Film - Bézs horror - Woody Allen: Férfit látok álmaidban

Film

Zengő tombolás, de semmi értelme nincs - Shakespeare-t idéz a narrátor, kiegyensúlyozott, már-már derűsen lemondó hangon, és jönnek sorra, mit jönnek, egymás sarkát tapossák ennek az értelmetlen zengő tombolásnak a mind máshogyan boldogtalan szereplői. Tulajdonképpen nem szép dolog ekkora poéngyilkossággal kezdeni egy filmet, és egy nyugton pihenő klasszikust mint legfőbb spoilerezőt előtérbe tolni, de ha Shakespeare az, aki ily találóan foglalta össze, amit Woody Allen a világegyetemről és azon belül is a földi élet hiábavalóságáról gondol, akkor jöjjön Shakespeare.

És jöjjön mihamarabb, mert még valakinek reklamálni támad kedve, hogy ő másra fizetett be, mit jönnek itt neki tűnő árnnyal, szegény ripaccsal meg valami félkegyelmű meséjével. Pedig nagyon is jönnek, de úgy, hogy az ne fájjon túlságosan; könnyen, szépen, elegánsan, mintha csak egy szalonvígjátékban időznénk. Szépen sorban jönnek a se nem jobb sorsra, se nem roszszabbra, hanem csakis a saját sorsukra érdemes értelmes lények, egy sor angol szabású figura a Woody Allennek kedves felső középből. A narrátor pedig, amilyen előzékeny, az unottságon épp csak innen lévő hangján figyelmünkbe ajánlja a díszes társaságot. Íme, Anthony Hopkins, előrehaladott időskori fiatalítási lázban: nagypapa kora ellenére súlyzókat emelget, Viagrát nyel, nyugdíjas feleségét pedig sportautóra és egy jó fekvésű, de rossz életű leányzóra cseréli. Öregecske felesége (Gemma Jones) nem a szolárium, hanem az ital (egy kortyot csak, csak az íze kedvéért) és a fizetős jövendőmondás felé fordul, előző és eljövendő életeiben keresi a perspektívát, és mint egy brit elefánt egy mayfairi porcelánboltban, bármikor kész erősen harmincas lányát a férje ellen hangolni. Olyan nagyon azért nem kell törnie magát a hangolásban, mert Naomi Watts és Josh Brolin házassága már így is romokban hever: mindenki másfelé kacsingat, a kiadatlan író a szemközti épület ablakának dísze, egy harmatosan üde, de nagyon is eljegyzett teremtés irányába, míg józan életű diplomás felesége a galériatulajdonos és a tetejében még operakedvelő Antonio Banderas felé. Csupa ismerős alleni helyzet, egy percig sem kell tartani attól, hogy akárcsak egy pillanatra is kilépnénk abból a kipárnázott, színpadias körből, ahol a szakmájuk krémjét képviselő színészek fel-/lemennek Allenbe. Allen komfortos, noha nagyon is borúlátó világa már réges-rég nem idekint, hanem valahol odabent zajlik, egy szépen bevilágított, meghitt térben, ahonnan édes mindegy, hogy kint double-e a decker vagy yellow-e a cab (most éppen double), az számít csak, ki mennyire képes belehelyezkedni az alleni dumaszínház ismerős szerepeibe. Örömmel jelenthetjük, az alkalmi örömlányt elég örömtelenül adó Lucy Punchonon kívül a mostani felhozatalból szinte mindenkinek sikerül egy kicsit Woody Allennek lenni, ami nem feltétlenül utánzást jelent, hanem valami drámaian könnyed vagy könnyeden drámai, se kint, se bent állapothoz való igazodást. Bézs horrort, könynyed s vér nélküli szalonvérengzést rejt e régen nem friss Allen-premier (Cannes-ban már mutatják is be a még újabb opusát) - öröm nézni, ahogy mindenki belesétál a maga állította csapdákba. Shakespeare után egy másik híres angol klasszikussal élve Allen nem ígér mást, mint vért, verítéket és könnyet, de úgy, ahogy azt csak ő tudja: bohózatban. Ha lenne, aki jobban csinálná ezt nála, úgy bizonyára Anthony Hopkins sem itt, hanem a konkurenciánál mondana le szokásos gázsijáról, csak hogy végre értelmes mondatokat ejthessen ki a száján, de ezen a pályán, a súlyos dráma és a habkönnyű bohózat közti nem létező sávban még mindig Allen a király. Sőt, a Woody Allen-idézetek visszaeső pufogtatói között is magabiztosan veri a mezőnyt. Hogy ez most sok vagy kevés, súlyosan tét nélküli, vagy tét nélkülien súlyos, hogy csodáljuk-e a biztos kezű színjátékot, vagy éppen hiányoljuk-e belőle a zengő tombolást, az jórészt azon is múlik, hogy elég idő eltelt-e már a legutóbbi ugyanilyen Allen-mozi óta.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”