"Erőszakosabb vagyok, mint valaha" - Marie Robertson színésznő

Film

Gyilkos robotot játszik az €Akta Människor - Az első generáció című kitűnő svéd tévésorozat első évadában. Az AXN Blacken épp most futó második szezonban még a korábbiaknál is elvetemültebb. Telefonon viszont nincs is elragadóbb interjúalany a svéd színésznőnél.

Magyar Narancs: Kényelmetlen dolog robotnak lenni?

Marie Robertson: Vannak kényelmesebb szerepek is a világon. A hideg például nem embernek való. Robotot játszó embernek sem. De nemcsak hidegben kellett helytállni, hanem orrfacsaró bűzben is. A második évadbeli pályafutásomat egy metróalagút szemétdombján kezdem. Képzelheti, miket kellett nazálisan kiállnom. A partneremről is megvan a véleményem; rajtam kívül egyetlen élő szereplő van ebben a jelenetben - egy patkány. Szerepe szerint rajtam kellett futkosnia, amit meg is tett, de az nem volt beleírva a forgatókönyvbe, hogy megkarmoljon, felsértse az arcbőröm. Tudja, ilyenek ezek a mai patkányok!

Először lő, aztán kérdez - Marie Robertson

Először lő, aztán kérdez - Marie Robertson

 

MN: Paktánykarmolásért jár valami kompenzáció?

MR: Orvosi ellátás jár csak. Elláttak. Ennyi.

MN: Talán perelnie kéne...

MR: Tudom, tudom, de mi ilyet nem csinálunk Svédországban.

MN: Fizetésemelés? A sikeres első évad után csak feljebb tudta srófolni a gázsiját?

MR: A svéd tévé nem egy aranybánya. A mi csatornánk meg különösen nem az; ez egy reklámmentes adó.

MN: A robotmozgás könnyen ment?

MR: Megboldogult ifjúkoromban volt némi közöm a tánchoz, de nem csak nekem, Lisette-nek is, aki Mimit alakítja. Ez segített. De így sem úszhattuk meg a robotgimnasztika-órákat. A helyes kifejezés persze a hubot, nem a robot. Hubotként vigyázni kell, hogy egyszerre csak egyetlen mozgást végezzen az ember, úgy lesz csak igazán gépies. Kacsint, bólint, kart emel, beszél, megint kacsint - mindent szépen egymás után, kimérten. Csak semmi hebrencskedés. Nem szabad elemberesedni. Ez épp a fordítottja annak, amit egy normális színész csinál.

Mimi bajban

Mimi bajban

 

MN: A filmtörténet híres robotalakításai segítettek?

MR: Megnéztük testületileg Spielberg robotos filmjét, az A. I.-t, de nem kopíroztunk senkit és semmit, mentünk a saját robotfejünk után. Ügyeltünk rá, hogy kifejlesszük a magunk mozgáskultúráját felkeléstől lefekvésig. Minél exkluzívabb egy gép, annál kifinomultabb a mozgása.

MN: Maga egy elég exkluzív gépet játszik...

MR: Fejlett vagyok, nem tagadom: egy csúcsmodell. Át is vertem mindenkit. A második évadban is őrzöm a technikai fölényemet, bár az első néhány epizódban elég sok sebből folynak a belső tartalmaim. Hat hónappal járunk az első évad végkifejlete után, és erőszakosabb vagyok, mint valaha.

A második évad szereplői

A második évad szereplői

 

MN: Bizonyára emlékszik a Sztárom a párom legviccesebb jelenetére. Hugh Grant egy mozifilm sajtónapjára téved, s magát a Kutyák és Lovak c. periodika riporterének kiadva rettentő zavarában irdatlan butaságokat kérdez a sztároktól. Az egyiktől például azt, hogy tudott-e azonosulni a szerepével. Nem. De miért nem? Mire a színész: mert egy pszichopata emberevő robotot játszom... Sejti, ugye, mi a kérdés?

MR: Ha az a kérdés, hogy én tudtam-e azonosulni az általam játszott pszichopata robottal, nos, a válaszom nagyjából fedi, ami a Notting Hillben elhangzott. Én tényleg egy egyszemélyes erőszakszervezetet játszom, aki kénye-kedve szerint gyilkol, nem ismer se istent, se embert. Szörnyetegnek kéne lennem ahhoz, hogy egy ilyen figurával azonosulni tudjak.

MN: A hubotokba sok mindent bele lehet látni; ők az örök kívülállók, a társadalom kirekesztettjei...

MR: A sorozat kapcsán elég sok szó esett nálunk a rasszizmusról. Tudok gimnáziumokról, ahol vitaindítóként vetítették a sorozatot. A második évadban ráadásul egy vírus támadja meg a hubotokat - nem kell nagy fantázia hozzá, hogy rögtön az AIDS-re gondoljon az ember. Nálunk ismét napirenden van a téma, az egyik leghíresebb írónk (Jonas Gardell - a szerk.) egy egész tévésorozatot szentelt az AIDS svédországi elterjedésének. Megvallotta, hogy amikor a barátja meghalt AIDS-ben, sokáig nem mert róla nyíltan beszélni.

MN: A svéd rasszista kit utál a legjobban?

MR: A muszlimokat. Van nekünk egy szélsőjobbos pártunk, a Svéd Demokraták; mást se tesznek, mint a muszlimokat okolják mindenért.

MN: A sorozatban a hubotok minden igényt - legyen az konyhai munka vagy szex - kielégítenek. Ha valóban kaphatók lennének, milyen fajtát vásárolna?

MR: Azt hiszem, félnék a hubotoktól. Nem szeretnék az otthonomba egyet sem.

false

MN: Tehát egy bigott hubotellenes lakozik magában?

MR: Nem, dehogy is! Általánosságban nem ellenezném a dolgot, de haza nem vinnék egyet sem. Miért, ön talán szeretne egyet?

MN: Inkább nem nyilatkozom.

MR: Ne kéresse magát! A mosogatáshoz csak jó lenne egy, nem?

MN: Van olyan elektromos kütyü, ami nélkül elképzelhetetlennek tartaná az életet?

MR: A telefonom és én elválaszthatatlanok vagyunk. Az én kis iPhone-om! Ha nincs velem, meztelennek érzem magam. Jó, nevet azért nem adtam neki. Elég hülyén venné ki magát, ha azt kéne ordítanom, hogy "hol vagy, Sophie?", miközben a telefonomat keresem.

MN: Lesz harmadik évad?

MR: Nem tudom, mennyit szabad kikotyognom. Lesz, azt hiszem.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.