Film - Lótlanul - Paul W. S. Anderson: A három testőr

  • - ts -
  • 2011. október 27.

Film

Mint azt önök is jól tudják, Karel Zeman kiváló filmművész volt, a második világháború utáni csehszlovák mozi nagy formátumú innovátora. Mondhatni Jan Svankmajer közvetlen előzménye, lévén szakterülete az animációs és az élő szereplős filmek lehetőleg minél fantasztikusabb kevercseinek megalkotása volt.

Ebbéli szándékait - a különben is Franciaországban iskolázott maestró - Verne Gyula művein keresztül látta kivihetőnek, három főműve, az Ördögi találmány (1958), Az ellopott léghajó (1967) és Az üstökösön (1970) igazolja, hogy mennyire helyesen (az utóbbiban már televíziós technológiát alkalmazott). Az Ördögi találmány és Az ellopott léghajó közt eltelt éveket sem töltötte hősünk tétlenül, 1961-ben elkészítette a Münchhausen báró kalandjait, '64-ben - egy évvel a Finom kis háború és majd' tízzel Richard Lester testőrei előtt - a Bolondos históriát, a szóban forgó francia köpenyes-kardozós szcéna ügyes és szellemes paródiáját.

E heti találós kérdésünk a mondott báró keresztneve. Az viszont nem is kérdés, hogy a 3D-nél aligha lehet megfelelőbb eszköz arra a célra, ha valaki a Zeman iránti hódolatát akarná kifejezni - ha élne, Zeman is 3D-ben zúzná, sőt inkább négyben. Hogy Anderson most akarja, nem akarja: rejtély. Legalábbis nem emlékszem, hogy mondta volna. Mindazonáltal D'Artagnanék kalandjait Vernével és a Münchhausen báróval és számos animációs effektussal spriccelte fel - s ez egy az egyben Zeman. Rosszabb esetben a Vadiúj vadnyugat - szintén bevallatlan - remake-je. De mindkét nemében ügyes munka. Ügyes, ám ettől még Anderson a legtávolabbról sem korunk Zemanja (az különben is Svankmajer), hisz műve bár igyekvő, csakhogy szellem és szellemesség, igazi szerelem és valódi romantika, de legfőként lovaglás híján csak afféle technikázgatás. Trükközés, dribli, amit egy darabig kedvvel, aztán egyre lankadva néz az ember. S ezen az sem segít, hogy Anderson (Planchet szerepében egy ifjú Roy Kinnear-hasonmással) még Lesternek is odanyal egyet.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.