Film

Lopott idő

  • - kg -
  • 2011. november 3.

Film

Justin Timberlake küzdelmes életű gettólakót játszik - ez már önmagában elég egy tudományos-fantasztikus filmhez (vagy egy szkeccshez a Saturday Night Live-ban), de ennyivel azért nem éri be Andrew Niccol sci-fije. A jövőt gyakorta elképzelő szakember (Gattaca, Truman Show) cudar világot vizionál a küzdelmes életű Timberlake köré: olyat, amiben 25 felett nem öregszik az ember, de nem is húzza soká, ha nem tölti fel folyvást fogyó perckészletét. Ám ami még ennél is tovább élezi a feszültségtől már amúgy is kicsattanó drámát, az a következő: ebben a percre izguló világban vannak a szegények, velük szemben pedig a.... soha ki nem találnák: nem a most divatos farkasemberek vagy a soha nem pusztuló zombik, hanem a gazdagok állnak. 'k persze egy másik zónában élnek, sci-fiben így hívják a kerületet, szóval, míg a jövő rózsadombján kiélt képpel dőzsöl az időarisztokrácia, addig a munkásosztály percemberei láncaikat csörgetve robotolnak, mígnem jön Justin, némi testi sértés és a világforradalom. Ha valóban létező szó a disztópia, akkor ide vele: a Lopott időbe mindenki beleláthatja disztópikus kedvenceit, a Metropolistól a Logan futásán át a Futrinka utcáig, és azon túl is. Mind közül alighanem Fritz Lang klasszikusa lehetett a fő sorvezető, Justin Timberlake és bájos partnere, Amanda Seyfried játékában ugyanis a húszas évek és régi kedvencünk, a német expresszionizmus éled újjá. A némafilmes önkifejezés színészi eszköztárát rég láthattuk ily gazdagon felvonulni a filmvásznon - innen nézve, de csakis innen, Niccol sci-fije bátor kísérlet.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.