Film

Egy szent szarvas meggyilkolása

Film

Szike hasít a dobogó szívbe, felcsendül a Stabat Mater Schuberttől. A műtét sikerült, a beteg nem élte túl. A néző? A szívsebészt Murphynek hívják, és hát Murphy törvénye, az egyetlen univerzális igazság kimondja: ami elromolhat, el is romlik. Vagyis minden, szív, óra, orvosi kéz, főleg, ha Murphy felönt a garatra az operáció reggelén – most hagyjuk, hogy mi volt előbb, a rossz lelkiismeret vagy a büntetés. A műtőasztalon elhunyt férfi – „műhiba” – kamasz fia Murphyé mellé odateszi Hammurabi főtételét is, a végső morális igazságot: szemet szemért. Tizenhat év után felkeresi a rosszkedvű orvost, és a megejtő találkozásból kibontakozó szenvedéstörténetben már nemcsak a polgári jólét hanekei önkannibalizmusa, hanem a varázstalanított és túlszabályozott nyugati kultúra bukása is benne van. Illetve benne kéne, hogy legyen. Az utóbbi években a feszti­válokon taroló görög újhullám, a
Greek Weird Wave meghatározó alakja, a 45 évesen ötödik filmjénél járó Jorgosz Lantimosz (Alpok, Homár) ugyanis most is sokat markol, de a pályáján először kínosan keveset fog. Védjegyei, a brechtiánus elidegenítő effektusok, a szánalom- és szégyenérzet felkeltéséig fokozott abszurd szituációk, a néző könyörtelen pszichológiai kínzása most is hatásos és egyedi filmnyelvet teremtenek, de mivel az amúgy elég szokványos, némi öncélú misztikával megkavart bosszútörténet végig egy művészthriller kiszámítható pályáján halad, az Egy szent szarvas meggyilkolása megmarad a saját művészi zsenialitását harsogó, néha meghökkentő, máskor idegesítő formai bravúrnak.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.