Film

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

  • - kg -
  • 2015. november 8.

Film

Chuck Norris vietnami dzsungelharca semmi ahhoz képest, amin egy átlagos gimisnek kell átesnie, hogy túlélje a középiskolának nevezett csodálatos szörnyűséget – saját tapasztalataink is ezt látszanak megerősíteni, de ha ilyenek nincsenek is, bátran hagyatkozhatunk filmes élményeinkre.
A high school, mint olyan, külön filmes kategória, a Megáll az időtől a Holt költők társaságáig tele a padlás édes-bús felnőttéválás-sztorikkal, szóval, akár Keleten járunk, akár Nyugaton, nagy múltja van a csajozni akaró, de nem nagyon tudó, világfájdalmas lázadókkal. A klub új belépője Greg, akinek, mint valami szupererőt, sikerült elsajátítani a láthatatlanná válás képességét. Ritka hasznos túlélő-tulajdonság ez a gimnázium dzsungelében; Greg minden frakcióval pacsiviszonyban van, mindenkihez van egy jó poénja, az irodalomszakkörhöz éppúgy, mint a sportolókhoz; ez a srác így biztosítja magának, hogy horzsolások nélkül kijusson a gimi kapuján. Legutóbb egy brit versenyzőnek, a Submarine-nek sikerült megtalálnia az audiovizuális megoldókulcsot a tinédzserkorhoz, most ugyanezt teszi ez az amcsi film is: nemcsak tudja, mi játszódik le egy tizenéves fejében, de ehhez az elvarázsolt őrülethez megvannak a szükséges kameramozgásai és egyéb olyan alkatrészei is, amit filmes eszközöknek szokás hívni. A haldokló csaj sem az a haldokló csaj, akivel tele a John Green-féle Young Adult haldoklóiskola – ebben a filmben még a rákos lány is csak ember és nem puszta dramaturgia, produceri szív­elégtelenségből elkövetett könny-gyűjtő akció.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.