Interjú

„Egyszerűen nem gyilkos”

John Hoffman forgatókönyvíró, producer

  • Vida Virág
  • 2022. július 6.

Film

A Steve Martin, Selena Gomez és Martin Short főszereplésével készült Gyilkos a házban című amerikai bűnügyi vígjátéksorozat showrunnerével Los Angelesben beszélgettünk az alkotás folyamatáról, inspirációkról, személyes élményekről.

Magyar Narancs: A híres komikussal, Steve Martinnal közösen hozták tető alá a Gyilkos a házbant, így a sorozat jellegzetes humora gyakorlatilag garantált. Viszont maga az alaptéma borús – gyilkosságsorozat egy New York-i lakóházban. Hogyan lehet működőképessé tenni egy tragikomédiát?

John Hoffman: A legnagyobb kihívás valóban az egyensúly megtalálása volt. De a leg­tragikusabb élethelyzetekben is gyógyító lehet, ha a humor átveszi az irányítást. Ha nagyon figyelünk, megláthatjuk, hogy még a legkiélezettebb, legkilátástalanabb helyzetekben is vannak nevetséges pillanatok. Mi ezeket a pillanatokat igyekeztünk megragadni. Szerintem a humor a leghatékonyabb eszköz arra, hogy bármilyen helyzetben összekapcsoljon embe­reket. S persze az az élmény, hogy mi még itt vagyunk és élünk. A szívverés egy nagyon komoly összetartó kapocs közöttünk.

MN: Úgy tudom, hogy a történetet személyes érintettség inspirálta. Önnel történt valami, ami végül a történet fő szála lett…

JH: Valójában két gondolat ért össze. Steve Martin ötlete volt az alap, szeretett volna egy sok misztériumon alapuló fekete komédiát készíteni. Találkoztam vele és átbeszéltük, hogyan lehet egy klasszikus műfajt modernné tenni. A megbeszélések közel egy évig tartottak, és ez idő alatt az életemben történt egy szomorú és furcsa tragédia, amely egészen közel hozta hozzám a sorozat alapötletét… A való élet történései hátborzongatóan rezonáltak a tervezett forgatókönyvvel. Egy kedves barátomat – akivel együtt nőttem fel és testvéremként szerettem, de időközben elvesztettük a kapcsolatot egymással – egy lakásban holtan találták egy másik holttesttel együtt. A rendőrség azt állapította meg, hogy ő volt az, aki lelőtte a másik személyt, majd magával is végzett. Én azonban – bár régen nem találkoztunk már – úgy éreztem, hogy valami nem áll össze ebben a történetben, és utánamentem a dolgoknak.

MN: Azt mondta, hogy már régen nem találkoztak, mégis miért kavarta fel ennyire a történet és miért érezte, hogy önnek is nyomozásba kell fognia?

JH: Fiatalkorunk óta ismertük egymást, és biztos voltam abban, hogy a barátom nem lett volna képes senkit megölni, sőt önmagában sem tett volna kárt. Két gyermeket hagyott maga után és tudtam, hogy egyszerűen nem gyilkos. Úgyhogy megszállottá váltam a nyomozásban. Odarepültem a városba, ahol élt, találkoztam a családjával, és magánúton folytattam a nyomozást. A történet vége nem igazán kielégítő, de végül a rendőrség alaposabb vizsgálata után kiderült, hogy valóban nem a barátom volt a tettes, ő az áldozat volt. Őt ölték meg és a másik személy lett öngyilkos. Számomra valamiféle megnyugvást hozott a végeredmény, mert azt mondhattam: „Mindig is tudtam, hogy ő nem tett volna ilyet.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."