Film

Elcserélt világ

  • 2016. július 23.

Film

Margarethe von Trotta utóbbi munkáinak hősei erős, öntörvényű nők, akik komoly áldozatok árán érvényre juttatják tehetségüket, tudásukat az erőszakos, mégis tehetetlen és saját téveszméitől szabadulni képtelen férfivilággal szemben. Legyen az a (mindig Barbara Sukowa által megformált) hős saját egyháza dogmatikus beszűkültségét bátran elutasító középkori szent (Hildegard von Bingen) vagy az egyházénál semmivel sem kevésbé dogmatikus értelmiségi közeg kanonizált vélekedéseivel szembeszálló filozófus (Hannah Arendt), bizonyos dolgok tisztázásának, megértésének, felismerésének küldetését kell beteljesíteniük.

A rendező új munkájában mindebből az erős nők-gyenge férfiak felállás maradt, és Barbara Sukowa. A nyakatekert, mégis lapos történet itt végig megmarad privát melodrámának. Az énekesnőként nehézkesen érvényesülő főhős (Katja Riemann) New Yorkba utazik, hogy felderítse, ki az az operadíva (Sukowa), aki oly kísértetiesen hasonlít alig egy éve elhunyt édesanyjához. A kezdetben elutasító világsztár végül kénytelen megnyílni, elmondani a Nagy Titok egyik felét, aztán jön az özvegy papa a maga elhallgatott információival, majd újabb szereplők, s végül összeáll – egy banális, semmilyen felismeréssel nem szolgáló történet a múltból. Túl sok a váratlanul előkerülő, sosem látott fotókat, titkos leveleket őrző faládika, túl gyakran lendíti tovább a leülni készülő történetet egy könnyes vallomás. Annyi csontváz, amennyi itt a szekrényekből kihullik, nincs egy osszáriumban sem. Mintha valaki más filmjét látnánk.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.