Interjú

„Egyszerűen nem gyilkos”

John Hoffman forgatókönyvíró, producer

  • Vida Virág
  • 2022. július 6.

Film

A Steve Martin, Selena Gomez és Martin Short főszereplésével készült Gyilkos a házban című amerikai bűnügyi vígjátéksorozat showrunnerével Los Angelesben beszélgettünk az alkotás folyamatáról, inspirációkról, személyes élményekről.

Magyar Narancs: A híres komikussal, Steve Martinnal közösen hozták tető alá a Gyilkos a házbant, így a sorozat jellegzetes humora gyakorlatilag garantált. Viszont maga az alaptéma borús – gyilkosságsorozat egy New York-i lakóházban. Hogyan lehet működőképessé tenni egy tragikomédiát?

John Hoffman: A legnagyobb kihívás valóban az egyensúly megtalálása volt. De a leg­tragikusabb élethelyzetekben is gyógyító lehet, ha a humor átveszi az irányítást. Ha nagyon figyelünk, megláthatjuk, hogy még a legkiélezettebb, legkilátástalanabb helyzetekben is vannak nevetséges pillanatok. Mi ezeket a pillanatokat igyekeztünk megragadni. Szerintem a humor a leghatékonyabb eszköz arra, hogy bármilyen helyzetben összekapcsoljon embe­reket. S persze az az élmény, hogy mi még itt vagyunk és élünk. A szívverés egy nagyon komoly összetartó kapocs közöttünk.

MN: Úgy tudom, hogy a történetet személyes érintettség inspirálta. Önnel történt valami, ami végül a történet fő szála lett…

JH: Valójában két gondolat ért össze. Steve Martin ötlete volt az alap, szeretett volna egy sok misztériumon alapuló fekete komédiát készíteni. Találkoztam vele és átbeszéltük, hogyan lehet egy klasszikus műfajt modernné tenni. A megbeszélések közel egy évig tartottak, és ez idő alatt az életemben történt egy szomorú és furcsa tragédia, amely egészen közel hozta hozzám a sorozat alapötletét… A való élet történései hátborzongatóan rezonáltak a tervezett forgatókönyvvel. Egy kedves barátomat – akivel együtt nőttem fel és testvéremként szerettem, de időközben elvesztettük a kapcsolatot egymással – egy lakásban holtan találták egy másik holttesttel együtt. A rendőrség azt állapította meg, hogy ő volt az, aki lelőtte a másik személyt, majd magával is végzett. Én azonban – bár régen nem találkoztunk már – úgy éreztem, hogy valami nem áll össze ebben a történetben, és utánamentem a dolgoknak.

MN: Azt mondta, hogy már régen nem találkoztak, mégis miért kavarta fel ennyire a történet és miért érezte, hogy önnek is nyomozásba kell fognia?

JH: Fiatalkorunk óta ismertük egymást, és biztos voltam abban, hogy a barátom nem lett volna képes senkit megölni, sőt önmagában sem tett volna kárt. Két gyermeket hagyott maga után és tudtam, hogy egyszerűen nem gyilkos. Úgyhogy megszállottá váltam a nyomozásban. Odarepültem a városba, ahol élt, találkoztam a családjával, és magánúton folytattam a nyomozást. A történet vége nem igazán kielégítő, de végül a rendőrség alaposabb vizsgálata után kiderült, hogy valóban nem a barátom volt a tettes, ő az áldozat volt. Őt ölték meg és a másik személy lett öngyilkos. Számomra valamiféle megnyugvást hozott a végeredmény, mert azt mondhattam: „Mindig is tudtam, hogy ő nem tett volna ilyet.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.