Film

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

  • - kg -
  • 2015. november 8.

Film

Chuck Norris vietnami dzsungelharca semmi ahhoz képest, amin egy átlagos gimisnek kell átesnie, hogy túlélje a középiskolának nevezett csodálatos szörnyűséget – saját tapasztalataink is ezt látszanak megerősíteni, de ha ilyenek nincsenek is, bátran hagyatkozhatunk filmes élményeinkre.
A high school, mint olyan, külön filmes kategória, a Megáll az időtől a Holt költők társaságáig tele a padlás édes-bús felnőttéválás-sztorikkal, szóval, akár Keleten járunk, akár Nyugaton, nagy múltja van a csajozni akaró, de nem nagyon tudó, világfájdalmas lázadókkal. A klub új belépője Greg, akinek, mint valami szupererőt, sikerült elsajátítani a láthatatlanná válás képességét. Ritka hasznos túlélő-tulajdonság ez a gimnázium dzsungelében; Greg minden frakcióval pacsiviszonyban van, mindenkihez van egy jó poénja, az irodalomszakkörhöz éppúgy, mint a sportolókhoz; ez a srác így biztosítja magának, hogy horzsolások nélkül kijusson a gimi kapuján. Legutóbb egy brit versenyzőnek, a Submarine-nek sikerült megtalálnia az audiovizuális megoldókulcsot a tinédzserkorhoz, most ugyanezt teszi ez az amcsi film is: nemcsak tudja, mi játszódik le egy tizenéves fejében, de ehhez az elvarázsolt őrülethez megvannak a szükséges kameramozgásai és egyéb olyan alkatrészei is, amit filmes eszközöknek szokás hívni. A haldokló csaj sem az a haldokló csaj, akivel tele a John Green-féle Young Adult haldoklóiskola – ebben a filmben még a rákos lány is csak ember és nem puszta dramaturgia, produceri szív­elégtelenségből elkövetett könny-gyűjtő akció.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.