Feltámad a múlt - André Téchiné filmrendező

Film

A magyarországi mozikban most futó szerelmes filmjéről, a Változó időkről beszélgettünk vele - Párizsban.
A magyarországi mozikban most futó szerelmes filmjéről, a Változó időkről beszélgettünk vele - Párizsban.

Magyar Narancs: Nosztalgikusnak szánta a filmjét?

André Téchiné: Ha nosztalgiázni lett volna kedvem, akkor flashbackeket, múltidézést választok. Kérdések fogalmazódtak meg bennem egy szívemhez közel álló témáról, a szerelem és az idő kapcsolatáról. Magam is megéltem viharos szenvedélyeket, hirtelen elválásokat, újbóli találkozásokat egykori szerelmekkel. Sok film készül az első szerelmekről, annál kevesebb az első szerelmekből lett utolsókról. Mihez kezd egymással egy férfi és egy nő, akik húszévesen szerették egymást, majd harminc év múltán találkoznak?

MN: Az ön válasza erre elég egyértelmű.

AT: Ha egyértelmű volna, akkor nem készítettem volna filmet. Ha ismernénk a találkozások kimenetelét, ha megmagyarázhatnánk a vonzalmak születését és halálát, fölöslegessé válnának a tapasztalások. Mindebben kulcsszerepe van az időnek. A fiatalkori szerelmeket a távolság átértékeli, és mire évtizedek múltán a két ember viszontlátja egymást, szinte már ismeretlenek egymás számára. Úgy gondolom, hogy az idő egyszersmind köt és old. Egyesek a jelenvalóság erejével ragaszkodnak az emlékeikhez, kötésnek élik meg azokat, mások meg éppen fordítva, szabaddá akarják magukat tenni tőlük, és az eltávolodást választják. Minden ember két idősíkban létezik többnyire, a múltban és a jelenben. És néha előfordul, hogy a múltbeli idősíkból valami új minőség születik a mában. Én éppen erre a váltásra, az érzelmek újjászületésére voltam kíváncsi. A múlt feltámadására.

MN: Eleve Dépardieu és Deneuve kettősének szánta a szerepeket?

AT: Nincs olyan moziközönség, amelyik ne ismerné őket. Nyomon követhettük a fizikai átváltozásukat, szakmai fejlődésüket. Amikor feltűnnek a mozivásznon, senkinek nincs kétsége afelől, hogy ez a nő és ez a férfi valaha szerette egymást. A tehetségükön és a filmtörténeti jelentőségükön túl leginkább a hangjuk ejt rabul. A francia mozi két legszebb hangja. Szeretem bennük, ahogy az idő múlásával a testüket művészi hangszerré formálták. A közös munkán túl persze összekötnek minket a közös szórakozások a stúdió falain kívül.

MN: Különösen Deneuve-höz fűzi sok évtizedes barátság és alkotói együttműködés.

AT: ' a gyújtópontja a történetnek. A kedvenc színésznőm, öt filmet készítettünk együtt. És még mindig találok újabb felfedeznivalót benne.

MN: És Dépardieu?

AT: A tékozló fiú. Kortól független gyerek, akiben hatalmas indulatok munkálnak.

MN: Egymás ellentétei?

AT: Alapelképzelés volt az ellentétek ütköztetése. Éppen ezért választottam Afrikát, Tangert helyszínnek. Az arab világot és a nyugat-európai civilizációt összekötő kontinentális hidat. És általa az identitás kérdését. A nemek identitásáról soha nem beszéltek annyit, mint manapság. A megszokott szerepek kényszerű felcserélődéséről. A mai kor kétségkívül nem kedvez a klasszikus női passzivitásnak. Ami engem illet, inkább pozitívumnak tartom, ha mindennek tudatában a férfiak merik felvállalni az érzéseiket.

Szentgyörgyi Rita

Változó idők

Catherine Deneuve és Gérard Dépardieu valóban a francia és európai filmművészet megkerülhetetlen ikonjai, az Utolsó metró óta mégsem játszottak közös filmben. Az időszerűnek tűnő találkozót végül André Téchiné ebben a romantikusan keserédes drámában hozza össze. A rendező írta történet szerint az anno nincstelen ifjú (Dépardieu) majd megőrült a Nőért (Deneuve), csak nem kérte meg időben a kezét, s amaz egy marokkói orvoshoz ment feleségül. Csakhogy a korosodó motoros nem adja fel. Harmincévnyi erőgyűjtést és legalább ennyi kiló felesleg felszedését követően Dépardieu előbb szerelmi transzba, majd baleseti kómába zuhanva próbálja megszerezni az időközben tisztes nagymamává érett álomasszonyt. Az efféle románc kissé egyoldalúnak tűnhet, pedig megeshet, hogy valaki elfelejt időben szólni. Az immáron puccos építésvezetőként dolgozó örökifjú szerelmes cyranói elánnal kezd a csábításhoz. Jó lenne, ha a vége főcímig a két nagyágyú élcelődésein, szócsatáin és az összeboronálásukhoz vezető - néhol gyermekien franciás bájjal pezsdített - kalandjaikon derülhetnénk. De ha már egyszer Marokkóban járunk, akkor kötelező a francia-marokkói kettős identitás gondjait is prezentálni. Így lesz a darabból kettő az egyben formátumú émelygés, ott nevetünk, ahol éppen sírni kellene. A romantikus enyelgés illegális menekülők tangeri gyülekezőjén keresztül vezet, a gyorsétteremben güriző hithű moszlim kapros öntettel falja a Cézár-salátát a tengerparton. Érzelmes dolgozat a megkésett szerelemről az élet alkonya felé döcögve; kár, hogy mire Dépardieu felébred a kómából, a néző már régen mély álomba zuhant.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.