„Egy fiatalabb nőre cseréli” – Trine Dyrholm színésznő

  • Szalkai Réka
  • 2016. április 28.

Film

A dán sztár hatalmasat alakít Thomas Vinterberg A kommuna című filmjében, mely a hetvenes évek kommunadivatjának és a rendező gyermekkorának állít emléket. Az Ezüst Medvével elismert színésznővel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: A koppenhágai kommunákról milyen emlékei vannak?

Trine Dyrholm: A kommunaélet nagy divat volt a hetvenes évek Dániájában. Erre még gyerekkoromból emlékszem. Izgalmas időszak volt, a szellemi és testi szabadosság világa. Ebben a közegben kellett valahogy a párkapcsolatokat, a közös felelősségvállalást menedzselni. Egyébként még ma is fellelhetők a hippilét nyomai, bár jórészt új formában. Szóval, a kor és a  téma nagyon izgalmas volt, a rendező személye nemkülönben. Thomas Vinterberggel a Születésnapot forgattam utoljára, ez már azért jó pár éve volt, úgyhogy alig vártam, hogy megint együtt dolgozzunk.

false

magyarnarancs.hu: A filmbeli férj a vele egykorú feleségét lecseréli egy fiatalabb nőre. Mennyire tudta beleélni magát a történetbe?

TD: Hál’ istennek, nincs ilyen jellegű személyes élményem, bár úgy gondolom, ez olyasmi, ami könnyen bekövetkezhet bármelyikünk életében. Miként az is, hogy valami olyasmibe kapaszkodunk, ami már nem okoz örömöt: Annáról, az általam alakított feleségről már a történet elején lerí, hogy unja az életét. Lehet, hogy nem egy ilyen változást képzelt el magának, mégis, azzal, hogy a feje tetejére áll a világa, új dolgok felé kénytelen nyitni. És ez jó. Ezt az érzést én is jól ismerem.

false

magyarnarancs.hu: A férjét régi, jó ismerőse, Ulrich Thomsen alakítja…

TD: Ulrich karaktere az ötvenes évek patriarchális rendszerének a terméke, számára már az is nagy lépés, hogy az „ez az enyém, ne nyúlj hozzá” mentalitásból képes átszokni a kommunába. Ugyanakkor épp ez a neveltetés teszi számára természetessé a döntését: a feleségét egy fiatalabb nőre cseréli. A kamaszlányuk az, aki nem engedi, hogy az anyja padlón maradjon.

magyarnarancs.hu: Ulrich Thomsennel nem most játszott először, házaspárt azonban még sohasem alakítottak. Milyen érzés volt?

TD: Ulrichot még a színművészetis éveimből ismerem, felettem járt néhány évfolyammal. Aztán nemcsak színpadon, hanem filmben is többször szerepeltünk együtt. Nagyon erős és jó kollegiális viszony alakult ki közöttünk. A kommuna tovább mélyítette a kettőnk munkakapcsolatát.

magyarnarancs.hu: Ha már egy kommunáról szól a film, mennyire volt jellemző a demokrácia a rendező és a színészek közti munkára?

TD: Nagyon is. Thomas Vinterberggel már azelőtt is voltak megbeszéléseink, hogy a forgatókönyv elkészült, megosztotta velünk az elképzeléseit. Ezt szeretem igazán, amikor kikérik a véleményem, amikor magam is hozzá tudok tenni valamit a karakteremhez.

false

magyarnarancs.hu: Szinte az összes dán rendező filmjében játszott már. Van kedvence?

TD: Szeretem, ha valakivel többször is dolgozhatok. Mélyül az együttműködés, én is jobban tudom, ki mit vár el tőlem. Ezért is örültem, hogy Vinterberg immár harmadszor bízott meg szereppel, de Susanne Bierrel is volt már két közös filmem, és Annette K. Olesenhez vagy éppen Pernille Fischer Christensenhez is három-három film fűz.

magyarnarancs.hu: Amerikai film azonban nincs a repertoárjában.

TD: Ebben a nyelvi tényező is szerepet játszik. Nekem nagyon fontos a dán nyelv, és bár játszottam már pár német filmben, meg valamennyit angolul is, mindig úgy éreztem, az anyanyelvemen megy legjobban a munka.

magyarnarancs.hu: Nem hiányzik a színház?

TD: Film és színház két külön dolog, az élmény, ha a fizikai jelenlétet nézem, a színházban sokkal erősebb, és ez nekem nagyon fontos, ezért is igyekszem az erős személyes jelenlétet a filmes szerepeimben is megteremteni. Sokat köszönhetek a színháznak, rengeteget játszottam improvizációs társulatban, és ez nagyban befolyásolja a színészi hozzáállásomat. Egyáltalán nem véletlen, hogy a generációnk rendezői, Vinterberggel az élen, minket, színházi színészeket kezdtek el alkalmazni a filmjeikben. Én itt is ragadtam, ma a televízió és a film tölti ki az életemet, de könnyen előfordulhat, hogy visszatérek a színpadra.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.