tévésmaci

Ej, menyét, menyét

  • tévésmaci
  • 2021. november 3.

Film

Amikor Sztupa és Troché a rókák után vetették magukat, nagy volt a kezdeti lelkesedés: sok utazás, mindenféle emberek, éjszakai műszak.

Amúgy a szokott módon indult minden, Óvári et. vágta a gondterhelt pofát, foglaljanak helyet! Mi? Szó sem lehet róla. Felőlem, akkor a tárgyra térek, baj van a rókákkal. Mifasz? – bukott ki Trochéból, Óvári amúgy is mindig Sztupához beszélt, mert az sohasem válaszolt kérdéssel, általában sehogy sem válaszolt, csak bólogatott olykor. Vagy inkább ritkán. Néha. Nézzenek utána. Hogy mi a gond, annak? Annak. Akkor, viszlát, mondta Sztupa. Óvári utánuk mordult még valamit, de Troché már a folyosó túlsó végén járt, Sztupa a nyomában. Figyelj, tudok egy magyar faszit, rókaszánon szállítja a turistákat föl-alá Hokkaido szigetén, úgy tudom, pörög a boltja a szapporói olimpia óta, mert akkor az olimpia álompárját, Rosi Mittermaiert és Christian Neu­reuthert fuvarozta a rókáival, s azzal divatot teremtett, a sok német turista mind rókaszánon akarta bevenni Japánt. Úgy is hívatja magát a csávó, hogy Róka Szán, különben valami Kovács vagy Horváth, szerencsére senki nem érti a viccét, sem a németek, sem a japánok, a magyar turista meg ritka arrafelé, mint a fehér holló. Na, hallod, jó oda a piros útlevél? Mi minden­esetre látogassuk meg, értékes információ lehet, hogy a rókák miért olyan hülyék, hogy egész nap hajlandók húzni egy szánkót, eddig ezt csak a kutyákból néztem ki. Ne felejtsd a lovakat, Troché. Tényleg, lovak, menni kell a ködös Albionba is, hallali, nekem van is egy piros kabátom, szerintem pont meg fog felelni. Miért, el akarsz vegyülni? Naná, majd megfújok egy kürtöt. Utazni jó dolog, pláne az ilyen történelmi időkben, de szét kéne néznünk az éjszakánként Csobánka és Vörösvár között orosz rulettet játszó rókák között is… Hogyan? Odamész, és megkérded, hogy kedves rókák, miért vetitek magatokat a kocsik elé? Tudod te azt, hogy Fekete István azért írta a Vukot, mert rájött, hogy a komcsik nem csipázzák, és így akart bevágódni náluk? Tudod, ebben a vörösök időnként szenvednek ugyan csapásokat, de a végén mindig valahogy győznek. Tudom, de nem hiszem, mert például kitekerik a gyengébbek nyakát, gondolj a kacsákra, az ilyesmivel meg még náluk is nehéz bevágódni. Lehet, akkor hagyjuk ki a Vukot. Ja, legyen, mondjuk, Hukk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.