"Ez a periódus a várakozásról szól" (Both Miklós, Herpai Sándor - Barbaro)

  • Hó Márton
  • 2007. október 18.

Film

A legfontosabb hazai etno-rockzenekar 13 év után tért vissza új lemezzel. Az 1990-ben megjelent Barbaro I és a 94-es kettes lemez után három és fél éve szerveződött újjá a zenekar a Napra fiatal énekes-gitárosával, Both Miklóssal. Az október elején megjelent harmadik lemez kapcsán vele és Herpai Sándor dobossal vettük fel újra a fonalat.

A legfontosabb hazai etno-rockzenekar 13 év után tért vissza új lemezzel. Az 1990-ben megjelent Barbaro I és a 94-es kettes lemez után három és fél éve szerveződött újjá a zenekar a Napra fiatal énekes-gitárosával, Both Miklóssal. Az október elején megjelent harmadik lemez kapcsán vele és Herpai Sándor dobossal vettük fel újra a fonalat.

*

Magyar Narancs: Három éve aktív újra a zenekar. Most már állandósult a felállás?

Herpai Sándor: Ez a felállás már az első másodpercben állandósult. Amikor a Miki eljött, és elkezdtünk együtt játszani, egymásra néztünk, és rögtön tudtuk, hogy ő az, ő lesz a megfelelő ember.

MN: Cziránkuval már a Kárpát Mőbiuszban is játszottatok együtt.

Both Miklós: Ez érdekes, mert a kettő független volt egymástól. A Cziránku tudta meg utoljára, hogy én a Barbaróban leszek, tehát nem úgy jött, hogy a Mőbiuszon keresztül bármilyen kapcsolódás lett volna. A Sanyi más úton talált rám, és amikor kiderült, hogy én vagyok az egyik próbazenész, akkor szólt neki a Cziránku, hogy tudod-e, hogy mi már a Mőbiuszban is játszottunk? Kicsit csavaros volt a csatlakozásom.

MN: Milyen volt a stúdiózás tizenhárom év után, illetve először a Barbaro tagjaként?

BM: Nagyon jó volt, a feljátszás gyakorlatilag három-négy nap alatt megtörtént, ami nem nevezhető hosszú időnek. Azért nagyon érdekes pont a stúdiózás egy zenekar életében, mert először hallod kristálytisztán a zenét, amit valaha elképzeltél. Nyilván ismered a másik témáit, tudod, hogy mit játszik, de igazán csak ebben a közegben hallhatod teljesen kikristályosodva. Másrészről a rájátszásoknál - melyekből nem volt sok egyébként - mindenki meg tudta erősíteni, amit gondol az adott számról. Ez mindenkinek meglepetés volt, hogy "hoppá, ezt tényleg belehallottad?"

HS: Amikor a Miki elkezdte felvenni az énektémákat, akkor nagyon jóleső érzés volt, hogy olyan dolgok kerültek a lemezre, amik túlszárnyalták azt, amit a próbán ki lehetett hallani a dalokból.

MN: Van átmenet a régi és a mai Barbaro között?

BM: Érdekes ez a hármas lemez, mert a kilencvenes évek végi Barbaro váza is benne van, és az új felállás is, tehát van egy erős kettőssége az albumnak, ugyanakkor teljesen organikus íve van a lemeznek.

HS: Már nyolc-kilenc évvel ezelőtt elkezdtünk foglalkozni ezzel a lemezzel, de az akkori frontemberünk kiszeretett ebből a zenekarból. Jorgosz már a kettes lemezen megvalósított mindent, amit szeretett volna. Betöltötte azt a feladatát. Nem azért ment el, mert összevesztünk volna, vagy nem értettünk egyet művészi-zenei téren. ' egy ösztönös művész, akinek eddig tartott a zenekar az életében. Nagyjából öt év után megtaláltuk a Mikit, akiben az volt a fantasztikus, hogy nemcsak énekes vagy gitáros, hanem egy olyan zenei világgal rendelkező ember, aki rengeteg pluszt képes hozzáadni a Barbaróhoz. Persze ezt össze kellett illeszteni, az utolsó dalok ezen a lemezen már ebben a munkában jöttek létre - a Miki egyre többet tudott hozzáadni a dalokhoz saját magából.

MN: A sámánság továbbra is jelen van a Barbaro zenéjében és szövegében, vagy ez most már csak jelképesen van meg?

HS: A sámánság a kettes lemezen volt erősen benne szövegileg is, az még Jorgosz-korszak volt. Most legfeljebb a lemezborítón található ennek valamilyen lenyomata, de a zenekar effektíve nem a sámánsághoz kötődik, inkább úgy mondanám, hogy a Barbaro egyfajta közvetítő a két világ, az alkotó és a befogadó között. Próbálunk valami olyasmit adni, ami semmilyen szinten nem függ a való világtól és attól, hogy megpróbáljunk eladni valamilyen terméket. Az, hogy mennyi fogy el belőle, teljesen mindegy. De azért reméljük, most újra nyilvánosságot kap a zenekar, sokan kíváncsiak lesznek ránk újra.

MN: Nyilván felmerül a kérdés, hogy mennyire kerül majd az érdeklődés középpontjába a lemez.

HS: Tizenhárom év az sok idő. Amikor a Barbarót abbahagytuk nagyjából a kilencvenes évek második felében, akkor a zenekar nagyon exponált állapotban volt. Most a harmadik lemezre van kiélezve minden, egész nyáron csendben voltunk, nem is játszottunk, pontosan azért, hogy ez a visszatérés esemény legyen. Színpadra állítunk olyan dalokat is, amiket már nagyon régen játszottunk. Lehet, hogy lesz olyan, aki most találkozik először az Allegro Barbaróval, amit a Cziránkuval ketten csinálunk, de ezt is azért vettük elő, hogy különleges legyen a koncert. Nikola Parov, aki régen a zenekar tagja volt, elvállalta, hogy fellép előttünk a triójával. Nagyon sok energia van a koncert mögött.

MN: Lehet folytatás is a közeljövőben? A négyes Barbaro is megvalósulhat?

BM: A zenekarban benne van a negyedik lemez is, minden mást az élet hoz. Azt gondolom, hogy az még sokkal érdekesebb irányt is vehet, mert a hármas lemez egy öszszeforrási folyamat eredménye, és a négyes lemez már teljesen mást, egy új utat is mutathat. Az Álmodban és a Zene szól, ezek már olyan dalok, amelyek a jövő Barbaróját sejtetik. A mostani periódus a várakozásról szól majd, hogy egyáltalán hogyan gondolkodjunk tovább.

HS: Sok függ attól, milyen lesz a lemez fogadtatása. Úgy nekiállni egy következőnek, hogy ez a mostani senkit nem mozdított meg, lehet, hogy már nem érdemes. Azt akkor tudomásul kell venni. De talán pont az ellenkezője valósul meg. Ha lesz egy kis mozgás a zenekar körül, jönnek a gyerekek a bulira, jön egy új közönség, akkor az ember szárnyakat kap, és jöhet a következő lemez.

A lemezbemutató koncert október 24-én lesz az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.