Film - Lótlanul - Paul W. S. Anderson: A három testőr

  • - ts -
  • 2011. október 27.

Film

Mint azt önök is jól tudják, Karel Zeman kiváló filmművész volt, a második világháború utáni csehszlovák mozi nagy formátumú innovátora. Mondhatni Jan Svankmajer közvetlen előzménye, lévén szakterülete az animációs és az élő szereplős filmek lehetőleg minél fantasztikusabb kevercseinek megalkotása volt.

Ebbéli szándékait - a különben is Franciaországban iskolázott maestró - Verne Gyula művein keresztül látta kivihetőnek, három főműve, az Ördögi találmány (1958), Az ellopott léghajó (1967) és Az üstökösön (1970) igazolja, hogy mennyire helyesen (az utóbbiban már televíziós technológiát alkalmazott). Az Ördögi találmány és Az ellopott léghajó közt eltelt éveket sem töltötte hősünk tétlenül, 1961-ben elkészítette a Münchhausen báró kalandjait, '64-ben - egy évvel a Finom kis háború és majd' tízzel Richard Lester testőrei előtt - a Bolondos históriát, a szóban forgó francia köpenyes-kardozós szcéna ügyes és szellemes paródiáját.

E heti találós kérdésünk a mondott báró keresztneve. Az viszont nem is kérdés, hogy a 3D-nél aligha lehet megfelelőbb eszköz arra a célra, ha valaki a Zeman iránti hódolatát akarná kifejezni - ha élne, Zeman is 3D-ben zúzná, sőt inkább négyben. Hogy Anderson most akarja, nem akarja: rejtély. Legalábbis nem emlékszem, hogy mondta volna. Mindazonáltal D'Artagnanék kalandjait Vernével és a Münchhausen báróval és számos animációs effektussal spriccelte fel - s ez egy az egyben Zeman. Rosszabb esetben a Vadiúj vadnyugat - szintén bevallatlan - remake-je. De mindkét nemében ügyes munka. Ügyes, ám ettől még Anderson a legtávolabbról sem korunk Zemanja (az különben is Svankmajer), hisz műve bár igyekvő, csakhogy szellem és szellemesség, igazi szerelem és valódi romantika, de legfőként lovaglás híján csak afféle technikázgatás. Trükközés, dribli, amit egy darabig kedvvel, aztán egyre lankadva néz az ember. S ezen az sem segít, hogy Anderson (Planchet szerepében egy ifjú Roy Kinnear-hasonmással) még Lesternek is odanyal egyet.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.