Film - Üzenet a pad alól - Tom Tykwer: Három

  • Iványi Zsófia
  • 2011. március 10.

Film

Hanna és Simon a negyvenes évei elején jár, életük majd' felét együtt töltötték, s bár kapcsolatuk már egyiküknek sem tartogat túl sok meglepetést, az elviselhetőnél azért pár fokkal jobbnak mondható. Az egysíkú alapállásról valamivel részletesebb képet kapunk az elvárhatónál, de így legalább nagyon várjuk, hogy végre történjen valami.
A címnek és a filmet indító balettjelenetnek hála nem kell sokat törnünk a fejünket, hogy mire, pontosabban kire is várunk annyira: hát persze hogy a mindkét fél számára ellenállhatatlan férfi képében jelentkező harmadikra. Addig is néhány, valószínűleg sokkolónak szánt, alkalmasint szimplán gusztustalan jelenettel óvnak minket az elalvástól s az érdemi mondanivaló hiányának túl korai felfedezésétől. Majd végre megjön Adam, a cuki szöszke, aki előbb a nőre, majd a férfira veti ki hálóját, s ezzel kezdetét veszi a mérhetetlenül eredeti bonyodalom: mindenki kavar mindenkivel, de a többiek viszonylatairól senki sem sejt semmit. Hogy ebből a filmből - minden ellenkező próbálkozása ellenére - az égvilágon semmi őszinte, mély vagy épp megrázó dologról nem fogunk képet kapni, akkor válik teljesen egyértelművé, amikor a sztori egyetlen, ilyesmire egy kicsit is alkalmas részét (konkrétan azt, hogy a pár egyes felei hogyan egyeztetik össze titkos románcukat az egymás iránti érzéseikkel) egy rövidke montázzsal tudják le az alkotók. Az öncélú műfajváltásokkal eldarált sztori alapján a 3 lazán beleolvadhatna a másnapra felejthető (felejtendő) művek sorába, ha nem sütne minden egyes képkockáról, hogy Tom Tykwer szerint mindezt (s ki tudja, még mit, nem lennénk meglepve, ha a filmművészetet kamerástul, színészestül, vágásostul, mindenestül) ő találta fel. Amiből vagy azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a Lé meg a Lola egykor tehetségesnek tűnő rendezőjében valami eltört, megszakadt, vagy csak simán elsötétült, vagy azt, hogy eme filmtervét még tizenéves korában, egy unalmasabb biológiaórán rittyenthette a pad alatt, s most úgy döntött, hogy - tán csak a szereplők korát megduplázva - egy az egyben megvalósítja. Mert egy kiskamaszon kívül más nem gondolhatja komolyan, hogy bármi újat, meglepőt vagy épp érdekeset mond azzal, hogy három ember körbeszereti egymást.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.