Tánc gúzsba kötve

Tim Burton: Alice Csodaországban

  • - legát -
  • 2010. március 4.

Film

"De a baba újra csak röfögött. Alice ijedten az arcába nézett, hogy lássa, mi lelte. Annyi bizonyos, csúnya, pisze orra volt neki s pirinyó szeme. Alig látszott ki a hájrétegből. Alice rá se tudott már nézni" - nem hinném, hogy létezik bárki a világon, aki hitelesebben tudná ezt a jelenetet megrendezni, mint Tim Burton.

A mester szinte minden művében kulcsmotívum a lidércnyomás, így amikor hírét vettük, hogy az Alice Csodaországbant álmodja filmre, ráadásul 3D-ben, úgy éreztük, eljött az igazság pillanata. Az sem keltett gyanút, hogy a produkciót a Walt Disney Pictures jegyzi, melynek - bár a filmipari érdemei megkerülhetetlenek - komoly szerepe van abban, hogy a klasszikus mesehősök, valahány név a gyermekkönyvtárban Hófehérkétől Micimackóig, meglehetősen sablonossá váltak.

Igazából Disneynek vagy a Disneynek köszönhető, hogy az "eredeti" Alice már régóta nem lakik itt. Lewis Carroll hősére 1951-ben vetődtek rá először, elkészült az egész estés rajzfilmváltozat, nyomában pedig ott lihegett a totális feldolgozóipar, hogy aztán - egy-két kivételtől eltekintve - újabb meg újabb, bárgyú tündi-bündikkel gátolja a fantáziát. Mára Alice csupán egy olcsó tapéta a gyerekszobában: édes kislány mereszti szemét csodálkozón, mellette kedves állatkák. Korda György pókerközvetítéseinek több köze van az eredetihez.

Nos, mindehhez képest Tim Burton filmje valóban az igazság pillanata. De csak ehhez képest.

A rendező a mesét teljesen felforgatta, ám legnagyobb sajnálatunkra inkább a Disney-elvárásokhoz való igazodás jegyében. Linda Woolverton forgatókönyvében Alice immár ifjú hölgy, és egy házassági ajánlat elől menekül vissza gyermekkori játszóterére, hogy a könyvből ismerős figurák, kulisszák és varázsszerek segítségével keveredjen régi/új kalandokba. Naná, hogy az van az üvegre írva: "Igyál meg!", sünlabdával játssza a flamingókrokettet, a királynő és a bolondok is újra uzsonnáznak, ám az eredeti történet jó néhány, kifejezetten Burton kamerája elé kívánkozó lidércnyomásos epizódja - például a könnytó, a "kinőtt" ház vagy a már említett malaccá vált csecsemő - kimarad. Vélhetően ennyi már nem fért bele a "szórakozik a család" klisébe. Így kénytelenek vagyunk beérni egy szimpla 21. századi tündermesével, melyben Alice a várva várt megmentő, aki legyőzi a gonosz sárkányt.

Az illúzió tökéletes, tobzódik a képalkotói fantázia, lenyűgöző a térhatás, nincs kétségem afelől, hogy Burton valóban apait-anyait beletett. Csakhogy a banális és előre kiszámítható történet, a végletekig leegyszerűsített meseszövés miatt mégis csalódás a film, mint "kulturális kaland" jócskán elmarad a várakozástól, és nem említhető egy lapon Carroll művével. Ráadásul Alice szinte a háttérben marad: igaz, hogy nagyon helyes lány a címszereplő Mia Wasikowska, de a rendező - mint oly sokszor pályafutása során - ismét Johnny Deppnek kínál jutalomjátékot, aki a Kalapos szerepében sziporkázhat.

Azt viszont már csak az isten meg Burton és Depp tudja, hogy ez a Kalapos valóban színészi alakítás-e, vagy csupán a megtestesült digitália? Johnnynak leginkább hatalmas, zöldre festett szemére emlékszünk, ami valójában nem más, mint filmtrükk. Ám úgy tűnik, ennek ma már semmi jelentősége nincs. Tetszik, nem tetszik, az Alice Csodaországban már a jövő mozija, ahol a színész valódi képességei lényegtelenné válnak a térhatású illlúziókeltéshez képest. Ma még csak kapkodjuk a fejünket, ha egy tárgy repül ki a vászonról, és tudomásul vesszük, hogy csupán a Disney-féle nagy stúdióknak van pénze a térhatású, digitális parádéra, de holnap ez is hétköznapivá válik. Lefogadom, hogy Burton következő, 3D filmjét már kompromisszumok nélkül, kizárólag saját ötletei és démonai segítségével valósíthatja meg. Az lesz majd az igazi móka.

 

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.