"Egyenrangú társ" - Joey Baron dobos

  • Csontos István
  • 2006. május 11.

Film

Joey Baron a világ legjobb dobosai közé tartozik. Mike Patton, John Zorn, Bill Frisell, John Scofield, Stan Getz, Laurie Anderson, Pat Metheny, Al Jarreau, Philip Glass, Jim Hall, Chet Baker, Dizzy Gillespie, David Bowie, Randy Brecker - csupán néhány név azok hosszú listájáról, akikkel együtt játszott pályafutása során.
Első szóló dobturnéjának alkalmából érkezik május 19-én a Trafóba, s azzal a küldetéssel, hogy megváltoztassa a dobról alkotott szokványos képet. De előtte még felhívtuk texasi otthonában.

*

Magyar Narancs: Honnan ered a szóló dobkoncert ötlete?

Joey Baron: A dobról alkotott kép a populáris kultúra és a médiumok révén alapvetően megváltozott az elmúlt évtizedben. A dob a XX. század zenéjében - legyen az pop, rock, dzsessz vagy akár komolyzene - mindig egyenrangú volt a többi hangszerrel, de újabban, a rap és más vokális zenék előretörése révén a szerepe csupán az effekt hangszerekére vagy legfeljebb a "kísérő kuriózumok" szintjére redukálódott. Ezen a torz képen szeretnék változtatni, ezért határoztam el, hogy olyan szólókoncerteket adok, ahol a dob hangszerként, egy zenész egyenrangú társaként jelenik meg a színpadon, pont úgy, mint egy zongorával vagy hegedűvel adott szólókoncert esetében. Vagyis a zenére, mégpedig a dobon megszólaló élő zenére szeretném felhívni a figyelmet. És ennek kapcsán természetesen arra, hogy a dob nem kevésbé fontos hangszer, mint a többi, s így akár egy önálló estet is lehet rá építeni.

MN: Tény, a dob valóban megérdemli, hogy szólóhangszerként is elfogadott legyen. De téged mégiscsak elsősorban rendkívül empatikus kamarazenészként ismerünk.

JB: A közös játék lényege a figyelem. És nem is csak magunkra vagy egymásra, hanem a megszülető zenére. Én olyan zenészekkel szeretek együtt játszani, akik helyet hagynak a hangok közt a csendnek. A zenében a csend legalább olyan fontos, mint a hang, olykor még fontosabb is. A baj az, hogy kezdünk elszokni a csendtől, ma mindenütt zene szól - már úgy értem: háttérzene. Bárhova mehetünk, mindig valami zenének nevezett - s többnyire hangos - zajba ütközünk, és ez az állandó hangstimulálás csökkenti az emberek érzékenységét a csend iránt. Én például ezért nem örülök az ipod rohamos elterjedésének, mert azáltal, hogy mindenüvé magunkkal vihetjük a zenét, egyre kevésbé vagyunk képesek meghallani; a mindig kínálkozó zenehallgatási lehetőség miatt elkényelmesedünk, csökken az érzékenységünk.

MN: Hogyan látod az élő zene jövőjét?

JB: A magam részéről fesztiválellenes vagyok. Azt szeretném, hogy a dzsesszfesztiválok tűnjenek el. Egy fesztiválon nincs lehetőség rendes beállásra, a fellépési idő is szigorúan szabott, és sokszor a közönség is fáradt már, mire sorra kerülünk. Ilyenkor csupán szigorúan programozott robotként működhetek, nincs lehetőségem kapcsolatot teremteni a közönséggel. A zene megszületése nem csupán az előadókon, hanem a közönségen - az érzékenységén és a hozzáállásán - is múlik. De erre egy többezres fesztivál alkalmatlan. Én a kis klubok, a kis közösségek szintjén látom az élő zene jövőjét, ahol csupán száz vagy tíz-húsz ember figyel arra, amit csinálsz, s te szinte mindegyikükkel kapcsolatba tudsz kerülni, a zenész játéka és a közönség figyelme, illetve a pillanat egyediségéből születő zene mágiája révén.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.