Tánc gúzsba kötve

Tim Burton: Alice Csodaországban

  • - legát -
  • 2010. március 4.

Film

"De a baba újra csak röfögött. Alice ijedten az arcába nézett, hogy lássa, mi lelte. Annyi bizonyos, csúnya, pisze orra volt neki s pirinyó szeme. Alig látszott ki a hájrétegből. Alice rá se tudott már nézni" - nem hinném, hogy létezik bárki a világon, aki hitelesebben tudná ezt a jelenetet megrendezni, mint Tim Burton.

A mester szinte minden művében kulcsmotívum a lidércnyomás, így amikor hírét vettük, hogy az Alice Csodaországbant álmodja filmre, ráadásul 3D-ben, úgy éreztük, eljött az igazság pillanata. Az sem keltett gyanút, hogy a produkciót a Walt Disney Pictures jegyzi, melynek - bár a filmipari érdemei megkerülhetetlenek - komoly szerepe van abban, hogy a klasszikus mesehősök, valahány név a gyermekkönyvtárban Hófehérkétől Micimackóig, meglehetősen sablonossá váltak.

Igazából Disneynek vagy a Disneynek köszönhető, hogy az "eredeti" Alice már régóta nem lakik itt. Lewis Carroll hősére 1951-ben vetődtek rá először, elkészült az egész estés rajzfilmváltozat, nyomában pedig ott lihegett a totális feldolgozóipar, hogy aztán - egy-két kivételtől eltekintve - újabb meg újabb, bárgyú tündi-bündikkel gátolja a fantáziát. Mára Alice csupán egy olcsó tapéta a gyerekszobában: édes kislány mereszti szemét csodálkozón, mellette kedves állatkák. Korda György pókerközvetítéseinek több köze van az eredetihez.

Nos, mindehhez képest Tim Burton filmje valóban az igazság pillanata. De csak ehhez képest.

A rendező a mesét teljesen felforgatta, ám legnagyobb sajnálatunkra inkább a Disney-elvárásokhoz való igazodás jegyében. Linda Woolverton forgatókönyvében Alice immár ifjú hölgy, és egy házassági ajánlat elől menekül vissza gyermekkori játszóterére, hogy a könyvből ismerős figurák, kulisszák és varázsszerek segítségével keveredjen régi/új kalandokba. Naná, hogy az van az üvegre írva: "Igyál meg!", sünlabdával játssza a flamingókrokettet, a királynő és a bolondok is újra uzsonnáznak, ám az eredeti történet jó néhány, kifejezetten Burton kamerája elé kívánkozó lidércnyomásos epizódja - például a könnytó, a "kinőtt" ház vagy a már említett malaccá vált csecsemő - kimarad. Vélhetően ennyi már nem fért bele a "szórakozik a család" klisébe. Így kénytelenek vagyunk beérni egy szimpla 21. századi tündermesével, melyben Alice a várva várt megmentő, aki legyőzi a gonosz sárkányt.

Az illúzió tökéletes, tobzódik a képalkotói fantázia, lenyűgöző a térhatás, nincs kétségem afelől, hogy Burton valóban apait-anyait beletett. Csakhogy a banális és előre kiszámítható történet, a végletekig leegyszerűsített meseszövés miatt mégis csalódás a film, mint "kulturális kaland" jócskán elmarad a várakozástól, és nem említhető egy lapon Carroll művével. Ráadásul Alice szinte a háttérben marad: igaz, hogy nagyon helyes lány a címszereplő Mia Wasikowska, de a rendező - mint oly sokszor pályafutása során - ismét Johnny Deppnek kínál jutalomjátékot, aki a Kalapos szerepében sziporkázhat.

Azt viszont már csak az isten meg Burton és Depp tudja, hogy ez a Kalapos valóban színészi alakítás-e, vagy csupán a megtestesült digitália? Johnnynak leginkább hatalmas, zöldre festett szemére emlékszünk, ami valójában nem más, mint filmtrükk. Ám úgy tűnik, ennek ma már semmi jelentősége nincs. Tetszik, nem tetszik, az Alice Csodaországban már a jövő mozija, ahol a színész valódi képességei lényegtelenné válnak a térhatású illlúziókeltéshez képest. Ma még csak kapkodjuk a fejünket, ha egy tárgy repül ki a vászonról, és tudomásul vesszük, hogy csupán a Disney-féle nagy stúdióknak van pénze a térhatású, digitális parádéra, de holnap ez is hétköznapivá válik. Lefogadom, hogy Burton következő, 3D filmjét már kompromisszumok nélkül, kizárólag saját ötletei és démonai segítségével valósíthatja meg. Az lesz majd az igazi móka.

 

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.