"Egyenrangú társ" - Joey Baron dobos

  • Csontos István
  • 2006. május 11.

Film

Joey Baron a világ legjobb dobosai közé tartozik. Mike Patton, John Zorn, Bill Frisell, John Scofield, Stan Getz, Laurie Anderson, Pat Metheny, Al Jarreau, Philip Glass, Jim Hall, Chet Baker, Dizzy Gillespie, David Bowie, Randy Brecker - csupán néhány név azok hosszú listájáról, akikkel együtt játszott pályafutása során.
Első szóló dobturnéjának alkalmából érkezik május 19-én a Trafóba, s azzal a küldetéssel, hogy megváltoztassa a dobról alkotott szokványos képet. De előtte még felhívtuk texasi otthonában.

*

Magyar Narancs: Honnan ered a szóló dobkoncert ötlete?

Joey Baron: A dobról alkotott kép a populáris kultúra és a médiumok révén alapvetően megváltozott az elmúlt évtizedben. A dob a XX. század zenéjében - legyen az pop, rock, dzsessz vagy akár komolyzene - mindig egyenrangú volt a többi hangszerrel, de újabban, a rap és más vokális zenék előretörése révén a szerepe csupán az effekt hangszerekére vagy legfeljebb a "kísérő kuriózumok" szintjére redukálódott. Ezen a torz képen szeretnék változtatni, ezért határoztam el, hogy olyan szólókoncerteket adok, ahol a dob hangszerként, egy zenész egyenrangú társaként jelenik meg a színpadon, pont úgy, mint egy zongorával vagy hegedűvel adott szólókoncert esetében. Vagyis a zenére, mégpedig a dobon megszólaló élő zenére szeretném felhívni a figyelmet. És ennek kapcsán természetesen arra, hogy a dob nem kevésbé fontos hangszer, mint a többi, s így akár egy önálló estet is lehet rá építeni.

MN: Tény, a dob valóban megérdemli, hogy szólóhangszerként is elfogadott legyen. De téged mégiscsak elsősorban rendkívül empatikus kamarazenészként ismerünk.

JB: A közös játék lényege a figyelem. És nem is csak magunkra vagy egymásra, hanem a megszülető zenére. Én olyan zenészekkel szeretek együtt játszani, akik helyet hagynak a hangok közt a csendnek. A zenében a csend legalább olyan fontos, mint a hang, olykor még fontosabb is. A baj az, hogy kezdünk elszokni a csendtől, ma mindenütt zene szól - már úgy értem: háttérzene. Bárhova mehetünk, mindig valami zenének nevezett - s többnyire hangos - zajba ütközünk, és ez az állandó hangstimulálás csökkenti az emberek érzékenységét a csend iránt. Én például ezért nem örülök az ipod rohamos elterjedésének, mert azáltal, hogy mindenüvé magunkkal vihetjük a zenét, egyre kevésbé vagyunk képesek meghallani; a mindig kínálkozó zenehallgatási lehetőség miatt elkényelmesedünk, csökken az érzékenységünk.

MN: Hogyan látod az élő zene jövőjét?

JB: A magam részéről fesztiválellenes vagyok. Azt szeretném, hogy a dzsesszfesztiválok tűnjenek el. Egy fesztiválon nincs lehetőség rendes beállásra, a fellépési idő is szigorúan szabott, és sokszor a közönség is fáradt már, mire sorra kerülünk. Ilyenkor csupán szigorúan programozott robotként működhetek, nincs lehetőségem kapcsolatot teremteni a közönséggel. A zene megszületése nem csupán az előadókon, hanem a közönségen - az érzékenységén és a hozzáállásán - is múlik. De erre egy többezres fesztivál alkalmatlan. Én a kis klubok, a kis közösségek szintjén látom az élő zene jövőjét, ahol csupán száz vagy tíz-húsz ember figyel arra, amit csinálsz, s te szinte mindegyikükkel kapcsolatba tudsz kerülni, a zenész játéka és a közönség figyelme, illetve a pillanat egyediségéből születő zene mágiája révén.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.