Film

Lopott idő

  • - kg -
  • 2011. november 3.

Film

Justin Timberlake küzdelmes életű gettólakót játszik - ez már önmagában elég egy tudományos-fantasztikus filmhez (vagy egy szkeccshez a Saturday Night Live-ban), de ennyivel azért nem éri be Andrew Niccol sci-fije. A jövőt gyakorta elképzelő szakember (Gattaca, Truman Show) cudar világot vizionál a küzdelmes életű Timberlake köré: olyat, amiben 25 felett nem öregszik az ember, de nem is húzza soká, ha nem tölti fel folyvást fogyó perckészletét. Ám ami még ennél is tovább élezi a feszültségtől már amúgy is kicsattanó drámát, az a következő: ebben a percre izguló világban vannak a szegények, velük szemben pedig a.... soha ki nem találnák: nem a most divatos farkasemberek vagy a soha nem pusztuló zombik, hanem a gazdagok állnak. 'k persze egy másik zónában élnek, sci-fiben így hívják a kerületet, szóval, míg a jövő rózsadombján kiélt képpel dőzsöl az időarisztokrácia, addig a munkásosztály percemberei láncaikat csörgetve robotolnak, mígnem jön Justin, némi testi sértés és a világforradalom. Ha valóban létező szó a disztópia, akkor ide vele: a Lopott időbe mindenki beleláthatja disztópikus kedvenceit, a Metropolistól a Logan futásán át a Futrinka utcáig, és azon túl is. Mind közül alighanem Fritz Lang klasszikusa lehetett a fő sorvezető, Justin Timberlake és bájos partnere, Amanda Seyfried játékában ugyanis a húszas évek és régi kedvencünk, a német expresszionizmus éled újjá. A némafilmes önkifejezés színészi eszköztárát rég láthattuk ily gazdagon felvonulni a filmvásznon - innen nézve, de csakis innen, Niccol sci-fije bátor kísérlet.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.