Film

Franciadrazsék, avagy francia Borat robbantani Eiffel-torony!

Film

A párosan mért francia idióták illusztris karéját (Pofa be!, Taxi, Asterix és Obelix) most Michael Youn filmjének botcsinálta terroristái hivatottak gyarapítani. A Borat óta sikk lett az -isztán végű országok lakóinak kultúráján, illetve nem-kultúráján élcelődni (a nagy elődöt a magyar forgalmazó is szükségesnek látta megemlíteni rettenetes filmcímében).

Nagy különbség azonban, hogy a Borat a politikai korrektség és a tapintat leghalványabb szándéka nélkül és valóban fergeteges humorral tette röhej tárgyává az ottani viszonyokat, viszont Youn filmje nem vicces; és bár szeretne mondani valamit a kulturális különbségekről és a nacionalizmusról, de csak sértő közhelyekre futja. Két tahó kecskepásztor jön egy fiktív országból, s az összes nyugatiakban a közel-keletiekről élő korlátolt sztereotípiákat megpróbálják egyesíteni: verik a (bajszos) nőket, gyűlölik a nyugati imperializmust és imádják a diktátort, dugják a kecskéket és röfögnek a kulturális vákuumban (megfigyelték már, hogy a nyugati filmesek csak a Közel-Keletre és Kelet-Európába helyeznek kitalált országokat?).

Youn persze kicsit odamondogat a híres francia sovinizmusnak, az abszurd bürokratikus rendszernek, az egymást is lenéző régióknak, de azért csak arra jut, hogy Franciaország a szabadság földje, ahol minden nyomorult bevándorló kitörhet alsóbbrendű, elnyomó kultúrája börtönéből, és végre emberhez méltóan élhet (erre hőseink is ráébrednek a végén). A néző meg a haját tépi kínjában.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.