film - A hópárduc talpra áll

  • - legát -
  • 2011. október 27.

Film

A Mount Everestet elsõként meghódító magyar, Erõss Zsolt tavaly súlyos balesetet szenvedett a Magas-Tátrában, majd avval döbbentette meg a közvéleményt, hogy sérült lábát inkább amputáltatta, mivel csak így látta esélyét, hogy ne kelljen lemondania a hegymászásról.

Kollmann András rendezõ és stábja mindjárt a balesetet követõen "beköltözött" a kórházba, hogy nyomon kövesse a sportoló emberfeletti vállalkozását: az ugyanis elsõ pillanattól kezdve világos volt, hogy a késõbbiekben Erõss nem a Mátrában szeretne túrázni, hanem ott akarja folytatni, ahol balesete elõtt, vagyis a 8000 méternél magasabb csúcsokon.

A forgatás elején még senki nem tudta, mi lesz ennek a vége, de a film bemutatója idején már közismert volt a hepiend, tehát aki megnézi ezt a másfél órás filmet, elsõsorban arra gondolhat, hogy egy nagy ember csodálatos küzdelmére fizet be.

Valószínûleg erre számíthattak a filmesek, drámára, drámára és drámára, csakhogy Erõss e tekintetben rossz médium. Szenvedélyt éppúgy nem látni rajta, mint szenvedést, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy súlyokat emel, úszik, mûlábat próbál, járni, majd futni tanul, végül hegyet mászik, egyre magasabbat, a 8516 méter magas Lhocénél - ahová bõ egy évvel a balesete után feljutott - nem sok magasabb van a világon.

Csak ámulni tudunk azon, hogy ez a pokoljárás és mennybemenetel Erõss számára mennyire evidens, és bár a felesége megpróbálja felfedni a titkot avval, hogy kimondja: "az ilyen székely srácok nem mutatják ki az érzelmeiket", azért nem lett volna baj, ha a filmes csapat megpróbált volna nemcsak fizikai értelemben is közel férkõzni hozzá. Mert A hópárduc talpra áll csak egy szép, színes filmnapló, ami "kötelezõ olvasmány" lehet mindazoknak, akik valami miatt gödörbe kerültek, de ha már ott volt az a kamera, Erõss Zsoltot is jó lett volna megismerni!

Forgalmazza a Borbálafilm

***

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.