film - A hópárduc talpra áll

  • - legát -
  • 2011. október 27.

Film

A Mount Everestet elsõként meghódító magyar, Erõss Zsolt tavaly súlyos balesetet szenvedett a Magas-Tátrában, majd avval döbbentette meg a közvéleményt, hogy sérült lábát inkább amputáltatta, mivel csak így látta esélyét, hogy ne kelljen lemondania a hegymászásról.

Kollmann András rendezõ és stábja mindjárt a balesetet követõen "beköltözött" a kórházba, hogy nyomon kövesse a sportoló emberfeletti vállalkozását: az ugyanis elsõ pillanattól kezdve világos volt, hogy a késõbbiekben Erõss nem a Mátrában szeretne túrázni, hanem ott akarja folytatni, ahol balesete elõtt, vagyis a 8000 méternél magasabb csúcsokon.

A forgatás elején még senki nem tudta, mi lesz ennek a vége, de a film bemutatója idején már közismert volt a hepiend, tehát aki megnézi ezt a másfél órás filmet, elsõsorban arra gondolhat, hogy egy nagy ember csodálatos küzdelmére fizet be.

Valószínûleg erre számíthattak a filmesek, drámára, drámára és drámára, csakhogy Erõss e tekintetben rossz médium. Szenvedélyt éppúgy nem látni rajta, mint szenvedést, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy súlyokat emel, úszik, mûlábat próbál, járni, majd futni tanul, végül hegyet mászik, egyre magasabbat, a 8516 méter magas Lhocénél - ahová bõ egy évvel a balesete után feljutott - nem sok magasabb van a világon.

Csak ámulni tudunk azon, hogy ez a pokoljárás és mennybemenetel Erõss számára mennyire evidens, és bár a felesége megpróbálja felfedni a titkot avval, hogy kimondja: "az ilyen székely srácok nem mutatják ki az érzelmeiket", azért nem lett volna baj, ha a filmes csapat megpróbált volna nemcsak fizikai értelemben is közel férkõzni hozzá. Mert A hópárduc talpra áll csak egy szép, színes filmnapló, ami "kötelezõ olvasmány" lehet mindazoknak, akik valami miatt gödörbe kerültek, de ha már ott volt az a kamera, Erõss Zsoltot is jó lett volna megismerni!

Forgalmazza a Borbálafilm

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.