Tánc gúzsba kötve

Tim Burton: Alice Csodaországban

  • - legát -
  • 2010. március 4.

Film

"De a baba újra csak röfögött. Alice ijedten az arcába nézett, hogy lássa, mi lelte. Annyi bizonyos, csúnya, pisze orra volt neki s pirinyó szeme. Alig látszott ki a hájrétegből. Alice rá se tudott már nézni" - nem hinném, hogy létezik bárki a világon, aki hitelesebben tudná ezt a jelenetet megrendezni, mint Tim Burton.

A mester szinte minden művében kulcsmotívum a lidércnyomás, így amikor hírét vettük, hogy az Alice Csodaországbant álmodja filmre, ráadásul 3D-ben, úgy éreztük, eljött az igazság pillanata. Az sem keltett gyanút, hogy a produkciót a Walt Disney Pictures jegyzi, melynek - bár a filmipari érdemei megkerülhetetlenek - komoly szerepe van abban, hogy a klasszikus mesehősök, valahány név a gyermekkönyvtárban Hófehérkétől Micimackóig, meglehetősen sablonossá váltak.

Igazából Disneynek vagy a Disneynek köszönhető, hogy az "eredeti" Alice már régóta nem lakik itt. Lewis Carroll hősére 1951-ben vetődtek rá először, elkészült az egész estés rajzfilmváltozat, nyomában pedig ott lihegett a totális feldolgozóipar, hogy aztán - egy-két kivételtől eltekintve - újabb meg újabb, bárgyú tündi-bündikkel gátolja a fantáziát. Mára Alice csupán egy olcsó tapéta a gyerekszobában: édes kislány mereszti szemét csodálkozón, mellette kedves állatkák. Korda György pókerközvetítéseinek több köze van az eredetihez.

Nos, mindehhez képest Tim Burton filmje valóban az igazság pillanata. De csak ehhez képest.

A rendező a mesét teljesen felforgatta, ám legnagyobb sajnálatunkra inkább a Disney-elvárásokhoz való igazodás jegyében. Linda Woolverton forgatókönyvében Alice immár ifjú hölgy, és egy házassági ajánlat elől menekül vissza gyermekkori játszóterére, hogy a könyvből ismerős figurák, kulisszák és varázsszerek segítségével keveredjen régi/új kalandokba. Naná, hogy az van az üvegre írva: "Igyál meg!", sünlabdával játssza a flamingókrokettet, a királynő és a bolondok is újra uzsonnáznak, ám az eredeti történet jó néhány, kifejezetten Burton kamerája elé kívánkozó lidércnyomásos epizódja - például a könnytó, a "kinőtt" ház vagy a már említett malaccá vált csecsemő - kimarad. Vélhetően ennyi már nem fért bele a "szórakozik a család" klisébe. Így kénytelenek vagyunk beérni egy szimpla 21. századi tündermesével, melyben Alice a várva várt megmentő, aki legyőzi a gonosz sárkányt.

Az illúzió tökéletes, tobzódik a képalkotói fantázia, lenyűgöző a térhatás, nincs kétségem afelől, hogy Burton valóban apait-anyait beletett. Csakhogy a banális és előre kiszámítható történet, a végletekig leegyszerűsített meseszövés miatt mégis csalódás a film, mint "kulturális kaland" jócskán elmarad a várakozástól, és nem említhető egy lapon Carroll művével. Ráadásul Alice szinte a háttérben marad: igaz, hogy nagyon helyes lány a címszereplő Mia Wasikowska, de a rendező - mint oly sokszor pályafutása során - ismét Johnny Deppnek kínál jutalomjátékot, aki a Kalapos szerepében sziporkázhat.

Azt viszont már csak az isten meg Burton és Depp tudja, hogy ez a Kalapos valóban színészi alakítás-e, vagy csupán a megtestesült digitália? Johnnynak leginkább hatalmas, zöldre festett szemére emlékszünk, ami valójában nem más, mint filmtrükk. Ám úgy tűnik, ennek ma már semmi jelentősége nincs. Tetszik, nem tetszik, az Alice Csodaországban már a jövő mozija, ahol a színész valódi képességei lényegtelenné válnak a térhatású illlúziókeltéshez képest. Ma még csak kapkodjuk a fejünket, ha egy tárgy repül ki a vászonról, és tudomásul vesszük, hogy csupán a Disney-féle nagy stúdióknak van pénze a térhatású, digitális parádéra, de holnap ez is hétköznapivá válik. Lefogadom, hogy Burton következő, 3D filmjét már kompromisszumok nélkül, kizárólag saját ötletei és démonai segítségével valósíthatja meg. Az lesz majd az igazi móka.

 

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."