Film

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

  • - kg -
  • 2015. november 8.

Film

Chuck Norris vietnami dzsungelharca semmi ahhoz képest, amin egy átlagos gimisnek kell átesnie, hogy túlélje a középiskolának nevezett csodálatos szörnyűséget – saját tapasztalataink is ezt látszanak megerősíteni, de ha ilyenek nincsenek is, bátran hagyatkozhatunk filmes élményeinkre.
A high school, mint olyan, külön filmes kategória, a Megáll az időtől a Holt költők társaságáig tele a padlás édes-bús felnőttéválás-sztorikkal, szóval, akár Keleten járunk, akár Nyugaton, nagy múltja van a csajozni akaró, de nem nagyon tudó, világfájdalmas lázadókkal. A klub új belépője Greg, akinek, mint valami szupererőt, sikerült elsajátítani a láthatatlanná válás képességét. Ritka hasznos túlélő-tulajdonság ez a gimnázium dzsungelében; Greg minden frakcióval pacsiviszonyban van, mindenkihez van egy jó poénja, az irodalomszakkörhöz éppúgy, mint a sportolókhoz; ez a srác így biztosítja magának, hogy horzsolások nélkül kijusson a gimi kapuján. Legutóbb egy brit versenyzőnek, a Submarine-nek sikerült megtalálnia az audiovizuális megoldókulcsot a tinédzserkorhoz, most ugyanezt teszi ez az amcsi film is: nemcsak tudja, mi játszódik le egy tizenéves fejében, de ehhez az elvarázsolt őrülethez megvannak a szükséges kameramozgásai és egyéb olyan alkatrészei is, amit filmes eszközöknek szokás hívni. A haldokló csaj sem az a haldokló csaj, akivel tele a John Green-féle Young Adult haldoklóiskola – ebben a filmben még a rákos lány is csak ember és nem puszta dramaturgia, produceri szív­elégtelenségből elkövetett könny-gyűjtő akció.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.