Film: Stefan cel Mare-képeslap (Koltay Gábor: Honfoglalás)

  • - vágvölgyi -
  • 1996. december 19.

Film

Nem mondom, hogy nincsenek előítéletek. Midőn először hallottam a Honfoglalás című nagy ívű projekt szárba szökkenéséről, minden porcikámban tiltakoztam a gondolat ellen. Aztán megpróbáltam ironikusan felfogni: tettem is javaslatot a szerkesztőségben, hogy egy közös mozilátogatás legyen az ünnepi ajándék a munkatársaknak, a Koltay-film bizonyára annyira rossz, hogy már camp. A kollégák körében nem aratott osztatlan sikert az ötlet, pedig be is lehetett volna ragasztani a jegyeket a brigádnaplóba, és a terv szerint nyerítve röhögtünk volna az elbénázott jeleneteken. Különben is egy szerkesztőségben, ahol így meg van roppanva a nemzettudat, nem ártott volna példát mutatni magyarságteljesítményből. Aztán kiderült, hogy lapzárta, meg íráskényszer, meg csak egy karácsonyi médiafogadás utáni éjszakai előadás megtekintése fér bele; a közös élménynek annyi. Az idegen szívű médiahepajon mondtam néhány embernek, hová is veszem az irányt, mire olyan mérvű volt a sajnálkozás és lesajnálás, hogy ősi angolszász ösztön szerint elkezdtem az underdognak szurkolni, és rövid meditációs tréninggel kiüríteni magamból a Koltay Gáborral, az ő előéletével és munkásságával, valamint az általa képviselt rózsaszín-világosbarna gondolattal szembeni eredendő ellenszenvemet.

Nem mondom, hogy nincsenek előítéletek. Midőn először hallottam a Honfoglalás című nagy ívű projekt szárba szökkenéséről, minden porcikámban tiltakoztam a gondolat ellen. Aztán megpróbáltam ironikusan felfogni: tettem is javaslatot a szerkesztőségben, hogy egy közös mozilátogatás legyen az ünnepi ajándék a munkatársaknak, a Koltay-film bizonyára annyira rossz, hogy már camp. A kollégák körében nem aratott osztatlan sikert az ötlet, pedig be is lehetett volna ragasztani a jegyeket a brigádnaplóba, és a terv szerint nyerítve röhögtünk volna az elbénázott jeleneteken. Különben is egy szerkesztőségben, ahol így meg van roppanva a nemzettudat, nem ártott volna példát mutatni magyarságteljesítményből. Aztán kiderült, hogy lapzárta, meg íráskényszer, meg csak egy karácsonyi médiafogadás utáni éjszakai előadás megtekintése fér bele; a közös élménynek annyi. Az idegen szívű médiahepajon mondtam néhány embernek, hová is veszem az irányt, mire olyan mérvű volt a sajnálkozás és lesajnálás, hogy ősi angolszász ösztön szerint elkezdtem az underdognak szurkolni, és rövid meditációs tréninggel kiüríteni magamból a Koltay Gáborral, az ő előéletével és munkásságával, valamint az általa képviselt rózsaszín-világosbarna gondolattal szembeni eredendő ellenszenvemet.

Kiürített aggyal, szívvel ültem be a Metro (leánykori nevén: Szikra) mozi nézőterére, úgy az ötödik perc magasságában, azzal, hogy figyelni fogom magamon a film hatását. Az első benyomás az volt, hogy visszatérni éreztem a két héttel ezelőtti 28. Budapesti Amatőr Filmszemle hangulatát, hol zsűritagként úgyszólván minden alkotást megtekintettem. Az amatőr filmesek videóra forgatnak. Pénztelenség, kényszerítő körülmények, aztán ha jól megy a posztproducálás, az utófinanszírozás, akkor felnagyítják filmre az olcsó videóra forgatott anyagot vágás után. Az ördög a pixelszámban búvik; még a legjobb videó felbontóképessége is sokkal rosszabb a filménél. Más a textúra, a celluloidnak lelke van, finom, kézműipari termék, vagy über-high tech, hozzá képest a videó gagyi, pláne gyöngyvásznon. A Honfoglalást videóra forgatták, gyenge felbontásban, szándéktalanul torzuló színekkel, úgy fest, mint egy olcsó pornófilm, mint egy hatvanas évek eleji képes levelezőlap.

Koltay célja egy mozgóképes Feszty-körkép létrehozása volt, vállalkozását két okból sem koronázta siker. Egyrészt nem sikerült megmozgatnia a képet: diaporámát látunk, állóképekben élvezzük a történetet. Franco Nerónak leginkább a tekintete lett megvásárolva ebben a filmben; saját szájával pár mondatot ha mond, viszont kék szemével nézni, azt nagyon tud: jövőbe, Nyugatra, megmaradásba, leendő nagyságba. Összeszorított ajkakkal tekint, s Tordy Géza hangján zúg a belső monológ utószinkronja. Másrészt a monumentalitás hiányzik: kevés a statiszta, a ló, a szélesvászon; NDK-s indiánfilm és korai Shaolin-szerzetes-mozi keverékének tűnnek a kaszkadőrjelenetek, azzal a különbséggel, hogy már a legkorábbi hongkongi akciófilmekben is sokkal jobbak a stuntok. Kellett manipulálni a kamerával rendesen, hogy egy szakasz lovasrendőrnyi statisztériával honfoglalásnyi illúziót lehessen kelteni. Nem sikerült. Várkonyi Zoltán Egri csillagokja ehhez képest katedrális celluloidból, hogy aztán olyan régi és monstruózus kelet-európai példákat már ne is említsünk, mint egy Veljko Bulajic-féle jugoszláv partizánfilm a hetvenes évekből.

A színészi játékról nincs mit szólni, hiteltelen, mache, egy ember nincs a vásznon, akivel egy másodpercre is azonosulni lehetne. Felvonul az egész MIÉP-es, MDF-es színészi gárda: az önmaga romjaiban lévő Sinkovits Imre Álmos vezér, Dörner, Nagy Feró, Csurka László vezérek és harcosok, Sinkó László olyan fehér szakállal játssza a Cirill és Methódból Methódot, hogy ha Koltaynak egy pici humora lenne, akkor piros ruhába öltöztetné egyúttal Mikulásnak is.

A Honfoglalás nagy nemzeti eposz szeretett volna lenni, ehhez képest egy Magyarországon nagynak számító költségvetésből csináltak egy low budget, állóképes akciófilmet, könnyesbús, árvalányhajas ideologikummal. A magyarok találkoznak benne bizánciakkal, varégekkel, bőrös szado-mazo dresszbe öltözött besenyőkkel, viszont az országfoglalás úgy zajlik, hogy találkoznak a székelyekkel meg felmennek a hegytetőre, napfelkelte, aztán már lent is vannak Pusztaszeren, tehát az alapszerződések árnyékában már nem vállalták el a korábban itt élő szlávokkal és másokkal volt konfliktusok ábrázolását.

Gondolkodtam képen, metaforán a vetítés alatt, vajon mivel tudnám leginkább érzékeltetni a Honfoglalás milyenségét. Egy képeslap jutott eszembe, amihez annak idején görbe úton jutottam. ´92 tavaszán Moldáviában jártam - a hajdani Etelközben, a Prut és a Dnyeszter, a Dnyeszter és a Bug között -, posztszovjet háború volt ott akkor. Kisinyovban minden reggel be kellett menni a moldáv KGB volt épületébe, hogy forgatási engedélyt kapjunk bizonyos Corlateanu ezredestől, hogy ellátogathassunk a "zona conflictului"-ba. A moldáv KGB épülete kettősségről tanúskodik, kívülről brutális szovjet börtönépület, belül viszont rózsaszín falak ezüsttel hengerelve. A moldáv KGB-s érzelmes ember: egyszer magunkra maradtunk egy irodában, íróasztal még a harmincas vagy ötvenes évekből, rajta üveglap, alatta az ott dolgozó moldáv KGB-s szívének-lelkének kedves képek, a család, a kutyus és egy képeslap Stefan cel Maréról, a moldvai román fejedelemség XV. századi alapítójáról. A képeslap fotográfia volt a történelmi személyiségről, nyilván az 1962-es összmoldáv Stefan cel Mare-hasonmásverseny győztese lehetett a megszemélyesítő. Szőke fonott copf, bajusz alatt enyhén rúzsozott száj, ultramarin háttér, arannyal vert rózsaszín-bordó ruházat. Koltay Honfoglalását látva ez a képeslap járt az eszemben: a műdallelkű állami ember gyengén kivitelezett mosoly albumos állóképe cukros színekben történelemről, mítoszról, eredetmondáról. Holott az egyetlen helyes hozzáállás ehhez a témához a Monty Python csoport Gyalog-galoppjáé.

Megvallom, ´92-ben a moldáv KGB épületében felügyeletlenül hagyva, én azt a Stefan cel Mare-postcardot elloptam, mert nem bírtam ellenállni a historico-esztétikai kihívásnak, amit a képeslap campje jelentett. Koltay filmjét viszont az isten összes szerelméért sem lopnám el, mert a Koltay filmje úgy rossz, hogy nem is camp.

- vágvölgyi -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.