulhat, hogy visszatérek a színpadra.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.