A harcos

  • - kg -
  • 2011. március 3.

Film

Sehol sem törik oly drámaian a kéz, mint a zongoristákról, a bokszolókról vagy a zongorista-bokszolókról szóló filmekben. Híres és híresen pesszimista példa Robert Ryan ökle a The Set-Upban: e legendásan lehangoló box-noirban egy el nem adott meccsért tör téglával kezet az alvilág.

Ha ez a fikció, minden józan számítás szerint csak durvábbat produkálhat a valóság: ennek a józan számításnak nyom egy kiadós balegyenest David O. Russell filmje. Meg annak a másik számításnak, hogy a törött kezű, nehéz sorsú és a családtagjaik által is abajgatott bokszolókról szóló, mégoly igaz történeteket már mind egy szálig megcsinálták; a bokszolósbazár bezárt, legközelebb akkor nyit ki, ha újra évfordulós lesz a Dühöngő bika. Russell nem is erőlteti túlzottan a bokszot, néha mutat egy-egy ringet, csak hogy biztosak legyünk, jó terembe ültünk, máskülönben azzal foglalatoskodik, hogy a film végi nagy meccsig jól érezzük magunkat egy jóravaló szerencsétlen, Micky Ward igaz történetében. A jó érzéshez persze elengedhetetlen a végső győzelem biztos tudata, hogy bármi történjék is, ez mégiscsak egy győztes sztori, a boksztörténetbe is így van bejegyezve (a filmtörténetbe pedig a két mellékszereplői Oscar-díjával), de kell a jó érzéshez némi lúzerkedés is, mert felemelkedni csakis lentrõl lehet. Ez a lent pedig Russellnél a szintetikus szegénység legmagasabb iskolája: olyan flottul megy a szívás a munkásosztály hátsó udvarain és a hitelesen kiborított kukák között, hogy azt - keze törjön, aki ironizál - öröm nézni. Mint egy tét nélküli profi meccset.

A Palace Pictures bemutatója

 

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.