Film

Egy szent szarvas meggyilkolása

Film

Szike hasít a dobogó szívbe, felcsendül a Stabat Mater Schuberttől. A műtét sikerült, a beteg nem élte túl. A néző? A szívsebészt Murphynek hívják, és hát Murphy törvénye, az egyetlen univerzális igazság kimondja: ami elromolhat, el is romlik. Vagyis minden, szív, óra, orvosi kéz, főleg, ha Murphy felönt a garatra az operáció reggelén – most hagyjuk, hogy mi volt előbb, a rossz lelkiismeret vagy a büntetés. A műtőasztalon elhunyt férfi – „műhiba” – kamasz fia Murphyé mellé odateszi Hammurabi főtételét is, a végső morális igazságot: szemet szemért. Tizenhat év után felkeresi a rosszkedvű orvost, és a megejtő találkozásból kibontakozó szenvedéstörténetben már nemcsak a polgári jólét hanekei önkannibalizmusa, hanem a varázstalanított és túlszabályozott nyugati kultúra bukása is benne van. Illetve benne kéne, hogy legyen. Az utóbbi években a feszti­válokon taroló görög újhullám, a
Greek Weird Wave meghatározó alakja, a 45 évesen ötödik filmjénél járó Jorgosz Lantimosz (Alpok, Homár) ugyanis most is sokat markol, de a pályáján először kínosan keveset fog. Védjegyei, a brechtiánus elidegenítő effektusok, a szánalom- és szégyenérzet felkeltéséig fokozott abszurd szituációk, a néző könyörtelen pszichológiai kínzása most is hatásos és egyedi filmnyelvet teremtenek, de mivel az amúgy elég szokványos, némi öncélú misztikával megkavart bosszútörténet végig egy művészthriller kiszámítható pályáján halad, az Egy szent szarvas meggyilkolása megmarad a saját művészi zsenialitását harsogó, néha meghökkentő, máskor idegesítő formai bravúrnak.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.